Nem zavarunk mi akkora vizet, mint amit hiszünk magunkról

2022. július 7. – 19:36

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Ahhoz képest, hogy az Elefánt együttes azért jött létre, mert kellett még egy produkció Rév Marcell és Szimler Bálint ikonikus audiovizuális projektjébe, a Kodály Methodba, a zenekar ma már egyértelműen a magyar gitárzenei újhullám egyik nagyon fontos része. Orfűn már nagyszínpadosok, hamarosan a Budapest Parkban is önálló koncertet adnak több ezer embernek, Szendrői Csaba személyében pedig egy kifejezetten karizmatikus, a hiphophoz és az irodalomhoz is ezer szállal kötődő frontembert találtak.

A kis csalással idén 10 éves Elefánt a tökéletes példa arra, hogyan lehet teljesen nulláról építkezve meghatározó könnyűzenei produkcióvá válni úgy, hogy lemezről lemezre hagyják el azt a nagyon „magyaralteres” vonalat, ami annyira jellemző volt rájuk a kezdetekkor. A zenekar történetéről, jelenéről, jövőjéről és sok más dologról Szendrői Csaba frontemberrel beszélgettünk az After Podcastban.

Szendrői a Szombathely környéki Ják községből származik, de a zenei pályája túlnyomó része Budapesthez köthető. Az egész valahol ott kezdődött, hogy be akart vágódni egy lánynál, hogy jóban van az Akkezdet Phiaiból és irodalmi körökből is jól ismert Závada Péterrel, majd kettőjük között valóban kialakult egy szakmai és baráti kapcsolat, hogy aztán Szendrői egyszer csak a Kodály Methodban találja magát az Elefánt nevű formációjával. Ezután indultak be igazán a dolgok, az Elefánt pedig szép, szisztematikus építkezéssel elérte, hogy a magyar alternatív gitárzene egyik top együttesévé nője ki magát a 2020-as évekre.

„Úgy költöztem fel a zenekarral Pestre, hogy maga a zenekar igazából nem létezett még”

– mondja erről Szendrői.

Pedig nem minden indult könnyen, a pandémia alatt tönkrement a vegán ételekkel foglalkozó cége, családi tragédia is érte, pedig eleinte egy fél évet is simán elvolt a járvány idején a zenekar alagsori próbatermében. A két hónapja megjelent Kardhal című daluk például az édesapja elvesztését dolgozza fel:

Mielőtt Budapestre került, járt több helyre is iskolába, Jákon például a saját édesanyja volt az iskola igazgatója, akitől több igazgatói intőt is kapott, majd Sopronba küldték egy bentlakásos katolikus internátusba. „Az osztályban minden szünetben verekedés volt, meg ment a papucsozás. Már akkor is elég nagy darab gyerek voltam, szóval ki tudtam magamnak harcolni a saját helyemet” – emlékezik vissza.

Ezután járt Szombathelyre is dráma- és filmszakos középiskolába, majd Pestről az egyetem elvégzése után Grazba ment szórólapozni, ahol eldöntötte, hogy biztosan a zenéléssel akar foglalkozni.

„Ha velem történik valami, akkor a zenekarral kommunikálok először, és nem a csajommal vagy a családommal”

– utal itt arra, hogy mennyire szoros baráti kapcsolatuk van a zenekar tagjaival.

Szendrői egyik emlékezetes szereplése a Dalfutárban volt, ahol Henri Gonzóval (Fran Palermo), Király Lindával és a Subscribe tagjaival rakták össze a szerkesztők. Az adás talán a Dalfutár legemlékezetesebb epizódja, hiszen a végén egy metáldalt rakott össze a csapat, Király Linda még hörgött is, miközben a háttérben Szendrői és Henri láthatóan eléggé berúgtak. Az interjúból kiderül, hogy Szendrői alapból 3-4 napos ébrenlét után ment a műsorba, és tényleg elkezdtek inni. Például Király Lindával is, akinek a metálhörgéshez kellett egy kis segítség Szendrői szerint, hiszen ez abszolút kiesett a komfortzónájából.

„Könyörögtek nekünk, hogy ne igyunk, de minél jobban könyörögtek nekünk, én annál jobban erőltettem.”

Szóba kerül a politikai és az az által létrehozott ideológiai polarizáció is. Szendrői és az Elefánt eddig sem rejtette véka alá a politikai véleményét (lásd az alábbi, 444888 című számot), de ma már ehhez kicsit másként áll.

„Most már nem a politikai kérdésekkel akarok foglalkozni, hanem inkább azzal, hogy az emberek miért szoronganak. Ha ennek az aktuális politikai rendszer valamelyest az oka, akkor szóvá kell tenni és foglalkozni vele. De szerintem most vannak ennél mélyebb kérdések” – mondja.

Szerinte egyébként is itt lenne az ideje, hogy a különböző politikai oldalak és nézőpontok alulról építkezve kezdjenek el nyitni a másik irányába. Éppen ezért kifejezetten kérte például a többi szervezőt, hogy egy általa is szervezett idei olvasótáborba hívjanak meg úgynevezett jobboldali írókat is.

„Vagy elkezd nyitni az egyik oldal a másik felé, vagy ez soha nem fog megtörténni. Ennek alulról kell elkezdődnie. Fontos és jelentőségteljes, hogy ne mondjunk nemet az ilyen megkeresésekre egészen addig, amíg nem szólnak abba bele, hogy mit kommunikáljunk. […] Nem zavarunk mi akkora vizet, mint amit hiszünk magunkról”

– ezt már arra feleli, hogy az Elefánt is fellépett az utólag szerinte is vállalhatatlan raktárkoncerteken, illetve hogy együttműködött már a Demeter Szilárd-féle Hajógyárral is.

Az adásban többek között szóba kerül még:

  • Lehet-e tanítani a dalszövegírást?
  • Miért nem számít klasszikus zenekarvezetőnek? Hogyan oszlanak meg a tagok között a feladatok?
  • Miért küldték el énekelni tanulni, amikor már bőven jól ment a zenekarnak, és ez miben segített neki igazán?
  • Miért volt korábban szorongó ember, és hogyan küzdötte ezt le végül?
  • Hogyan kötődik a politikához? Miről szól a 444888 című szám? Miért nincs meg már benne az az egyoldalú kritikaiság, mint pár évvel ezelőtt?
  • Miért nem érzik magukat annyira a magyar zeneipar részének, és miért mennek el hamar a backstage-ből, illetve mit gondol azokról, akik nem bírják a kritikát?
  • Mit gondol a Tankcsapda legújabb daláról, ami eléggé megosztotta az embereket?
  • Miért volt nagyon necces, hogy bevállaltak egy raktárkoncertet, és miért kellett volna inkább nemet mondaniuk?
  • Hol tart szerinte az Elefánt jelenleg, és szerinte melyik a legnagyobb slágerük?
  • Milyen a kapcsolatuk az Analog Balatonnal?
  • Min különbözött össze annak idején az újhullámos magyar rapperekkel? Miért beefeltek rövid ideig AKC Misivel?
  • Hálásabb-e magyarul rapszöveget írni, mint más dalszöveget?
  • Követi-e még a slam poetryt?
  • Miért olvas már inkább tudományos könyveket irodalmi regények helyett?
  • Mikor jön a következő Elefánt-nagylemez?

(Disclaimer: Az After Sajó Dáviddal című podcast a Universal Music Group és Sajó Dávid telexes újságíró műsora, de a Telextől függetlenül készül. A további adások elérhetők YouTube-on, Spotifyon és iTuneson is.)




Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!