Kipróbáltuk, milyen Elon Musk Las Vegas-i Tesla-alagútjában autókázni

2024. január 10. – 12:58

Kipróbáltuk, milyen Elon Musk Las Vegas-i Tesla-alagútjában autókázni
A Vegas Loop egyik szakasza – Fotó: Patrick T. Fallon / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Las Vegas finoman szólva sem sétálható város, de arra azért nem számítottam, hogy csúcsidőben a buszközlekedés is olyan problémás, hogy egy durván 2 kilométeres utat majdnem fél óra alatt lehet csak megtenni. Persze jogosan kérdezheti bárki, hogy ilyen rövid távot miért nem sétál le az ember, de amikor fél órája van átérni a CES techexpó egyik eseményéről a másikra, ugyanilyen jogosan gondolhatja, hogy busszal gyorsabb lesz a közlekedés.

Ehhez a fél órához képest felüdülés, hogy a távot a Las Vegas Kongresszusi Központ (LVCC) különböző csarnokai között Elon Musk jóvoltából egy Tesla-alagúton, vagyis a Vegas Loopon keresztül is meg lehet tenni – ezen közlekedve pedig az embernek rögtön két dolog jut az eszébe: az, hogy milyen jó lenne ide egy metró, és hogy valójában mennyire kínos hülyeség az egész Loop.

Elon Musk még 2016-ban hozta létre a Boring Companyt (a boring itt magyarul nem azt jelenti, hogy unalmas, hanem hogy fúró), akkor még a SpaceX leányvállalataként, aztán 2018-ban önállósodott a cég, és 2021 áprilisában befejezte a Las Vegas Loop első szakaszát. A milliárdos az alagutat ATS-engedély alatt kapta meg, ilyet a Wall Street Journal szerint az olyan nagyon komoly közlekedési eszközök szoktak elérni, mint a hullámvasutak.

Az eredeti terv szerint a Loop 51 állomásból és több mint 42 kilométernyi alagútból állt volna, de idén kiterjesztették, méghozzá 18 extra állomással és több mint száz kilométeres hosszal. Jelenleg csak a kongresszusi központ négy csarnokát köti össze, illetve egy másik helyszínen, a Resorts Worldben is használható, de az alapvető elgondolás a helyszínválasztásnál egyébként is az volt, hogy a rendezvényközpontban megrendezett, több tízezer ember részvételével zajló eseményeket kiszolgálja.

Amikor a CES-en a központi csarnok biztonsági őre azt mondta nekem, hogy buszozás vagy séta helyett inkább teslázzam át a központi csarnokból a nyugatiba, először ki sem adta a gép, mire gondol. Csak amikor leértem a mozgólépcsőn, és elém tárult az a pár Tesla és két színesen világító betoncső, akkor jöttem rá, hogy tulajdonképpen ez a Loop, Musk annyit kritizált megoldása a városi közlekedésre.

A Loop fúrójának egy alkatrésze – Fotó: Nagy Nikoletta / Telex
A Loop fúrójának egy alkatrésze – Fotó: Nagy Nikoletta / Telex

Kétség sem férhet hozzá, hogy a buszon aszalódás után kifejezetten jólesett egy hűvös Teslában ülni, de erősen kételkedem benne, hogy a technológia megérte volna azt a 47 millió dollárt (mai árfolyamon 16,2 milliárd forintot), amit eddig költöttek rá. A terv az volt, hogy a csarnokok közötti nagyjából 25 perces utat az alagút kétpercesre rövidítse, ami egyébként sikerült is, csak ez ugyanígy megoldható lett volna metróhálózat építésével, ami valószínűleg nem került volna többe, de legalább nem csak azokat szolgálná ki, akik az LVCC-ben közlekednek, és szeretik a Teslákat.

A jelenlegi alagutakat 2019-ben kezdték el építeni, a megállókra pedig a pénzt a Las Vegas Convention and Visitors Authority, azaz a helyi turisztikai ügynökség dobta össze a szállodáktól beszedett adókból. A már működő öt állomáson kívül még kettő van kész: hamarosan a Westgate és a Wynn nevű resortokba is el lehet jutni a teslás alagútban. A teljes Loop a tervek szerint 2027-re készül el.

A Tesla Loop csúcsidőben akár óránként 4500 utast is tud szállítani, ezt Musknak bizonyítania is kellett ahhoz, hogy egyáltalán kapjon engedélyt az üzemeltetéséhez. Ez egyébként egyáltalán nem kiemelkedő, egy átlagos metróvonal ugyanennyi idő alatt 20–80 ezer embert is képes elvinni, bár az azért talán senkinek nem meglepő, hogy a luxus teslás megoldás nem tudja felvenni a versenyt a tömegközlekedéssel, legalábbis ebből a szempontból.

Teljesen szürreális élmény így utazni, kezdve attól, hogy egy metrómegállóra hajazó, Teslákkal teli bázisra érkezik az ember először, egészen addig, hogy úgy érzi magát, mintha a Csillagok háborújában térugrana éppen, miközben lehányja egy szivárvány. A 430 ezer négyzetméteren elterülő LVCC központi csarnokából egy mozgólépcsőn lehet lejutni a Loopig, ahol egymás mögött sorakozó Teslák várják, hogy elvigyék az utasokat. Ahogy egy autó megtelik, el is indul a színes alagútban, és tényleg percek alatt megérkezik a kiválasztott állomásra. A kanyargós részeken alig 40 kilométer per órával lehet menni, az egyeneseken viszont a szédítő 65 kilométer per órára is fel lehet gyorsulni.

Látogatók a Las Vegas Convention Center Loop-állomásán a 2023-as CES idején – Fotó: Patrick T. Fallon / AFP
Látogatók a Las Vegas Convention Center Loop-állomásán a 2023-as CES idején – Fotó: Patrick T. Fallon / AFP

A jegyek jelenleg 4,5 dollárba (1500 forintba) kerülnek, de a CES-résztvevőket most ingyen fuvarozták a lelkes és kevésbé lelkes sofőrök. Az első vezetőnk nem szívesen osztotta meg velünk a tapasztalatait a Loopról, a második viszont elmondta, hogy bár a rendszert eredetileg önvezető autókra tervezték, a jelenlegi szabályozások miatt nem lehet így használni a Teslákat, muszáj, hogy valaki vezesse őket.

Ennek ellenére a sofőrünk szerint a rendszer szórakoztató, meg hasznos is – ha a buszos alternatívát nézzük, ez mindenképpen igaz, de azért egy jól működő metrórendszernek több értelme lett volna, főleg, ha tudjuk, hogy az infrastruktúrát a saját járműveikkel nem használhatják a helyi lakosok.

A Loop igazából leginkább azt szemlélteti, hogy egy Muskhoz hasonló milliárdosnak mennyire nincs már kapcsolata a valósággal: bár Vegas valóban olyan, mint egy óriási falusi búcsú, és a város stílusához biztos jobban illik egy ilyen, mint a normális tömegközlekedés, azért ezt a 47 millió dollárt sokkal értelmesebben is el lehetett volna költeni.

Munkatársunk a Vasco Electronics meghívására és költségén vesz részt a CES-en.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!