A fehérrépa, a retek és a saláta is alkalmas lehet a marsi élet fenntartásához

2022. augusztus 22. – 13:40

frissítve

A Marsra költözés kérdéskörével foglalkozik egy új tanulmány, amely azt vizsgálta, milyen növények lennének életképesek arra, hogy a Mars felszínén termesszék őket. A válasz a bolygót borító kemény vulkáni talajra jelenleg a fehérrépa, a retek és a saláta, írja a Science Alert.

Ezek egyrészről termesztésre is alkalmasak, másrészről pedig műtrágyaként is felhasználható élelmiszerek. A Marsra jutás gondolatában ugyanis az egyik elsődleges tényező annak kitalálása, hogyan lenne fenntartató az ottani élet.

A Mars azonban ilyen szempontból nehéz terep: a felületén hiányzik a szerves anyag és a hasznos mikrobák, illetve tele van különböző sókkal és ásványi anyagokkal is, ami sok növény növekedésének szempontjából kedvezőtlen. A kutatók által publikált tanulmány úgy fogalmaz:

„A marsi talaj alacsony tápanyagtartalma és a víz magas sótartalma miatt alkalmatlan a közvetlen felhasználásra és élelmiszernövények termesztésére.”

A kutatók szerint ezért elengedhetetlen olyan stratégiák kidolgozása, amelyek a Mars tápanyagtartalmának növelésére, illetve az ottani víz sómentesítésére fókuszálnak. Korábbi kutatások azt is mutatták, hogy a növények számára a Mars komoly küzdelmet jelent majd.

Regolitban termesztett retkek – Fotó: PLOS One

A növényeknek ugyanis nemcsak növekedniük kell, de a kutatók szerint előnyös lenne, ha extra tápanyagokat is tudnának adni a talajhoz vagy a Marson található regolithoz. A tökéletes növények megtalálásához a kutatók különböző magokat teszteltek, végül arra jutottak, hogy

• a lucerna tökéletesen tud a Mars felületén növekedni;
  • a regolithoz hozzáadva műtrágyaként tud funkcionálni;
  • ezzel az egyveleggel pedig három kevésbé igényes zöldséget, a salátát, fehérrépát és a retket is megpróbálták felnevelni: sikeresen.

A termesztés közben azonban friss vízre így is szükség volt, ezért a csapat a Marson található sós víz kérdésén is dolgozni kezdett. Szerintük egy tengeri baktériummal lehetne a sós vizet kezelni, majd vulkáni kőzeten átszűrni, hogy végül a termesztéshez szükséges vizet elő tudják belőle állítani.

A marsi kísérletek körében azonban továbbra is sok kérdés maradt: elsősorban például az, hogy mennyire tudjuk pontosan utánozni a marsi talajt a Földön. A tanulmányban felvázolt kísérletek azonban ígéretesebb lehetőségeket kínálnak a tudósoknak és az űrhajósoknak. A tudósok által leírt megközelítések ugyanis hatékonyak, illetve gyorsan átültethetők a gyakorlatba.