Megizzasztottuk a világ legjobb mobilkameráját

2022. december 24. – 12:59

Megizzasztottuk a világ legjobb mobilkameráját
Fotó: Németh Sz. Péter / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Úgy tűnik, hogy a Huawei teljesen beragadt azon a kényszerpályán, hogy ha már kidobták a Google-ökoszisztémából, kompenzálnia kell valamivel, és ez a valami az, hogy a világ legjobb mobilkamerájával szerelt csúcskészülékeit kell leraknia az asztalra. És ez időről időre sikerül is neki. Feltéve persze, ha elfogadjuk a többé-kevésbé iparági sztenderdnek számító DXOMARK tesztlaborjának verdiktjeit, és azt, hogy ennek az egész „világ legjobb mobilkamerája” versenynek van még bármi értelme 2022-ben.

A Huaweinek először a P-szériával sikerült kitörnie az „egészen jó telefonokat gyártó, fura nevű távol-keleti márka” kategóriából és felzárkóznia a nagyokhoz. Azzal a P-szériával, aminek fotós egységét a laikusoknak is jól csengő Leicával közösen fejlesztették, és amivel bizonyos szempontból új alapokra is helyezték a mobilfotózást mint olyat. Akkor még nagyon távol voltak a gyártó ellen bevezetett amerikai szankciók és ezek egyenes következményeként a Huawei kitagadása a Google kényelmes világából. Közben lassan a riválisok is felzárkóztak mobilfotózás terén, és végül ez az egyetlen terület maradt, ahol a Huawei meg tudott próbálni kitűnni és feledtetni az önhibáján kívüli, de meglehetősen vaskos hátrányát.

A Huawei Mate 50 Pro a DXOMARK toplistáján jelenleg az első a maga 149 pontjával, szóval a mobilfotózáshoz legmélyebben értő szakik szerint ez most a világ legjobb mobilkamerája. A listán egyébként a következő helyen megosztva a Google Pixel 7 Pro és a Honor Magic 4 Ultimate áll 146-146 ponttal, majd onnan egy hajszálra az iPhone 14 Pro és Pro Max 145-145 ponttal, és utánuk ismét egy Huawei, a P50 Pro 143-mal.

Logikus, hogy ezek után a tesztünket is a kamerára fókuszáljuk, és azt próbáljuk megfejteni, hogy tényleg ez-e jelenleg a világ legjobb telefonos kamerája. És hogy amúgy több értelme van-e rányomni 2022-ben egy telefonra a „világ legjobb mobilkamerája” plecsnit, mint mondjuk kijelenteni, hogy ez itt a világ legjobb vízicsúszdaparkja, vagy hogy az a cukrászda adja a világ legjobb csokitortáját.

A Mate 50 Pro kategóriájának megfelelően elég robusztus darab mind méretét (162,1×75,5×8,5 mm), mind súlyát (205 gramm) tekintve; ne legyenek hiú ábrándjaink, ez egy igazi kétkezes, de annak elég jól sikerült darab. Kényelmes a kialakítása, szépen lekerekített a hátlapja, ennek köszönhetően kényelmesen belesimul a kézbe, és a súlya ott is tartja. Azért azt el tudom képzelni, hogy egy kisebb tenyérnek már kényelmetlen lehet ez a méret.

A kijelzővel is a mezőny csúcsára lőttek, a telefonba egy 10 bites OLED-panel került 1212×2616 pixeles felbontással, 120 hertzes képfrissítéssel. A látvány meggyőző, a feketék tényleg feketék, a betekintési szögekkel sincs probléma, bár őszintén szólva az én ízlésemnek kicsit már túl kontrasztos és szaturált a végeredmény, és ez fotózásnál is csalóka lehet. Számíthatunk rá, hogy egy másik kijelzőn nézve a telefonnal készült fotókat, merőben más végeredmény fog szembejönni, mint amit exponáláskor a képernyőn láttunk.

A hátlapi kameraszigeten három egység található látószög szerint sorba rendezve:

  • egy 13 megapixeles, f/2,2 fényerejű, 13 mm ekvivalens ultraszéles látószögű kamera,
  • egy 50 megapixeles, f/1,4-f/4,0 fényerejű, 24 mm ekvivalens főkamera, lézeres autofókusszal és képstabilizálással,
  • és egy 64 megapixeles, f/3,5 fényerejű, 90 mm ekvivalens periszkópos telefotó kamera képstabilizással.

Ugyanez a sor a gyakorlatban:

Az ultranagy látószögű, a főkamera és a telefotó kamera képe sorban Az ultranagy látószögű, a főkamera és a telefotó kamera képe sorban
Az ultranagy látószögű, a főkamera és a telefotó kamera képe sorban
Az ultranagy látószögű, a főkamera és a telefotó kamera képe sorban

A kamera app villámgyorsan indul, és jó fényviszonyok közt, az exponáló gomb lenyomása után nem éreztem minimális késlekedést sem.

Nézzünk három, főkamerával készült tesztfotót, mindegyik alatt a hozzá tartozó 100 százalékos képkivágással:

A 12 megapixeles fotók dinamikaátfogása és élessége nem hagy kívánnivalót maga után, az árnyékok és a csúcsfények is kellően részletesek, bár azért az utolsó képen az ég legfényesebb részén van némi ciános elhajlás. Nekem egyébként kicsit itt is túl sok a kontraszt, és a pixelszintű élesítés is kissé keményre sikerült, de ennek a megítélése már abszolút ízlés kérdése.

A főkamera egyedi DXOMARK pontszámát tekintve is a világ legjobbja jelenleg, és minden egyes pixelt patikamérlegen kimérve ez biztosan igaz is, de nekem a nagy hűhaélmény valahogy elmaradt. Félreértés ne essék, ez tényleg piszok jó kamera, és lehet, hogy ha más készülékekkel mérném össze, érzékelhető lenne a különbség, de önmagában tesztelve nem járt át az érzés, hogy úristen, most épp a világ legjobb mobilos kamerájával fotózok.

A Huawei nagy újítása, hogy rekeszállító szerkezet került bele, aminek értékét a teljesen nyitott f/1,4 értéktől a legszűkebb f/4 értékig állíthatjuk. Ennek nagyjából az a lényege, hogy minél szűkebbre állítjuk, annál nagyobb tartományban lesznek élesek a dolgok a fókuszban lévő téma előtt és mögött. Az számomra némileg kérdéses, hogy ennek mekkora haszna van egy mobilkamerában. Sajnálatos módon csak a manuális Pro üzemmódban tudjuk állítgatni, ahol viszont le kell mondanunk a többképes képfeldolgozásról és hasonló szoftveres nyalánkságokról – aminek az eredménye egy sokkal kisebb dinamikaátfogású, alapvetően rosszabb minőségű fotó. Mutatom is, a felső a hagyományos módban készült, az alsó pedig manuális üzemódban, mindkettő száz százalékos kivágással:

Normál üzemmód Normál üzemmód
Normál üzemmód
Pro üzemmód Pro üzemmód
Pro üzemmód

Szembetűnő a két fotó közötti különbség: míg normál üzemmódban nincs az égben elveszett részlet, a felhők is jól láthatóak, addig manuális üzemmódnál egy hatalmas kiégett folt látható, szóval ha úgy döntünk, hogy mi szeretnénk szabályozni a paramétereket, megtehetjük, de ez jól láthatóan hatalmas kompromisszummal jár.

Szerettem volna megnézni, hogy a kamera automatikája miként bánik a rekeszértékkel, de fura módon a szoftver semmilyen expozíciós értéket nem írt bele a kép metaadataiba, így ez rejtély maradt.

A főkamera egyébként papíron 50 megapixeles, de ennek a gyakorlatban nem sok haszna van, a teljes felbontáson készült képek olyanok, mintha a 12 megapixeles fotók lennének felméretezve és rommá élesítve. Íme egy teljes felbontású kép és a hozzá tartozó 100 százalékos képkivágás:

A ultranagy látószögű kamera nem hoz nagy meglepetéseket, nyilvánvalóan jócskán elmarad a főkamera minőségétől, de abszolút a legjobbak közül való a mezőnyben. Bár itt talán még inkább túlzásokba esik a szoftver az élesítés, a szaturálás, és a kontraszt terén:

És akkor következzék a kedvencem, a periszkópos telefotó kamera. Mutatunk néhány, a telefotó kamerával készült képet, szokás szerint a hozzá tartozó teljes méretű képkivágással:

Bár jó pár remek mobilos telefotó kamera járt már a kezemben, érzésre ez az egyik legjobb. A képek részletessége alig marad el a főkameráétól, és a kisfilmre vonatkoztatott 90 mm-es gyújtótávja (ez nagyjából 3,5-szörös nagyítást jelent a főkamerához képest) pont az a középmegoldás, amit egy telefon szűkebb kivágatú kamerájától várok. Bár a főkamerával ellentétben ebben nincs lézeres autofókusz, jó fényviszonyok között alig érződik lassabbnak annál, és a képstabilizálásra sem volt panaszom. Ha valahol, itt néha felsejlett bennem az érzés, hogy na most tényleg egy csúcskamerával fotózok.

A Mate 50 Pro éjszaka sem hagy cserben, de azért itt már kicsit árnyaltabb a kép. A részletesség és dinamikatartomány egészen jó, de sötétben az autofókusz már hajlamos oda-vissza kavirnyálni, és emiatt sokszor lényegesen lassabban sikerül csak exponálni. A kontraszt és az élesítés itt is túl sok, főleg akkor, ha bekapcsoljuk a dedikált éjszakai módot. Alább egy hagyományos és egy éjszakai módban készült fotó, és azok teljes felbontású kivágata:

Normál üzemmód Normál üzemmód
Normál üzemmód
Éjszakai üzemmód Éjszakai üzemmód
Éjszakai üzemmód

Jól látható, hogy az éjszakai mód a kissé túltolt kontrasztokon kívül sokat nem ad hozzá a végeredményhez. Én személy szerint nem igazán találkoztam még olyan helyzettel, ahol bármi értelmét láttam volna a használatának, de mutatunk még pár példát:

Normál üzemmód Normál üzemmód
Normál üzemmód
Éjszakai üzemmód Éjszakai üzemmód
Éjszakai üzemmód
Normál üzemmód Normál üzemmód
Normál üzemmód
Éjszakai üzemmód Éjszakai üzemmód
Éjszakai üzemmód

A telét sem kell elfelejtenünk este, ha épp nem töksötét van, egy jól megvilágított utcán simán értékelhető képeket tudunk vele lőni:

Nem kérdés, hogy ez a készülék egy piszok jó, megbízható mobilkamerát rejt magában, készséggel elhiszem, hogy a világ legjobbját, de ez nekem nem jött át annyira. Mindenesetre a főkamera nappal szinte tökéletes, de éjszaka sem hagy cserben, a tele pedig az egyik legjobb, amivel találkoztam. A kijelző is egészen remek, és bár alapvetően a fotós képességeket teszteltem, a Mate 50 Pro minden más tekintetben is jó telefonnak tűnt.

Na de ajánlanám-e ezt a telefont bárkinek? Csak akkor, ha a kamerán kívül semmi más nem számít, főleg nem az ára. Ugyanis a Mate 50 Prón egy már-már megmosolyogtató, nagyjából 580 ezer forintos árcédula fityeg, és legyen akármilyen jó kamerája, nehéz jó szívvel ajánlani egy olyan készüléket, aminek az ára bőven félmillió felett van, de hiányzik belőle az 5G és a rendes Google-támogatás.

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!