Disznóhányás segíthet megoldani a marsi meteorit évszázados rejtélyét

2022. október 28. – 11:04

Disznóhányás segíthet megoldani a marsi meteorit évszázados rejtélyét
A Lafayette-meteorit egy darabja – Fotó: Purdue University

Furcsa felfedezés segített közelebb kerülni a híres Lafayette-meteorit eredettörténetéhez: a Glasgow-i Egyetem kutatója disznóhányásra utaló kémiai maradványokat fedezett fel a kövön, ennek segítségével pedig pontosabban be lehet azonosítani a felfedezés helyét és idejét.

A Lafayette-meteoritot az Indiana állambeli Purdue Egyetem fiókjának mélyén fedezték fel 1929-ben. Kérdéses volt, hogyan került oda, egy elképzelés szerint egy színesbőrű diák hozta be az egyetemre, horgászat közben találta, amikor a kő egy halásztavacskába esett. 1931-ben sikerült bebizonyítani, hogy meteoritról van szó, és az is hamar kiderült, hogy a Marsról érkezett.

Dr. Aine O'Brien, a Glasgow-i Egyetem környezeti és planetáris geokémikusa két évvel ezelőtt vizsgálni kezdett egy, a kutatócsoportjának ajándékozott mintát a meteoritból, és rájött, hogy több érdekes kémiai nyomot is találtak rajta a korábbi vizsgálat során. Ezek közül az egyik úgynevezett vomitoxin volt, egy mikotoxin, ami leginkább olyan gabonákban fordul elő, mint a búza, az árpa, a zab, a rozs és a kukorica. A vomitoxin emberekben és állatokban is okozhat megbetegedést, különösen gyakori probléma a sertéseknél.

Kisebb nyomozás után kiderült, hogy a gomba Indiana államban 1919-ben jelentősen csökkentette a terméshozamot, 1927-ben pedig szintén okozott visszaesést – az 1931-es év előtti 20 évben nem volt ennél nagyobb előfordulása a kórokozónak.

Dr. Aine O'Brien – Fotó: University of Glasgow

A kutatócsoport arra a következtetésre jutott, hogy a gomba a környező vizekbe kerülhetett, és beszennyezhette a valószínűleg tényleg tóba hullott Lafayette-meteoritot. A kutatók megnézték, hogy az adott időszakban mikor voltak gyakoribbak a tűzgömb-észlelések, és kiderült, hogy Michigan déli részén és Indiana északi részén 1919-ben, és 1927-ben is jelentettek ilyesmit. A meteorit külseje arra enged következtetni, hogy gyorsan kikerült a vízből, így valószínű, hogy valóban ebben az időszakban találták meg, és vitték be az egyetemre.

A Purdue Egyetem levéltárosai ezután átnézték az évkönyveket, és megkeresték az 1919 és 1927 között ott tanult színesbőrű hallgatókat. Három diák – Julius Lee Morgan, Clinton Edward Shaw és Hermanze Edwin Fauntleroy – iratkozott be a Purdue-ra 1919-ben, egy negyedik – Clyde Silance – pedig még ott tanult 1927-ben.

A kutatók úgy vélik, hogy egyikük találhatta meg Lafayette-meteoritot, ahogyan azt a korábbi elképzelések is sugallták.

(BBC)