Egy halottaiból feltámasztott, olcsósított csúcsvideokártyára fog idén mindenki irigykedni
2023. január 3. – 18:59
Egy online, és egy hibridnek induló, de a kiállítók és látogatók ódzkodása miatt mégis javarészt online megvalósuló esemény után idén újra fizikailag is létező formában tér vissza a világ legnagyobb techkiállítása, a Las Vegas-i CES. A szervezők erősen fogadkoznak, hogy minden olyan lesz mint a régi szép időkben, sőt, még olyanabb, 100 ezer látogató, óriási élő show. Na, ehhez képest az idei CES-t a mínusz egyedik napon egy online esemény nyitotta meg, ahol az Nvidia mutatta meg, mire készül az idén. Az az Nvidia, amit grafikus kártyák gyártójaként szokás ismerni, de amúgy egy csomó más dologgal is foglalkozik, és mellékesen a járvány egyik nagy nyertese volt, a karantén iszonyúan felpörgette az összes bizniszt, amiben érdekelt a cég, a járvány első két évében a hét-nyolcszorosára emelkedett a részvényárfolyam. Hogy aztán 2022-ben alaposan megzuhanjon – és így jutunk el a jelenhez, amikor a tét minden szempontból elég nagy: magának a CES-nek és az Nvidiának is meg kell mutatnia, hogy viszatért a top formájához.
A bemutató sztárja egészen bizarr módon egy egyszer már bemutatott, aztán elkaszált, újracsomagolt, és olcsósított videokártya, az RTX 4070 Ti volt, amit leánykori nevén, RTX 4080 12GB-ként egyszer már tavaly ősszel előállt a cég, de aztán mégsem dobta piacra. Most azonban úgy tűnik, feltámadt holtaiból, és a tavalyihoz képest 100 dollárral olcsóbban, 799 dolláros áron kerül piacra (hogy ez forintban mennyi lesz, azt megtippelni se merjük, simán átváltva ez 300 ezer forint, de hát ott van az áfa, az árfolyamkockázat, meg hasonlók). Mindezért a jelenlegi csúcskártyákhoz képest akár 300%-os teljesítménynövekedés az ígéret, fele fogyasztás mellett. Az amúgy elég vicces, hogy a kurrens grafika határait megmutató standard bezzegjátéknént még mindig a Cyberpunk 2077-et mutogatják, ami pár hete ünnepelte a második születésnapját.
Külön kiemelték több alkalommal is, hogy az eredetileg 4080-asnak indult 4070 Ti gyorsabb, mint a 3090 Ti, ami minimum felveti az igényt, hogy ideje lenne valami épeszű számozási rendszerre váltani az új videokártya-modelleknél.
Az új csúcs-videokártyára ráakaszkodva egy sor új videojátékot is bejelentettek-mutogattak, ami elég tájidegen dolog a CES-től – az persze kérdés, hogy ha egyszer az agyleolvasztó grafikai minőség a fő attrakció, akkor mennyire jó ötlet a Youtube videótömörítésének szűrőjén a világ szeme elé tárni ezt. Amúgy voltak egészen érdekesek is a játékok között, mutatjuk is (4 percnél kezdődik ez a rész):
Az új top grafikus kártya mellé jön még egy sor RTX-es laptop, a legkülönfélébb gyártóktól, és az Nvidia DLSS3 technológiájának új verziója. Utóbbi egy mesterséges intelligenciás trükk, nagyjából annyit tesz, hogy a grafikus kártya csak alacsony felbontásban és gagyi minőségben gyárt le egy-egy képet, és az MI „kitalálja” annak pontos részleteit. A végeredmény nagyjából ugyanolyan minőség sokkal kisebb erőforrás befektetésével, vagyis a gyakorlatban felgyorsul és simább lesz egy játék futása, grafikai minőségromlás nélkül. Ez a trükk most már nem csak játékokban, hanem webes videóknál is él, Chrome és Edge böngészők alatt, ha a videokártyánk alkalmas rá.
A gémereknek szóló részek után azért felvillant az is, milyen kevésbé látványos, de mégis izgalmas dolgokra fogad az Nvidia. Ilyen volt az önvezető autókat kiszolgáló szerveres és mesterséges intelligenciás háttér, vagy az Isaac Sim nevű platform, ami egy szimulációs felület, amiben robotokat vezérlő mesterséges intelligenciákat lehet kiképezni. És ha ez már szédítően cyberpunknak hangzik, ott az Omniverse, ami még ennél is egy lépéssel tovább megy, és tulajdonképpen bármilyen folyamatnak a digitális ikertestvérét lehet megalkotni benne, hogy aztán tesztelni vagy fejleszteni lehessen. Csak egy példa, hogy ez mennyire nem scifi: a Mercedes-Benz például ilyen módon optimalizálja az autógyárainak a működését.
(Munkatársunk a kiállítást szervező CTA újságírói ösztöndíjprogramjában veszt részt a CES-en)