A 300 éves tengeri szivacsok rég halott szomszédaikból lakmározva gyarapodnak az egyik legzordabb helyen

2022. február 9. – 15:18

Tudósok egy olyan tengeriszivacs-közösséget fedeztek fel a Jeges-tenger mélyén, amelyik a helyszínen évezredekkel ezelőtt elpusztult állatok maradványaival táplálkozik, írja a Live Science. A Nature Community tudományos folyóiratban kedden megjelent tanulmány szerint erre a rendkívül tápanyagszegény környezet kényszeríthette a szivacsokat.

Kutatók a Jeges-tenger (ami a Nemzetközi Hidrográfiai Szervezet szerint igazából egy óceán) középső részén, az 500-600 méter mélységben lévő Langseth-gerincnek nevezett egykori vulkanikus tengerfenéken találtak rá nemrég a szivacsokra. Az Északi-sarktól alig 130 kilométerre fekvő gerinc elég kietlen hely, ahol a hőmérséklet alig van fagypont felett, és szinte semmi nem él meg.

Az összesen 15 négyzetkilométernyi területet beborító szivacskolónia hidrotermális kürtők köré csoportosult, amik viszont ezen a részen a 2-3 ezer éve megszűnt vulkáni aktivitás következtében már nem biztosítják azt a mennyiségű hőt és tápanyagot, ami az élőlények fennmaradásához szükséges. A szivacsok azonban bőséges táplálékforrásra akadtak: elpusztult csőférgek és kagylókból származó vegyületekre, amelyeket a velük szimbiózisban élő baktériumok segítségével emésztenek meg.

Fotó: Alfred-Wegener-Institut / PS101 AWI OFOS system / Antje Boetius, medien@awi.de

A tudósok egy kamera- és szenzorhálózattal tudtak képeket, illetve videókat készíteni a kolóniáról, egy távirányítású búvárrobottal pedig mintákat gyűjtöttek a szivacsokból.

Nemcsak, hogy több ezer szivacs gyűlt össze ezeken a tenger alatti hegycsúcsokon, de sok közülük elég nagyra, egy méter átmérőjűre nőtt – mondta a tanulmány vezető szerzője, Teresa Morganti, a brémai Max Planck Tengeri Mikrobiológiai Intézet posztdoktori kutatója. A tudós hozzátette, hogy annak ellenére, hogy egyes szivacsok már 300 éve ott vannak, nem kell attól tartani, hogy táplálékkészletük elfogy. „Nagy méretük és a hideg hőmérséklet miatt rendkívül lassú az anyagcseréjük”.

Morganti azonban attól tart, hogy ha a táplálékforrás kiapadása nem is, de a klímaváltozás komolyan veszélyezteti a szivacskolóniát. „Ahogy a tenger felszínén a jég elolvad, úgy költözhetnek be más fajok ide, ami pedig megzavarhatja a szivacsok mélytengeri élőhelyét”.