Kínaiak mesterséges intelligencia által generált képekkel akarják befolyásolni az amerikai elnökválasztást

2024. február 15. – 19:50

Másolás

Vágólapra másolva

Egy friss jelentés szerint egy kínai manipulációs kampány, amely évek óta próbálja az ország érdekeit előtérbe helyezni, most mesterséges intelligenciát és közösségi fiókok hálózatát használja fel az amerikai elnökválasztás befolyásolására, írja a New York Times. A cél a választás előtti elégedetlenség és megosztottság felerősítése, írják a kutatók.

A Stratégiai Dialógus Intézete által csütörtökön közzétett jelentés szerint a Spamouflage néven futó kampány az Egyesült Államokat úgy ábrázolja, hogy annak városai hanyatlanak, tele vannak hajléktalanokkal, magas a fentanillal és a fegyverekkel való visszaélés, és az infrastruktúrája széthullik. Ezzel akarják elbizonytalanítani a szavazókat, közülük is inkább a fiatalabb generációt, illetve a nemzetközi közvéleményt befolyásolni.

A képek, amelyek egy részét mesterséges intelligenciával, egy részét egyszerű Photoshoppal szerkesztették, azt a narratívát igyekeznek erősíteni, hogy a novemberi elnökválasztás károsítja és potenciálisan el is pusztíthatja az országot.

Az egyik, X-en megjelent bejegyzésben egy kép látható, „amerikai partizánhadosztályok” felirattal, a kép pedig Joe Bident és Donald Trumpot ábrázolja tüzes lándzsákkal. A „fokozódik a belharc” felirat is szerepel a képen. Más bejegyzéseken a két politikus egymással szemben látható, miközben a Fehér Ház vagy a Szabadság-szobor repedezik, és olyan feliratok is megjelennek, mint „polgárháború”, „belső viszály” vagy az „amerikai demokrácia összeesik”.

Egyelőre úgy tűnik, hogy a narratíva egyik irányba sem húz, bár Biden többször volt negatív ábrázolás célpontja, többek között fia jogi problémáira utalgatással és azzal, hogy drogfüggőnek állítják be. A Spamouflage hozzáállása Trumphoz többértelmű: hízelgőnek is értelmezhető, amikor például azt írják róla, hogy „antihős státusza megállíthatatlanná teszi”. Mindkét férfit túl idősnek ábrázolják a kormányzáshoz.

Elise Thomas, az intézet vezető elemzője, a jelentés szerzője szerint a kínaiak megérezték a lehetőséget Amerika hiperpolarizációjában. Az, hogy a Spamouflage a társadalmi konfliktusokra és az amerikai elnökválasztási versenyben tapasztalható ellentétekre összpontosít, azt is jelezheti, hogyan akarják a kínaiak befolyásolni az idei többi, fontos választást is.

„Ebben a narratívauniverzumban az amerikai demokrácia a viszály és a gyengeség forrásaként jelenik meg – mondta Thomas. – Egy zűrzavaros szklerotikus szuperhatalom érzetét akarják kelteni, amely képtelen megoldani belső problémáit, és alkalmatlan arra, hogy vezető szerepet töltsön be a nemzetközi porondon.”

A Spamouflage legalább 2017 óta aktív, és az elemzők ismerik kiterjedt méretei miatt, de szerencsére nem vált ki figyelemre méltó elköteleződést a valódi közösségimédia-felhasználókból. A Facebookot és az Instagramot birtokló Meta tavaly nyáron közölte, hogy a kampányhoz kapcsolódó közösségimédia-fiókok ezreit és több száz oldalt eltávolított. A Meta kutatói a kampányt a kínai bűnüldözéssel hozták összefüggésbe.

A friss jelentés az X-en megjelent Spamouflage-bejegyzésekre összpontosít, de Thomas szerint a YouTube-on, a TikTokon, a Mediumon és „szó szerint több tucat más fórumon, webhelyen és közösségi médiaplatformon” is működött. Az X-en azonban könnyebben terjedt, mint a többin.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!