2021-ben indulhat első tesztrepülésre a hangsebesség feletti utasszállító
2020. november 27. – 16:31
frissítve
A Boom Supersonic avionatikai startup bejelentette, hogy úgy tervezik, jövőre megteheti első tesztrepülését az XB-1 nevű repülőgépük prototípusa. A 22 méteres, szénszálas kompozit anyagból épített gép csúcssebessége a hangsebesség 2,1-2,2-szerese lesz. Utasszállító gépnek szánják, márpedig ebben a kategóriában a legendás Concorde gépek óta senki nem próbálkozott ilyen sebességgel. (Nem feltétlenül azért, mert technikailag annyira nehéz lenne, inkább csak nem gazdaságos; a fejlődés inkább az alacsonyabb fogyasztás, és az ezzel szorosan összefüggő nagyobb hatótáv felé haladt.)
Ha a tesztrepülések sikerrel járnak, jöhet a következő lépcsőfok: a végleges méretű prototípus megépítése. Ezt 2025-re tervezi a cég, a piacra dobást pedig az évtized végére. Az ígéretek szerint a transzatlanti járatok menetideje nagyjából a felére csökkenne az XB-1 bevetésével, egy Párizs-Montreal utat például négy óránál is kevesebb idő alatt zavarna le a gép. Ez az út ma több mint 7 óráig tart.
Szépeket ígérni persze bárki tud, de a Boom Supersonicot elég komolyan veszik a befektetők, és a piac is, több mint 150 millió dollárnyi tőkeinjekciót kaptak eddig, és már megrendeléseik is vannak a kész gépekre. Az első megrendelőjük a Virgin Group, a Virgin Airlines légitársaság, és a Virgin Galactic űrturista-vállalkozás anyacége volt.