Több száz millió kocsival gyártanak többet az autógyártók, mint amennyivel tartani lehetne a klímacélokat
2022. november 10. – 13:37
A jelenlegi autóipari tervezés nincs összhangban a 1,5 Celsius-fokos klímacéllal, ennek pedig az lehet a vége, hogy az autógyárak több millió benzines és dízeles kocsit nem fognak tudni eladni, írja a Greenpeace egy friss elemzése.
A belsőégésű motoros járművek gyártását minél előbb le kell állítani, és át kell állni az elektromos megoldásokra ahhoz, hogy a párizsi megállapodásban foglalt maximum 1,5 Celsius-fokos átlaghőmérséklet-emelkedés tartható maradjon, írja a Greenpeace. Azonban továbbra sem világos, hogy ennek az átállásnak milyen gyorsan kell megtörténnie, mit jelent ez az autóipar számára, és a vállalatok tervezése biztosítja-e azt, ami a kitűzött klímacél teljesítéséhez szükséges. A Greenpeace Németország a Sydney-i Műszaki Egyetemmel és a Bergisch Gladbachi Ipari Alkalmazott Tudományok Egyetemével közös jelentése éppen ezért meghatározza azoknak a benzines és dízeles járműveknek számát, amelyeket még el lehet adni a 1,5 Celsius-fokos limiten belül, ezzel együtt pedig előrevetíti az autóipar belsőégésű-motoros eladásait négy nagy gyártó – a Toyota, a Volkswagen, a Hyundai/Kia és a General Motors – terveinek értékelésével, és meghatározza, pontosan mennyi a túllövés.
A jelentésben kiemelt szerep jut a “szénbuboréknak” is, ami azt a fosszilis készletet jelenti, ami a jelenleg tőzsdére vezetett cégek tulajdonában áll, de még nincs kitermelve. Ennek a mennyiségnek nagyjából 60-80 százalékát nem lehet fűtőanyagként felhasználni, különben a klímacélokat nem tudjuk elérni. Ezek az éghetetlen tartalékok jelentős pénzügyi kockázatot jelentenek a vállalatok és befektetőik számára.
A kutatók az ausztrál egyetem által kifejlesztett éghajlati modell segítségével kiszámították a maximális globális széndioxid-kibocsátást – azt, hogy az emberiség mennyi szén-dioxidot képes még kibocsátani ahhoz, hogy a 1,5 fokos tartományon belül maradjon –, és 53 gigatonnát kaptak eredményül. „Az 53 gigatonna széndioxid-kibocsátás 2022-ig további 315 millió belsőégésű motoros jármű eladását teszi lehetővé” – áll a jelentésben. Ehhez képest az előrevetített eladások 645-778 millió járműről szólnak."
Ez 105-147 százalékos többlet ahhoz képest, aminél meg kellene állni a 1,5 fokos targethez.
A nagy autógyártók egyébként sorra jönnek ki az elektromos modelljeikkel, de úgy tűnik, szükség lehet a belsőégésű motoros járművek szigorúbb szabályozására már 2030-tól. Az olyan vállalatok, mint a Volvo, a General Motors és a Mercedes-Benz azt tervezik, hogy leállítják a benzinmotorok gyártását, néhányan már 2025-ben. A Toyota azonban 63 millióval több benzines és dízelmotoros autót fog gyártani, mint amennyi fenntartható volna, ezt követi a Volkswagen 43 millióval, a Hyundai pedig 39 millióval.
A vizsgált gyártók közül egyértelműen a Toyota végzett a legrosszabb helyen.