Amerikai kutatók azt mondják, egy vértesztből meg tudják mondani, milyen öregek a szerveink

2023. december 9. – 08:22

A Stanford Egyetem tudósai azt mondják, képesek olyan vérvizsgálatot végezni, amely megállapítja, milyen gyorsan öregszenek valakinek a szervei, illetve azt is meg tudják jósolni, hogy melyekkel lesz hamarosan problémája az illetőnek, írja a BBC.

A kutatók a Nature szaklapban megjelent tanulmányuk szerint 11 fontos szerv állapotát képesek felmérni: az agyat, a szívet, a májat, a tüdőt, a beleket, a vesét, a zsírt, a vérereket, az immunszövetet, az izmokat, illetve a hasnyálmirigyet. A módszert több ezer, többnyire középkorú vagy idős felnőtt szervezetén kipróbálták már, az eredmények pedig azt mutatták, hogy minden ötödik, elméletben egészséges 50 feletti embernek van legalább egy gyorsabban öregedő szerve. Minden száz idősebb felnőttből ráadásul kettőnek több olyan szerve is lehet, amelynek a biológiai kora idősebb, mint az illető valós kora.

A kutatók szerint a gyorsabban öregedő szervek ismerete segíthet előre megjósolni, hogy milyen egészségügyi problémák merülhetnek fel később egy embernél. Például egy „öreg” szív növeli a szívelégtelenség kockázatát, míg a gyorsan öregedő agy hajlamosabb lehet a demenciára. A tanulmány szerint egy vagy több szerv gyors öregedése összefüggésbe hozható bizonyos betegségek és a halálozás magasabb kockázatával a következő 15 évben.

A vérvizsgálat több ezer protein szintjét elemzi a vérben, a kimutatott fehérjék mintázata bizonyos szervekre specifikus lehet. A kutatók mesterséges intelligenciát és gépi tanulást vetettek be a vérképek elemzése céljából, és olyan algoritmust alkottak, amely képes a vérvizsgálati adatok és a betegadatok felhasználásával előrejelzéseket készíteni.

Az egyetem most benyújtotta a papírokat a teszt szabadalmaztatásához, arra az esetre, ha a módszer a jövőben felhasználható és értékesíthető lenne. Több tanulmányra van azonban szükség annak ellenőrzésére, hogy valójában mennyire képes valósan előre jelezni a szerv életkorát és egészségi állapotát.