Közel 500 Facebook- és majdnem 100 Instagram-posztot törölt a Meta dezinformáció miatt Magyarországon
2023. március 9. – 14:30
Februárban először számoltak be a nagy techcégek arról, hogy hány és milyen tartalmat töröltek a dezinformáció elleni fellépés keretében, a Lakmusz.hu pedig átnézte a Magyarországra vonatkozó adatokat. Azt írják, hogy a Twitter értékelhetetlen jelentést adott le a dezinformáció elleni lépéseiről, a Facebook, az Instagram, a TikTok és a Google viszont Magyarországról is közölt számokat.
A Meta jelentése szerint 2022 utolsó negyedévében (október 1. és december 31. között) több mint 106 ezer Facebook-tartalmat és több mint 5900 Instagram-posztot töröltek dezinformáció terjesztése miatt az egész EU-ban, Magyarországon kevesebb mint 500 Facebook-poszt és kevesebb mint 100 Instagram-tartalom vált elérhetetlenné így.
A tagállami bontásból az látszik, hogy Magyarországon több mint 450 ezer Facebook- és több mint 21 ezer Instagram-tartalmat jelöltek meg tényellenőrző címkével, ez kevesebb, mint ami az ország méretéből következne, de Magyarország felfelé lóg ki az uniós átlagból a politikai hirdetések számában.
A Meta szabályzata szerint a társadalmi kérdésekkel, választásokkal és politikával kapcsolatos hirdetéseket külön engedélyeztetni kell, illetve kötelező feltüntetni rajtuk, hogy ki finanszírozta a hirdetést.
Magyarországon 2022. november 15. és december 31. között több mint 9100 ilyen hirdetést adtak fel (a Facebookon és az Instagramon együttesen), ami az EU-ban feladott összes politikai hirdetés 6,1 százaléka.
2022 utolsó negyedévében több mint 7200 politikai hirdetést nem fogadott be a Meta Magyarországon, azért, mert a hirdető nem tudta megfelelő módon igazolni a személyazonosságát. Ez az összes elutasított hirdetés 2,8 százaléka.
A Google jelentésében az adatok 2022 harmadik negyedévére, vagyis a július 1. és szeptember 30. közötti időszakra vonatkoznak, ebben az időszakban több mint 110 videót töröltek Magyarországon a YouTube-ról, ami az egész EU-ban törölt videók egy százaléka, és közel 30 ezer URL-en tiltották le a Google-hirdetéseket azért, mert megbízhatatlan állítások, másoktól lopott tartalmak, manipulatív médiatartalmak vagy gyűlöletet szító tartalmak mellé kerültek volna.
A TikTok Magyarországon 2022 negyedik negyedévében 202 videót törölt, ezeket az eltávolítás pillanatáig több mint 5,5 millióan nézték meg. A TikTok jelentéséből az is kiderül, hogy Magyarországon mindössze öt videót vetettek alá külső tényellenőrzésnek, és a 202-ből csak három törlés volt tényellenőrzés eredménye.