Ingyenes, három percig szórakoztat és már milliók játszanak vele minden nap

2022. január 22. – 15:32

frissítve

Ingyenes, három percig szórakoztat és már milliók játszanak vele minden nap
Fotó: Németh Sz. Péter / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Miközben a Microsoftnak sikerült nyélbe ütni a világ legnagyobb szabású videójáték-felvásárlását, azaz az éves magyar GDP feléért felvásárolta az Activision Blizzardot, a többek között a Call Of Duty-sorozatot is készítő játékstúdiót, sok százezren egy teljesen másféle játékra gyógyultak rá. Valamire, ami ingyenes, ami nem tol az ember arcába reklámokat, még okostelefonos appja sincsen, az URL-je sem annyira különleges, és naponta maximum pár percig lehet játszani.

Ez az ezen a linken elérhető Wordle nagyjából olyan egyszerű mint a faék, de annál lényegesen szórakoztatóbb. Pár nap alatt lett annyira népszerű, hogy az Apple-nek rendet kellett raknia a boltjában, amikor rászálltak a keselyűk, és lemásolva pénzt akartak belőle kipréselni.

A Wordle úgy működik, mint egy szókereső és a szocializmus végéről ismerős, külföldön Mastermind, Magyarországon Mesterlogika néven futó játék keveréke. Ötbetűs szavakat kell kitalálni, összesen hat próbálkozásból. Ha egy betű szürke, akkor nem szerepel a szóban. Ha sárga, akkor igen, csak rossz helyen van. Ha zöld, akkor szerepel, és jó helyre is tippeltük. (Szerencsére az olyan színtévesztőknek, mint én, létezik egyszerűbb változat, ahol világoskék a majdnem jól eltalált betű.)

A játékba illesztett billentyűzet jelzi, ha valamelyik betűt már megtippeltük, és ha igen, mi lett az eredménye – bár ezt ki lehet kapcsolni. Ha sikerült kitalálnunk hat próbálkozásból, ha nem, a játéknak aznapra vége, 24 óránként próbálkozhatunk egy új körrel. Pontozás nincs, de az oldal megjegyzi egy adott készüléken, hogy hányszor játszottunk. és mi volt a leghosszabb sorozat, amikor helyesen kitaláltuk.

Ennyi.

Én már hetek óta játszom vele, és nem tudom megmagyarázni pontosan, hogy miért olyan jó. Vannak egyértelmű pozitívumai: letisztult, nem kell idegesítő popup-ablakokat kinyomni, nem kell végignéznem 20 percenként egy reklámot, és nem végtelen. A betűk pont annyira komótosan mutatják meg a helyes választ, hogy legyen benne feszültség, de az angoltudás mellett szerepe van a szerencsének is, hiszen attól, hogy valamiből egy betű hiányzik, még nem biztos, hogy azonnal eltaláljuk. Rád nézek, kedves S_IRE, az utolsó, hatodik tippelés előtt. De ha egyszer nyer benne az ember – ami egyébként meglepően sokszor előfordul –, akkor nem fogja elfelejteni következő nap is megnyitni az oldalt.

A Wordle az amerikai Josh Wardle munkája. Wardle egyébként a Reddit egyik fejlesztője, és két ottani, már lassan tízéves projekt is fűződik a nevéhez. Az egyik a The Button, ami a nevéhez híven egy online gomb volt, egy visszaszámláló mellett. A számláló 60 másodpercről indult visszafelé, és ha valaki megnyomta, akkor újraindult. A Reddit felhasználói közül mindenki csak egyszer nyomhatta meg a gombot, és ha megtette, akkor megjelent a felhasználói neve mellett egy kis ikon, egy számmal, ami azt jelezte, hol állt a visszaszámlálás, amikor megnyomta. A gomb három hónapig élt, ugyanis valaki mindig megnyomta. A másik projektje a Place volt, egy egymillió pixeles felület, aminek a felhasználók megváltoztathatták a pixeleit egyesével. Az elkészült munkát itt lehet megnézni, van mit böngészni rajta.

A Wordle nem ennyire közösségi alapú, de nem is teljesen egyedül találta ki. Még korábban, 2013-ban dolgozott egy prototípuson, de az nem tetszett az ismerőseinek, úgyhogy letett róla. Amikor viszont a barátnőjével közösen rágyógyultak a New York Times keresztrejtvény-appjára, és az ahhoz ingyen adott Spelling Bee nevű szókeresőre, Wardle elővette a régi programját. Nem ők az egyetlenek, akik odavannak a Times keresztrejtvényéért – ami a Skandikat töltögető magyar agyamnak kész atomfizika néha –, hanem rajtuk kívül még több százezer felhasználó, a rejtvényapp előfizetőinek száma 2019-ben átlépte a félmilliós határt, a világjárvány alatt pedig 2020 végére elérték a 840 ezer felhasználót.

Az apphoz ingyen jár a Spelling Bee, ami szintén egy szókereső, egy hétbetűs készletből kell kiraknunk különböző szavakat úgy, hogy egyiknek mindenképpen szerepelnie kell benne. Ez a játék speciel pontoz is, és ha elég szót megtalálunk, akkor kiírja, hogy elértünk a Genius-szintet, aminél kevesebb kielégítőbb dolog van a kanapén fetrengve. Nem annyira különleges ez, 2020-ban a játékosok közül legalább 450 ezren elérték ezt a szintet a Bloomberg szerint.

Szóval Wardle a barátnőjének, Palak Shahnak készítette a Wordle-t. Shah feladata volt az, hogy finomítsa a játék szókincsét, és kiszedegessen olyanokat, amik kevésbé ismertek. Mivel a pár jól elvolt vele, Wardle megosztotta a családjával, majd miután ott is osztatlan sikert aratott, a világgal. Két hónap alatt már háromszázezren játszottak vele a világ minden pontjáról. Januárban már kétmillióan.

A játék annyira a semmiből terjedt el, hogy a BuzzFeed egy külön cikket szentelt annak, hogy utánamenjen, kik voltak a legkorábbi játékosok. Mint kiderült, főleg új-zélandi és ausztrál twitterezők, akik novemberben kezdtek el először játszani. Ez a közösség volt, ahol először felmerült egy elég dekoratív, de rejtélyes módja annak, hogy egy felhasználó megossza, milyen és hány próbálkozásból sikerült megfejtenie az aznapi feladványt.

Amikor a magyar Twittert böngésszük, ott is lehet már bőven találkozni vele: egy rakat színes kocka, négyzetrácsba rendezve, néhány számmal felette. Ha nem tudjuk, mi az a Wordle, úgy tűnik, mintha valami idegen kód lenne. Ha tudjuk, mi az, akkor pontosan tudjuk, hogy az illetőnek mekkora mázlija volt, vagy mennyire volt szűkös a hat lehetősége. Wardle ezt felhasználói kérésre építette a játékba, hiszen ha van valami, amit egy Wordle-játékosnak illik megtennie, az a megoldás megosztása.

A játék váratlan sikere után Wardle azt nyilatkozta, hogy ami sokak számára a Wordle előnye, az mind szándékos volt. Például szándékosan nem akart appot fejleszteni, ami értesítéseket küld, hogy minden nap játsszon vele a felhasználója.

„Milyen lenne egy játék, ami szándékosan nem követeli meg az ember figyelmét?”

– mondta a készítő arról, hogyan tervezte meg a slágerjátékot. Regisztrálni sem kell hozzá, adatokat sem gyűjt a játékosról, már azon kívül, hogy megjegyzi, hányszor játszott már. Reklámok sincsenek rajta, szintén szándékosan. Amikor a BBC-n arról kérdezték, hogy szeretne-e pénzt keresni a Wordle-lel, Wardle azt válaszolta, hogy egyszerűen nem fér a fejébe, miért nem lehet valami csak egyszerűen szórakoztató. Valami, ami csak annyit kér az embertől, hogy naponta három percet töltsön vele, és ennyit, nem többet. „Ezért nem kell pénzt kérnem az emberektől, és remélem, hogy ez így is fog maradni” – mondta.

Ez viszont másokat nem akadályozott meg. Sorban tűntek fel az Apple Store-ban a különböző tematikus klónok. Létezik például a Letterle, ami 26 lehetőséget ad, hogy kitaláljuk, mi a nap betűje. Az angol ábécében 26 betű van. Ez még oké, de felbukkant konkrétan egy Wordle nevű app is, aminek a készítője büszkén hirdette, hogy pontosan olyan, mint Wardle játéka, annyi különbséggel, hogy lehet hosszabb vagy rövidebb szavakat is találgatni. Ja igen, és van benne havi 30 dolláros előfizetés is, amivel végtelen mennyiségűt találgatni. Az Apple, más klónokkal együtt eltakarította a boltjából.

Mire ez a cikk megjelenik, a Wordle népszerűsége már kezdett elérni egy olyan kritikus pontot, ahol nagyvállalatok, híres emberek, tévés személyiségek is emlegetik. A Lego például már január közepén viccelődött a játék eredményposztolásaival. Vajon mikor fog eljutni a magyar politikusok Facebook-oldalára?

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!