Augusztusban az Epic Games minden figyelmeztetés nélkül lecsökkentette a Fortnite-ban használt virtuális pénz, V-buck árát, Apple-eszközökön pedig kikerülték az App Store-t a játékpénz árusításával. Ez sem az Apple-nek, sem a Google-nek nem tetszett, így kirakták a legnépszerűű játékok közé tartozó Fortnite-ot az áruházaikból. Azóta az Epic mindkét techóriást beperelte, és több más cég is felszólalt az Apple ellen.
Augusztus közepére az Epic Games megelégelte, hogy az Apple App Store 30 százalékos részesedést kanyarít le minden iPhone-on vagy iPaden eladott V-buck (a Fortnite játékpénze) eladásából. Pécén lecsökkentették az árat, az Apple-ös eszközökön pedig megadtak egy új opciót: a játékosok egy rövid ideig közvetlenül az Epictől is vehettek V-buckot, jelentősen olcsóbban, mint amennyiért az App Store-ban lehetett.
Az Apple ezen felháborodott, és szerződésszegéssel vádolta a játék alkotóit. Ki is rakták a Fortnite-ot a boltjukból, amit nem sokkal később a Google is megtett. Az Epic erre nbeperelte mindkét techóriást és külön fricskaként kifigurázta az Apple híres reklámját, ami arról szólt, hogy egy kis cég kiáll a végtelen hatalmú IBM-el szemben.
Az 1984-es reklámot Ridley Scott rendezte, és most azt mondja, kicsit csalódott az Epicben. Szerinte az ötlet nagyon jó volt, de nem hoztak ki belőle eleget.
„Az animáció remek volt, az ötlet remek volt, az üzenet viszont nem volt semmi extra.”
– mondta a rendező.
Az Epic Games Dávidként tekint magára a góliáti Apple elleni párharcban. Szerintük az Apple kihasználja a monopolhelyzetét és gyakorlatilag bármit megtehet (közel 40 éve az Apple pont ugyanezt rótta fel az IBM-nek). A vádiratukban azt is kihangsúlyozták, hogy vannak alkalmazások, amiken keresztül lehet közvetlenül a tulajdonosnak fizetni (Amazon, Netflix, Uber), tehát az Apple érvelése, hogy ezzel csak a felhasználókat védik nem állja meg a helyét.
Végtelen történet
A nagy nap, augusztus 13-a óta egyre csak bonyolódik a történet. Egy bírósági döntés alapján az Apple-nek nem kell visszaállítania a Fortnite-ot a boltjában, és blokkolhatta az Epic fejlesztői fiókját is, de az Epic Games Unreal Engine-hez tartozó fiókját, vagy a játékmotort még egy darabig nem bánthatja. A blokk miatt a fejlesztő játékait többé nem lehet letölteni, ami már csak azért is bizarr, mert 10 éve az Epic segített játékos platformmá felfuttatni az App Store-t a Citadel című techdemójával, ami Unreal Engine 3-on futott.
A már letöltött játékok tetszhalottként lebegnek tovább, az Epic nem tudja őket frissíteni, és a Fortnite új évadjai nem jönnek már ki iPhone-ra és iPadre.
Az Epic motorja csak egy időre kapott védelmet a bíróságtól, de a fejlesztő szerint ez még mindig kevés. A tárgyaláson azt állították, hogy a felhasználók menekülnek a platformról. Míg az Unreal motor eddig csábító volt az olyan fejlesztők számára, akik többplatformos működésben gondolkodtak, most sokan otthagyják a motort, mert bizonytalan a helyzete. Ez jól jön a nagy rivális Unity motornak, aminek már most havi 2 milliárd aktív felhasználója van, és aminek segítségével 1,5 millió fejlesztő alkot új dolgokat. A Unity fejlesztői szerint 2019-ben a legjobb játékok fele az ő motorjukon futott.
Az ügy bírója, Yvonne Gonzales Rogers szeptember végén még be akart vonni egy esküdtszéket, de így csak nyáron kezdődhetett volna el a tárgyalás, így végül mégis egyedül dönt, az első meghallgatás május 3-án lesz.
A vitában az egész App Store rendszer meginoghat, márpedig a bolt az Apple egyik legfontosabb bevételi forrása. Valószínűleg nem véletlen, hogy nemrég a WordPress is felszólalt az Apple ellen. Állításuk szerint a gigavállalat blokkolta az alkalmazásukhoz készült frissítéseket, mert ragaszkodnak az ingyenes weblapkészítő bevételeinek 30 százalékához.
Az mondjuk igaz, hogy a WordPress árul domaineket és csinos, előregyártott weboldalmintákat, de az App Store-os alkalmazáson belül semmit nem lehet venni.
Tehát az Apple, a világ legértékesebb vállalata, ami 2 billió dollárt ér (2 000 000 000 000, ez kb annyi, mint Olaszország 2019-es, IMF által becsült GDP-je) elkérte egy cég bevételeinek 30 százalékát úgy, hogy a cég nem használja az App Store-t az értékesítéshez.
Arra hivatkoznak, hogy akkor kell nekik fizetni, ha a felhasználók az alkalmazáson belül hozzáférnek olyan tartalomhoz, amit gyakorlatilag bárhol megvettek. Az Apple nyert, a WordPress egyik alapítója pedig bejelentette, hogy 30 napon belül az alkalmazáson beül is lehet majd fizetni. Tehát fizetős lesz egy alkalmazás, ami eddig nem volt az – azért, hogy az Apple leakasszon némi extra pénzt.
Másnapra már sok lehetett a népharagból, így visszatáncoltak, nem kényszerítik a WordPresst, hogy fizetőssé tegye az alkalmazást.
Mindenki az Apple ellen
Több másik frontról is éri támadás az Apple platformját: a WordPressen, az Epicen és a Google-ön kívül a Facebook, a Spotify, a Tile, a Match, és több más fejlesztő is felemelte a hangját az App Store szabályai ellen. Néhányan a cégek közül összeálltak a Coalition of App Fairness nevű csoportba, és együtt küzdenek az Apple ellen.
A Facebook ugyan nincs benne ebben a koalícióban, de nemrég fontos csatát nyert az Apple-lel szemben. Év elején a közösségi oldal kiadott egy eszközt, amivel a kisvállalkozások fizetős, online eseményeket tarthatnak. Állításuk szerint azért hozták meg ezt a döntést, mert így akarják segíteni a bevételük jelentős részétől eleső cégeket, így 2021 augusztusáig nem is kérnek részesedést az eseményeken történő eladásokból.
Azt azonban kiemelték, hogy aki iOS-en keresztül fizet ezeken az esemeényeken, attól az Apple lefölözi a szokásos 30 százalékot. Erre a fizetés előtt hívták fel a figyelmet, de az Apple hamar levette a kényes állítást. A kisemberk vs. Apple retorika működött, a gigavállalat nemrég bejelentette, hogy egy darabig elengedik a 30 százalékot, így több jut a vállalkozásokank.
Bár az Apple néha visszatáncol ilyen esetekben, összességében még nem bizonyult kifejezetten együttműködőnek. A koalíció három indokkal lép fel a gigacég ellen: a 30 százalékos részesedés miatt, azért, mert iOS-en nem létezik piaci verseny, ha alkalmazások eladásáról van szó (azaz iOS-re kizárólag az App Store-ból lehet alkalmazást letölteni), valamint azért, mert szerintük a monopolhelyzete miatt az Apple kivételez a saját szolgáltatásaival.
A Spotify például azért haragszik az Apple-re, mert az bejelentett egy olyan havidíjas lehetőséget, amiben benne van minden apple-ös előfizetés (Arcade, TV, News), köztük a zeneszolgáltató nagy konkurense, az Apple Music is. Ez megnehezíti a Spotify dolgát iOS-en, bár az Apple azt állítja, ő nem csinált semmi rosszat. Közleményükben azt írják, hogy a felhasználók minden szolgáltatásukra találnak alternatívát, az Apple One előfizetés csak egy kényelmes és olcsó csomag számukra.
A legnagyobb amerikai médiatársaságok (New York Times, Washington Post, Vox Media) közös levélben kérdezték meg az Apple-t, hogy mi kell ahhoz, hogy az alkalmazásaik olyan konstrukcióval működjenek az App Store-ban, mint az Amazon Prime Video – ugyanis az Amazon alkalmazásából az Apple csak 15 százalékos részesedést kap.
Csapásokat adnunk, csapásokat kapunk
Szeptember 8-án aztán jött az újabb csavar a sztoriban: az Apple perelte be az Epicet szerződésszegésre hivatkozva. Mindeközben egymást érik az állítások és a cáfolatok. Ilyen volt például, amikor az Apple azt állította, hogy az Epic azért kezdte az egész balhét, mert csökkenni kezdett a Fortnite népszerűsége, és valahogy vissza akartak kerülni a köztudatba. Erre az Epic azonnal válaszolt, hogy nem úgy van az, 2019 októbere és 2020 júliusa között a napi aktív felhasználók száma 39 százalékkal nőtt.
A felhasználók most leginkább a sötétben tapogatózhatnak, egyik napról a másikra bármi megváltozhat. Az Apple szeptember elején bejelentette, hogy 11-étől Apple fiókkal nem lehet majd belépni Epic Games fiókokba, de másnapra ezt gyorsan visszavonták.
Arra emlékszik bárki, hogy a Fortnite eredetileg egy fizetős kooperatív játék volt, amihez utólag csapták hozzá az ezerszer népszerűbb, ingyenes battle royale módot? Szeptember 23-óta az eredeti, fizetős Fortnite: Save the World nem fut macOS-en, mert az Epic már nem tudja frissíteni. A battle royale megy tovább, de ki tudja, meddig.
Arányaiban itt valóban Dávid és Góliát harcáról van szó, (egy 17 milliárd dolláros cég küzd egy 2000 milliérdos ellen), de valójában a csata arról szól, hogy melyik nagyvállalat szerzi meg a felhasználók pénzét. Az Epic viszont már nem csak az App Store-os Fortnite-ot bukhatja. Ha az Apple kidobja a boltjából az Unreal Engine-t is, azzal az Epic a felhasználóinak jelentős részét elbukná. Ez leginkább a jövő fejlesztőinek a problémája, ők nem tudnának frissítéseket vagy alkalmazásokat készíteni iOS-re és macOS-re. A már letöltött alkalmazások tovább futnának, de szinte lehetetlen lenne frissíteni őket.
A Microsoft pont ezért állt ki az Epic mellett: szerintük az nem járható út, hogy fejlesztők (kicsik és nagyok) kénytelenek két motor közül választani egyet, és arra építeni, ha minden platformra, köztük az Apple eszközeire is készítenének játékokat. A bíróságon az Epic ügyvédje azt állította, hogy ha a motor lekerül az App Store-ból, akkor az Epic gyakorlatilag dobhatja is a kukába, hiszen azért szeretik sokan, mert minden platformon működik.
A Microsoft október elején még egyet belerúgott az Apple-be: nyilvánosságra hoztak tíz ígéretet, amikkel a saját alkalmazásboltjukat fejlesztőbarátabbá tennék. Ilyen például, hogy nem helyezik majd előtérbe a saját fejlesztésű szolgáltatásaikat, és azokat nem adják majd sokkal olcsóbban, mint a konkurencia, vagy az, hogy a Windowson nem blokkolnak majd más boltokat.
Az Unreal Engine napjaink vizuális kultúrájának egyik alapköve, nemcsak játékokban és techdemókra használják, hanem filmeknél és sorozatoknál (például a Mandalorian első évadának több mint feléhez felhasználták), az autógyártásban, időjárás-jelentésekben, sőt, még koncerteken és más nagyobb eseményeken is. Nem biztos, hogy Baby Yoda megszűnne létezni, ha az Apple teljesen kirúgná az Unreal Engine-t, de ezekhez a projektekhez gyakran Mac gépeket használnak, és a lépés után ez a modell nem működne tovább.
Nem tudni, hogy az Apple valóban tudna-e akkora csapást mérni az Epic Gamesre, mint ahogy azt az ügyvédek állítják, de úgy tűnik, hogy az Epic sem hajlandó visszatáncolni a V-bucks-os akciójától. Ha az Apple nyer, tovább erősödik az App Store-modell, és továbbra is jelentős részesedésért engednek majd fel alkalkamzásokat. Azonban ha veszítenek, gyökeresen megváltozhat az alkalmazásbeszerzés, ami megsemmisítheti a Google és az Apple monopolhelyzetét.
(Címlapkép: Fillér Máté/Telex.hu)