Felhagy a Google azzal, hogy a célzott hirdetések miatt lekövesse felhasználóit

2021. március 3. – 17:11

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A Google befejezi a felhasználók internetes tevékenységének nyomon követését a Chrome böngészőben – írja a The Hill a Google szerdai közlése alapján.

A felhasználók egyéni nyomon követését a legegyszerűbben az úgynevezett harmadik féltől származó sütik (cookie-k) teszik lehetővé. Ezek a böngészőben tárolt kódok nemcsak egy-egy weboldalon figyelik a tevékenységünket, hanem rögzítik azt is, hogy merre járunk a weben, milyen oldalakat látogatunk meg. Ez segít pontosabban meghatározni az érdeklődésünket, amivel pedig pontosabban célzott hirdetéseket lehet nekünk kínálni.

A hirdetők – és persze a hirdetési piac szereplői, mint maga a Google is – ezért előszeretettel használják ezeket a sütiket, az elmúlt évek adatvédelmi visszaélései és az ezek nyomán kialakult nagyobb felhasználói tudatosság azonban miatt azonban a gyakorlat egyre több kritikát kap. Ezért a Firefox és a Safari például már egy ideje blokkolja a harmadik féltől származó sütiket. A Chrome azonban messze a világ legnépszerűbb böngészője, így az, hogy a Google is beáll a sorba, nagy hatású lépésnek ígérkezik.

Ez egyébként nem most fog megtörténni, és magára a lépésre sem most szánta el magát a cég: még 2020-ban jelentették be, hogy 2022-re fokozatosan kivezetik a harmadik féltől származó sütik támogatását a Chrome-ból. (Fontos, hogy ez a mobilos böngészésre egyelőre nem vonatkozik.)

A vállalat most azonban most azt ígéri, alternatív módszereket sem dolgoznak ki ezeknek a sütiknek a pótlására.

„Ma kijelentjük, hogy a harmadik féltől származó sütik fokozatosan megszűnnek, nem fogunk alternatív azonosítókat sem létrehozni, és nem használjuk ezeket a hirdetéseinkhez”

– mondta a Google termékmenedzsment-igazgatója, David Temkin.

Ez azért fontos mozzanat, mert a hirdetési piac más szereplői az erősödő adatvédelmi szabályok miatt kiszoruló harmadik féltől származó sütik helyett olyan más technológiákkal próbálkozhat, amelyek szintén lehetővé tehetik a felhasználók egyéni nyomon követését. (Például harmadik féltől származó sütik helyett első kézből származóakra, azaz az egyes weboldalak tulajdonosai által kiadott sütikre, amelyeknek az adatait azonban a weboldaltulajdonosok megosztanák egymással, hogy így hozzák létre ugyanazt a weboldalakon átívelő adatbázist.) A Google ígérete azt jelenti, hogy ők nem ebbe az irányba indulnak el.

Temkin azt mondta, a Google szolgáltatásait az magánszférát tiszteletben tartó API-k (alkalmazásprogramozási interfészek) működtetik tovább, „amelyek megakadályozzák az egyedi nyomon követést, de ugyanúgy eredményesek a hirdetők és kiadók számára”. Azaz lényegében az egyéni felhasználóhoz köthető tevékenységeket a jövőben a Google és így a hirdetők sem fogják már látni, ehelyett érdeklődési körök alapján kohorszokba (nagyobb felhasználói csoportokba) fogják sorolni a felhasználókat, akiknek ez alapján fognak hirdetéseket mutatni –továbbra is az érdeklődésükhöz passzolóakat, de anélkül, hogy ehhez a személyes adataik begyűjtésével belemásznának a magánszférájukba.

Ahogy ebből is látszik, és a Google is hangsúlyozta, arról nincs szó, hogy a célzott reklámokról lemondanának, hiszen továbbra is ez jelenti a legnagyobb bevételi forrásukat. Ez feltehetően rövid távú üzleti kárt is okozhat majd nekik, de hosszabb távon megérheti, ha sikerül valamelyest visszaállítani a felhasználói bizalmat – miközben a cégre nehezedő egyre nagyobb szabályozói nyomást is segíthet csökkenteni.

És azzal, hogy elébe mennek a piac átalakulásának, a saját piacvezető szerepüket is igyekeznek bebetonozni. Arról egyébként megoszlanak a vélemények, hogy a Google által promotált új megoldások mennyire magánszférabarátak.

Frissítés (március 4.): Cikkünket frissítettük, hogy egyértelműbb legyen, pontosan milyen változások jönnek a felhasználók böngészési tevékenységének nyomon követésében, és ezek milyen következményekkel járhatnak.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!