Rajtuk keresztül vezet az út Madonnától Rogán Antal nadrágjáig

2021. szeptember 3. – 19:38

Rajtuk keresztül vezet az út Madonnától Rogán Antal nadrágjáig
Dan és Dean Caten a DSquared² milánói bemutatóján, 2020 januárjában – Fotó: Daniele Venturelli / Daniele Venturelli / WireImage

Másolás

Vágólapra másolva

ICON – hirdeti Zlatan Ibrahimovic táskája a DSquared² számára készített reklámfilmben. ICON – látszódik a szemtanúk állítása szerint Mészáros Lőrinc pólóján az olaszországi nyaralásán. Mészáros csak az egyik NER-közeli figura, aki a márka kollekciójából hord darabokat. A külügyminiszter felesége, Nagy Szilvia is egy ilyen feliratú miniszoknyában pózol férje, Szijjártó Péter Facebook-oldalán a Paloznaki Jazzpikniken. Rogán Antalt pedig a slicce buktatta le nemrég, vagyis a sliccénél található címke, miszerint tényleg egy olyan nadrágot hord, ami akár 200 ezer forintba is kerülhet.

Azt nehéz innen megmondani, hogy mi lehet a nagy divategyüttállás oka, hogy egy outletbe járnak, spórolni akartak a postaköltségen, vagy egyszerűen csak úgy gondolták, kihasználják a cég akciós ajánlatait.

De az biztos, hogy nem valami elfeledett gyöngyszemre bukkantak a NER szereplői, a DSquared² ugyanis már a kilencvenes évek óta pörög, igaz, a hatalmas népszerűség csak az ezredforduló után szakadt rájuk.

A céget egy ikerpár, Dan és Dean Caten alapította. A legfiatalabbak voltak kilenc testvér közül, a családnevüket az olasz Catenacciről angolosították. A hegesztőként dolgozó édesapjuk olasz volt, édesanyjuk angol, Toronto egy külvárosában éltek. A Caten ikerpár egy hathetes kurzus erejéig New Yorkba utazott tanulni, majd visszatértek Kanadába, ahol aztán a Ports nevű, luxusruhákat és kiegészítőket készítő cégnél helyezkedtek el. Egészen addig ott dolgoztak, amíg úgy nem döntöttek, hogy kipróbálják magukat Európában, pontosabban Milánóban.

A terv nem annyira jött be, az 1994-es milánói divathétre tervezett ruháikat nem tudták ott bemutatni, mert egy támogató szalon az utolsó pillanatban kihátrált mögülük, úgyhogy felpakolták az egészet egy teherautóra, és áttették a székhelyüket Párizsba. Ahol viszont nagyon gyorsan elment a 35 darabból álló kollekciójuk. A kilencvenes évek közepén így meg is született a DSquared² – a cég neve kicsit egy Zoolander-szerű paródiára emlékeztet, mert magyarul annyit jelent, hogy DNégyzeten², mintha egy négyzet nem lenne elég.

A DSquared² nagyjából 2000-ig csak férfiaknak gyártott ruhákat, de abban az évben egy olyan lehetőség esett az ölükbe, amiről feltörekvő divatcégek általában csak álmodnak. Ugyanis megkereste őket Madonna stábja. Madonna éppen a Don’t Tell Me klipjét készítette elő, amikor az énekesnő kreatívja és közös ismerősük, Jamie King kitalálta, hogy az ikerpár készítsen ruhákat a kisfilmhez.

Arianne Phillips, Madonna stylistja később azt nyilatkozta a Vogue-nak, hogy a műsaras farmer tetszett meg nekik, és azt kérték tőlük, hogy készítsenek egy olyat nekik. Ők készítették a bőrből varrt cowboyinget is, ami a csoportos táncnál van az énekesnőn. Madonnának aztán annyira bejött a stílus, hogy a következő évben induló, Drowned World elnevezésű turnéjára már rengeteg ruhát és kiegészítőt terveztek neki.

Madonna a Drowned World-turnéjának philadelphiai állomásán, 2001. július 21-én – Fotó: Tom Mihalek / AFP
Madonna a Drowned World-turnéjának philadelphiai állomásán, 2001. július 21-én – Fotó: Tom Mihalek / AFP

Renzo Rosso, a Diesel tulajdonosa szerint a Caten testvérek márkája a luxus lezserséget testesíti meg, a jól elkészített, nem túldíszített, ízléses ruhákat, amiket bármikor felvehetnek az emberek. Visszatekintve a kétezres évek ízlésére, lehet, hogy ebből van olyan jelző, ami nem áll meg, de Rosso nem beszélt hülyeséget. Főleg azért sem, mert a Madonna-turné után a cége megvásárolta a DSquared² licencet, ezzel effektíve befektetőként mögéjük állva. A biznisz bejött, a licencet 2010-ben megint meghosszabbították, egészen 2027-ig.

A Madonna-turné után kifejezetten kapósak lettek az ikrek, akik szupersztároknak terveztek fellépőruhákat, majd azokat a szupersztárokat meghívták vonulni a saját bemutatóikra is. Minden róluk szóló cikk egyik sarokpillére a 2003-as milánói divathéten prezentált kollekciójuk, de nem is a ruhák miatt, hanem azért, ahogyan bemutatták őket:

a színpad hátulján egy magánrepülő volt látható, az abból levezető lépcsőjére pedig összecsődítettek úgynevezett rajongókat, olyan embereket, akik megőrültek a felvonuló modellektől. Így nem az első sorban ülő, általában egykedvű híres emberek nézték a műsort, hanem volt egy aktív közönség is.

Itt egy részlet belőle:

Christina Aguilerának is terveztek ruhát egy turnéjára, ő szintén megjelent egy bemutatón, a magánszámának elején a férfimodellek nadrágjait húzogatta le, meg a feneküket paskolgatta. Később a DSquared² kollekciójával mutatkozott be a kifutón Rihanna is, aki egy luxusautóban érkezett meg, kicsit csicskáztatta a személyzetet, egy félmeztelen úr bekukkantott a motorháztetője alá, majd végigvonult:

2009-re már több butikot is megnyitottak Európában, és Britney Spears fellépőruháján is dolgoztak.

A Caten ikreket nézni olyan, mintha egy nagyon furcsa mentális illúziót látnánk a szemünk előtt kibontakozni. Az nem olyan meglepő, hogy egy ikerpár két tagja ennyire hasonlít egymásra, mert ez az ikerpárság lényege. Az sokkal meglepőbb, ahogy úgy adnak interjúkat, hogy egymás félmondatait befejezik, mintha néha ugyanaz a tudat beszélne, két különböző személyiségbe pakolva. A mendemonda szerint a leghosszabb idő, amit egymás nélkül töltöttek, hat hónap volt. Egyes cikkek szerint még a hálószobájuk is közös a londoni házukban. Készítettek rádióműsort is, illetve egy évadot megélt a Launch My Line című realityműsoruk, de a mindennapjaikról annyira nem sokat tudni. Vagyis hát következtetni lehet, a DSquared² hivatalos Youtube-csatornájára például nemrég

feltöltöttek egy egészen zavarba ejtő videót, amiben egy gyakran átöltöztetett modellfiú társaságában elkészítenek egy adag húsgombócot.

(A cégnek van amúgy egy-egy étterme Milánóban és Míkonoszon is.)

A kollekcióikkal viszont bőven kifejezik azt, hogy mi foglalkoztatja őket: egy, a New York Timesnak adott interjúban elmondták, hogy a farmerhez mint anyaghoz azért vonzódnak annyira, mert fiatalkorukban az édesapjuk megtiltotta, hogy hordják. (A Diesel-fejes Rossónál is fontos volt a farmer, ő Marlon Brandót és James Deant akarta megidézni vele, amikor a karrierje elején kövekkel és smirglivel sikálta a dizájnernadrágokat, hogy egyediek legyenek.) Többször is hangoztatják, mennyire büszkék arra, hogy kanadaiak, hogy érdekli őket a természet, a külvilág és néha a hideg is – egyik bemutatójukra a színpadra berendeztek egy sátorozást, fákkal és fűvel.

A 2010-es évek közepén megnyitották az első amerikai üzleteiket, és ezzel sok kritikusuk azt is észrevette, hogy a Caten testvérek gyakran harsány, kirívó stílusa mintha egyre visszafogottabbá vált volna – bár ez egyáltalán nem látszódott azon a militarista mellényen, amit Beyoncénak terveztek a Super Bowl szünetére 2013-ban.

Beyoncé a 2013-as Super Bowl szünetében – Fotó: Ezra Shaw / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP
Beyoncé a 2013-as Super Bowl szünetében – Fotó: Ezra Shaw / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

Amikor 2015-ben megkérdezték a testvéreket, hogy milyen örökséget szeretnének maguk után hagyni, a válaszukban olyan szavak hangzottak el, mint a menő, a lezser, a magától értetődő divat. Elmondták, hogy imádják azt, amikor a szabott és a polcról leemelt divat keveredik.

Ugyanabban az évben azt is megmutatták, hogy azt is szeretik, amikor az őslakosok motívumai keverednek a sajátjaikkal, bár a DSquaw (a „squaw” egy eléggé sértő kifejezés az őslakos nőkre) nevű kollekciót, amiben ezeket ötvözték viktoriánus jegyekkel, egy bemutató és az azt követő rövid felzúdulás után a föld színéről is eltüntették. A DSquaw miatt nagy csorba nem esett a cég hírnevén, idén tavasszal Lil Nas X is az ő öltönyüket hordta a GQ címlapján, Kourtney Kardashian is büszkén felvette a kopott hatású/galaktikus mintájú nadrágjukat.

Hogy miért pont most, és miért pont ilyen koncentrációban bukkant fel a magyar közéletben a DSquared², azt nehéz megmondani. Az biztos, hogy itthon még nem nyitottak boltot, úgyhogy Prágába, Bukarestbe vagy Krakkóba kell elbumlizni egy rendes, több százezer forintos ruhadarabjukért. Az összekacsintós irónia rajongói maximum azzal vigasztalhatják magukat, hogy hátha a NER tagjai felfedezik a vintage ruháikat, például a 2014-es téli kollekcióból. Akkor a központi tematika a börtön volt.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!