Nagyon közel rejtőzködött a galaxisunk egyik legnagyobb ismert fekete lyuka

2024. április 16. – 11:00

Egy magányos csillag kering a galaxisunk egyik legnagyobb ismert fekete lyuka körül – írja a Guardian. A fekete lyuk a BH3 nevet kapta, és a Sas csillagképben található. Ez az eddig ismert legnagyobb csillagi eredetű fekete lyuk a Tejútrendszerben.

A felfedezés az Európai Űrügynökség Gaia űrtávcsövének segítségével történt. A csillagászok a Sast vizsgálták, amikor észre vették, hogy a beérkező adatok alapján az egyik csillag furán mozog. Ebből jöttek rá, hogy egy fekete lyuk körül kering, amit 11,6 évente kerül meg.

A felfedezést olyan fontosnak tartották, hogy ugyan 2025-ben tervezték megosztani a következő adag Gaia-adatot, a BH3-ról már most szóltak a csillagász kollégáknak, hogy minél előbb minél többen kezdjék el vizsgálni.

A BH3 akkor alakult ki, amikor egy, a Földtől alig 2000 fényévre található csillag felrobbant. Ez a hozzánk második legközelebbi ismert fekete lyuk, és a galaxisunk legnagyobb csillagi eredetű ilyen teste.

A Tejútrendszer legnagyobb ismert fekete lyuka a galaxisunk közepén helyezkedik el, de az nem egy csillag hamvaiból született, hanem rengeteg por és gáz összeállásából. Ez a Saggitarius A, és a tömege a Nap nagyjából 3 milliószorosa. Ehhez képest a BH3 csak a Nap tömegének 33-szorosával büszkélkedhet. Ezt már az Európai Déli Csillagvizsgáló Nagyon Nagy teleszkópjának mérései erősítették meg.

Akár 100 millió hasonló fekete lyuk is rejtőzködhet a galaxisunkban, de hiába óriásiak és hiába küldenek ki hatalmas erőket magukból, nehéz kiszúrni ezeket. A legtöbb körül nem kering egy csillag, ami a BH3 esetében úgy néz ki, hogy csak a fekete lyuk keletkezése után állt körülötte pályára.