Ellepik a szteroidokat reklámozó videók a TikTokot, tinédzsereket céloznak velük az influenszerek

2023. szeptember 29. – 11:35

Másolás

Vágólapra másolva

Egy friss jelentés szerint egyre több a szteroidokat reklámozó hirdetés a TikTokon, ennek nagy részét ráadásul tinédzserekre targetálják. A digitális gyűlölet elleni küzdelem központjának (Center for Countering Digital Hate; CCDH) kutatása azt mutatta, hogy ezekben a videókban veszélyes, sokszor illegális szereket reklámoznak, és közben elérhetetlen testképideálokat állítanak fiúk és fiatal férfiak elé, írja a TechCrunch.

A jelentésből kiderül, hogy az Egyesült Államokban a szteroidszerű szerekre utaló hashtagekkel ellátott videók 580 milliós nézettséget szedtek össze a 18 és 24 éves felhasználók között. A 18 éven aluliakról nincsenek adatok.

A TikTok közösségi alapelvei tiltják a szteroidszerű szerek reklámozását és árusítását, a kutatás azt mutatta ki, hogy az ilyen szerekkel üzletelők, és ezeket népszerűsítő felhasználói fiókok (a CCDH 35 ilyet talált) összesen 1,8 milliós követőbázist hoztak össze.

A jelentés a szteroidok és a szteroidszerű szerek három osztályát vizsgálja: androgén anabolikus szteroidokat, peptideket és szelektív androgénreceptor-modulátorokat, ezek közül az első és az utolsó típus a legveszélyesebb, szívproblémákat, szívrohamot, magas vérnyomást okozhat. A CCDH kutatói 13 olyan weboldalt ellenőriztek, amelyek hirdetnek TikTokon, és amelyek úgy kerülik ki az amerikai törvényeket, hogy a szteroidokra „kutatási kemikáliákként” hivatkoznak.

Bár ezek a weboldalak nem targetálnak közvetlenül a fiatalokra, az általuk felbérelt influenszerek már gyakran igen. Ezek a felhasználók olyan videókat osztanak meg, amelyekben a saját, kidolgozott testüket mutogatják, esetleg edzéseket videóznak, és azt reklámozzák, hogy a szteroidok miatt ilyen az izomzatuk. Közben agresszív marketinget is alkalmaznak: a példaként megosztott egyik felhasználó például azzal próbál hatni a nézőkre, hogy leírja: a második világháborúban a fiúk hazudtak a korukról, csak azért, hogy harcolhassanak, a mai fiatalok meg félnek még a szteroidoktól is. A másik, példaként felhozott felhasználó arra biztatja a nézőit, hogy mondják a szülőknek azt: ez nem szteroid, csak vitamin.

A jelentésben azonosított egyik testépítő influenszer kifejezetten a tizenéves felhasználókra targetál, több mint negyvenezres követőbázisa van, és olyan hashtageket használ, mint a #teenbodybuilding és a #teenfitness. Veszélyes áltudományos maszlagokat oszt meg, és arra ösztönzi a fiatalokat, hogy korán kezdjék a szteroidok szedését, így magasabbak lehetnek, és még a péniszméretüket is növelhetik.

Nem először készült jelentés arról, hogy a TikTok mennyi káros tartalmat tol a fiatalok elé: ugyanígy a CCDH végzett kutatást arról, hogy a depresszióval, önsértéssel és evési zavarokkal foglalkozó videókat is nagyon hamar előnyben részesíti. A kutatók 13 éves felhasználókat imitáló profilokkal regisztráltak, és megfigyelték, milyen videókat dob fel számukra a közösségi app. Aztán nekiálltak a problémás tartalmak (étkezési zavarok, mentális problémák, öngyilkosság) felé húzni, az eredmény pedig megdöbbentő volt: az algoritmus 2,6 percenként dobott fel öngyilkossággal kapcsolatos, 39 másodpercenként mentális egészséghez fűzhető, 8 percenként pedig evészavarral összefüggő videókat a tinédzser profiloknak.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!