Még ha vannak is földönkívüliek, lehet, hogy soha nem tudják elhagyni a bolygóikat

2024. február 28. – 14:47

Még ha létezik intelligens élet más bolygókon, akkor sem biztos, hogy összetalálkozunk majd velük űrutazás közben, mert lehet, hogy a földönkívüliek el sem tudják hagyni a saját bolygóikat – írja a Journal of the British Interplanetary Society című szaklapban megjelent egyik új cikk szerint az Independent.

Ahhoz, hogy egy emberalkotta tárgy elhagyja a Földet, nagyon gyorsan kell mennie, hogy leküzdje a gravitációt, ami visszahúzza. Egész pontosan 11,2 km/s-el, azaz több mint 40 ezer km/h-val kell száguldania. Ehhez a rakétának egyrészt elég erősnek kell lennie, hogy kibírja a rá ható erőket, másrészt rendesen meg kell tankolni.

Kutatók több olyan bolygót, szuperföldet is azonosítottak már, amik akár még otthont is adhatnak életformáknak. Ezek azonban sokkal nagyobbak, mint a Föld, így a gravitációs vonzásuk is nagyobb.

„Emiatt valószínű, hogy az ezeken a bolygókon élő intelligens fajok már csak a fizikai lehetetlenség miatt sem tudnának soha kijutni a világűrbe”

– mondta dr. Elio Quiroga, a tanulmány szerzője.

A kutatásában kiszámolta, hogy mekkora sebességre lenne szükség néhány ilyen exobolygón ahhoz, hogy el lehessen érni az űrt, és bevezette az Exobolygó Szökési Sebességfaktort (FEX). Úgy számolta, hogy ha egy bolygónál a FEX több, mint 2,2, akkor nem valószínű, hogy űrutaznának onnan, ugyanis a jelenlegi ismereteink szerint nem tudnának olyan járműveket építeni, amik elég gyorsak és elég erősek ahhoz, hogy kibírják a bolygó körüli pályáig. Quiroga szerint a visszatérés is hasonlóan nehezebb lenne, mint a Földön.