Könnyen elkalandozó mesterséges intelligencia kergeti őrületbe a telemarketingeseket

2023. július 2. – 10:50

Másolás

Vágólapra másolva

Ön is utálja, ha kéretlenül hívogatják valós vagy kamutermékeket áruló marketingesek? Van megoldás! Már ha az Egyesült Államokban él, vagy gyakran hívják angolul. Roger Anderson chatbotokból és a mesterséges intelligencia (MI)-alapú ChatGPT-ből kamutelefonálókat kalapált össze, akik körmondatokkal és elkalandozásokkal húzzák a kéretlen telefonálók idejét – írja a Wall Street Journal.

A lap egy valós eseten mutatja be, hogy működik a Jolly Roger (így hívják angolul a klasszikus kalózzászlókat is) nevű szolgáltatás, ami évi 24,99 dollárért áll rendelkezésre. Az előfizetők több személyiség közül is választhatnak. Ilyen például Whitebeard, a gyakran értetlenkedő és elkalandozó nyugdíjas, vagy Salty Sally, a túlterhelt anyuka, akinél bármikor elszakadhat a cérna.

Whitebeardet felhívta egy előre rögzített női hang, ami közölte vele, hogy az az utolsó alkalom, hogy átnézze a Bank of America-számlájának fontos változásait. Whitebeard beledörmögte a telefonba, hogy „Haló, mondd csak”, és azonnal átirányították egy valós személyhez, Kevinhez. Ezek után így zajlott a beszélgetés:

Kevin: „Köszönjük, hogy felhívta kártyaszolgáltatásunkat. Hogy van ma?”

Whitebeard (kissé zavartan): „He?”

K: „Mit gondol, összesen mekkora a hitelkártya-tartozása?”

W: „Nem nagyon működik mostanában a távirányítóm. Tudna segíteni, hogy hogyan váltsak csatornát, hogy megnézhessem a kedvenc műsorom?”

K: „A hitelkártyái miatt hívom.”

W: „Elnézést, de nem hallottam, a nevét. Hogy hívják, cimbora?”

K: „Szóval mit gondol, összesen mekkora a hitelkártya-tartozása?”

W: „Hát, nézzük csak! Tudja, már olyan sok van. Az egyiken egy macska van, a másikon meg egy gyönyörű tengerpart. Szereti a macskákat és a tengerpartokat?”

W: „Hát, szerintem nagyjából – mennyi is – 15 ezer dollár tartozásom van, vagy 1500. Mindig elfelejtem. Megkeresem az olvasószemüvegemet és átnézem a kivonatokat. Mindjárt visszajövök. Ne menjen sehova!”

K: „Nem számít. Fel fogok szállni (sic!). Haló? Haló?”

Már 3 perc 34 másodpercnél tart a hívás, Whitebeard visszacsatlakozik. Kevin újra elkérte a hitelkártya-számát.

W: „He? Tudja, már évek óta használok hitelkártyákat, de nem jut eszembe az összes különböző kártya.”

Kevin végül feladta, és lerakta. Whitebeard 6 perc 27 másodpercet vett el az életéből. Ez 6 és fél perc, amíg nem tudta megszerezni egy gyanútlan válaszadó pénzügyi adatait. Ugyanis Anderson szerint Kevin valószínűleg nem a Bank of Americától telefonált, hanem csak hitelkártyaadatokra pályázott, hogy kirabolhassa áldozatát.

Anderson közel 10 éve üzent hadat a telemarketingeseknek, mert egy kéretlen hívó egyszer felhívta a család vonalas telefonját, és egy „csúnya szót” mondott a fiának. Az első fegyvere egy üzenetrögzítő volt, ami „Haló?”-zott egy darabig, majd lecsapta a telefont. Ezt több chatbotos megoldás követte, de amikor kijött az OpenAI ChatGPT-je, azonnal meglátta az abban rejlő időhúzási lehetőségeket.

Az MI eleinte ellenállt. Anderson kérésére azt válaszolta, hogy nyelvi modellként nem akar arra bátorítani embereket, hogy mások idejét húzzák. A GPT-4 is így tett, de amikor Anderson azt mondta neki, hogy tegyen úgy, mintha egy személyi asszisztens lenne, akinek meg kell védenie valakit a telefonos csalóktól, akcióba lendült.

Mikor befut a hívás, alacsonyabb szintű chatbot veszi fel a telefont, ami az előre megírt időhúzó válaszok valamelyikével a vonalban tartja a hívót. Ilyen a távirányítós sztori, vagy az, hogy „rámszállt egy méh, de figyelek”. Eközben a rendszer figyeli, miről is beszél a hívó, és ahogy megérti, mit is akar, bekapcsol a ChatGPT-s rész, ami már relevánsabb válaszokkal tartja kagylónál ellenfelét. Az MI által írott szövegként megjelenő válasz átkerül egy hangklónozóba, ami felmondja a szöveget. Whitebeard hangját például Anderson egyik barátja, Sid Berkson adta. Volt hívás, amit a Jolly Roger 15 percig tudott húzni puszta elkalandozással, értetlenkedéssel.

Az átlagos amerikai havi 14 ilyen, kéretlen hívást kap. A automatizált callcenterek másodpercenként akár 100 hívást is tudnak indítani, és már olyan eszközök is rendelkezésre állnak, amik elrejtik a hívó fél akcentusát. Az amerikai távközlési hatóság (FCC) szerint ezek miatt érkezik messze a legtöbb panasz. Anderson néha megoszt hívásokat, amiket elkapott a Jolly Roger, itt többet is meghallgathat. Itt például Salty Sally beszélget egy telemarketingessel.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!