Saját vezérigazgatója cáfolt rá Elon Muskra: több tízmillió felhasználót veszített a Twitter
2023. október 1. – 12:49
Sok szinten balul elsült interjút adott a Twitter vezérigazgatója, Linda Yaccarino a Code 2023 techkonferencián, ahol nagyobb közönség előtt beszélgetett élőben a CNBC újságírójával. Yaccarinót Elon Musk idén júniusban nevezte ki a cég élére, de úgy tűnik, azóta is csak papíron ő a főnök, a valódi döntések és a cég napi irányítása továbbra is Musk kezében maradt (ennek szép illusztrációja volt, amikor a Twitter X-re való átnevezését Musk a nagyközönségnek előbb jelentette be, mint hogy a vezérigazgatónak szólt volna erről).
Az interjú egyik érdekes pontja volt, amikor Yaccarino a Twitter aktív felhasználóinak számáról beszélt, erről először azt mondta, valahol 200 és 250 millió között mozog naponta, de később mondott pontos számot is: 225 millió napi átlagban. Ez azért érdekes, mert Musk tavaly novemberben még 260 milliós számmal büszkélkedett, és azóta is sűrűn beszél arról, hogy a látogatottság folyamatosan nő és rekordokat dönt. A cég később hivatalos közleményben 245 millióra helyesbítette a vezérigazgató adatát, de ez nem változtat azon, hogy eszerint – és Musk szavaival ellentétben – tízmilliós nagyságrendben veszített az aktív felhasználóiból a Twitter az utóbbi időben.
Hasonló ellentmondásba sikerült keveredni a hirdetési bevételek területén is. Musk a hatalomátvétel után a szólásszabadság-abszolutizmus jegyében amnesztiát hirdetett szinte minden, korábban letiltott vagy korlátozott felhasználónak, ami azzal járt, hogy a gyűlölködés, dezinformáció és konteók mennyisége kilőtt az égbe az oldalon (olykor Musk aktív közreműködésével), ez pedig elriasztotta a hirdetők nagy részét. Ami érthető is, hiszen a nagy cégek a reklámjaikat nem szívesen látják mondjuk orosz háborús propaganda, vagy konkrét neonácik posztjai mellett. Néhány napja Musk konkrétan arról panaszkodott, hogy a platform a hirdetései 60%-át veszítette el – és ezért az Anti-Defamation League nevű, antiszemitizmus és szélsőségesek ellen küzdő zsidó civil szervezetet tette felelőssé. Yaccarino viszont most azt állította, minden rendben van, a hirdetők 90%-a visszatért.
Mindez azért különösen érzékeny pont, mert a hirdetési bevételek zuhanásának kompenzálása amúgy nem nagyon megy, a prémium felhasználók havidíja csak a reklámbevétel töredékét hozza be. Márpedig Musk nem a mellényzsebéből fizette ki a Twitter 44 milliárd dolláros vételárát, hanem egy 13 milliárd dolláros banki hitel is volt ebben. A cégnek évi 1,5 milliárd dolláros nyereséget kell termelnie csak ahhoz, hogy a hitel részleteit fizesse, márpedig Musk legutóbbi nyilatkozata szerint egyelőre negatívban fut az üzlet. Yaccarino most viszont azt mondta, a cég jövő év elején már nyereséges lesz.
Később Yaccarino kellemetlen helyzetbe került, amikor kiderült, hogy fogalma sem volt arról, hogy Musk belengette egy nyilatkozatában, hogy mindenki számára fizetőssé alakítaná át a Twittert, majd nem sokkal később az egészet cáfolta. De a legkínosabb pillanat mégis csak az volt, amikor Yaccarino felemelte a telefonját, hogy mutasson rajta valamit a közönségnek. Ott helyben persze ezt nem lehetett észrevenni, de a videót kikockázva jól látszik, hogy a Twitter vezérigazgatójának személyes telefonján nincs ott az első képernyőn a jellegzetes, fekete alapon fehér X-et formáló logó, vagyis a Twitter app. Ott van viszont többek között a Facebook, az Instagram és a Signal – vagyis pont olyan appok, amikről Yaccarino éppen azt bizonygatta, hogy a Twitter sokkal jobb náluk.