Az élet építőköveit fedezték fel a Szaturnusz egyik holdján

2023. június 15. – 06:22

Foszfor magas koncentrációját mérték a Szaturnusz jeges holdján, az Enceladuson, ami azért fontos, mert ez az elem a Földön minden biológiai folyamat elengedhetetlen része. A foszfort foszfátok formájában a hold felszín alatti óceánjának jégkristályaiban észlelték, a felfedezés pedig jelentősen növeli annak a lehetőségét, hogy az égitesten valamiféle élet lehet, olvasható az EurekAlerten megjelent sajtóközleményben. Egy németek vezette nemzetközi kutatócsapat a Cassini űrszonda adatait elemezve bukkant rá az elemre.

A tudósok elmondták: már 2020-ban előre jelezték geokémiai modellezéssel, hogy az Enceladuson kell lennie foszfornak. Most a Cassini azon méréseit elemezték, amelyeket az űrszonda a hold felszínének repedésein kilövellő jeges csóvákon végzett. Ezek a mérések nátrium-foszfátok jelenlétét mutatták ki. A kutatócsapat szerint ez és az általuk végzett laboratóriumi kísérletek arra utalnak, hogy a foszfor bőségesen elérhető az Enceladus óceánjában foszfát formájában.

A foszfátok formájában jelenlévő foszfor létfontosságú a Föld összes létformájának. Nélkülözhetetlen a DNS és RNS, a molekulák, a sejtmembránok, az emberek és állatok csontjai és fogai, sőt a tengeri planktonok létrejöttéhez is. Az általunk ismert élet egyszerűen nem lehetséges foszfátok nélkül.

A kutatók megjegyezték: ezekben a jégcsóvákban a földi óceánokhoz képest százszoros foszforkoncentrációt mértek. Persze a felfedezés még nem jelenti azt, hogy a holdon biztosan élet található, de jelentősen megnövelte az esélyeket: az Enceladus óceánjáról most már tudjuk, hogy megfelel az élet legszigorúbb követelményének.