2021. március 14. – 12:29
frissítve
Sokan várják a közelgő DC-szuperhősfilmeket, de a rajongók legjobban talán a 2017-ben már bemutatott Igazság Ligája rendezői változatára voltak kíváncsiak. Az ok világos: ez eredeti film katasztrofálisra sikerült a rajongók szemében azután, hogy forgatás közben kényszerűségből kellett lecserélni a rendezői székben Zack Snydert, akit az azóta szexuális zaklatás miatt elővett Joss Whedon váltott az utómunkára. Az önmagában sem túl acélos, a Marvel szuperhős-filmjeihez képest pedig végképp nem túl jóra sikerült művet látva a rajongók őrjöngve követelték Twitteren és petíciókon, hogy a Warner Bros. valahogy hozza nyilvánosságra a Snyder által elképzelt, végül nem megvalósított verziót. Közben csak olaj volt a tűzre, amikor Snyder közölte, hogy igen, létezik, pontosabban létezhet az ő rendezői változata, amit hosszas huzavona után március 18-án végül be is mutat az HBO Max.
Képzeljük el, hogy ott ülünk tízévesen a karácsonyfa alatt, lázasan bontjuk a csomagokat abban reménykedve, hogy tényleg megkapjuk a Lego űrsiklót, majd az egyik, téglatest formájú ajándék sarkáról letépve felvillan a Lego felirat. A papírt továbbtépve viszont nem űrsikló, hanem a Szputnyik-1 műhold látszik a doboz borításán. Szép, szép, de hát nem ezt vártuk, így irtózatos hisztire kelve addig üvöltjük teli torokból, hogy „űrsikló, Űrsikló, ŰRSIKLÓ”, amíg a Jézuska meg nem gondolja magát, és a húsvéti nyuszival kollaborálva meg nem ígéri, hogy jó, akkor később befut az űrsikló.
Némi túlzással így írhatnánk le a DC képregényfilmek 2021-es egyik nagy dobásának, a Zack Snyder: Az Igazság Ligájának születését, ami ugye nem más, mint a 2017-es Igazság Ligájának a rendezői változata. Ennél sokkal fontosabb, hogy lényegében az internetes kampányok talán eddigi legnagyobb győzelméről van szó. De miért is akkora dolog Zack Snyder filmje, miért lett körülötte ekkora hírverés, és egyáltalán hogyan jutottunk el majdnem 660 millió dollárt kaszáló 2017-es film bemutatója óta oda, hogy 2021-ben egy teljesen más verziót kapunk belőle?
Tekerjünk vissza mindent még a 2017-es, eredeti bemutató elé, 2016-ba, amikor finoman szólva is elég gyenge kritikákat kapott a Batman Superman ellen – Az igazság hajnala. Ez volt Zack Snyder második filmje az eredetileg ötfilmesre tervezett monstre történetfolyamban, ami a DC válasza lett volna a rekordot rekordra, illetve rajongói elismerést rajongói elismerésre halmozó Marvel-sikerekre.
Bár a Batman Superman ellen így is majdnem 600 millió dolláros profitot hozott, a rossz fogadtatás elbizonytalanította a Warner Bros. vezetőit abban, hogy valóban jó kezekben van-e a kincset érő franchise Zack Snydernél, így első lépésként közölték vele, hogy öt helyett maximum négy filmet kap, ami azt is jelenti, hogy a Bosszúállókra válaszul küldött Igazság Ligája szuperfilm kettő helyett csak egy részből állhat majd.
Azt is szerették volna, ha Snyder szakít a Marvelhez képest sokkal komorabb, sötétebb, egyesek szerint karót nyeltebb hangulattal, és egy kicsit lazábbra veszi az egészet. A forgatás ennek ellenére el is indult, sőt, az utómunkát leszámítva a nagyja le is ment, amikor Snyder váratlanul otthagyta a szuperprodukciót.
A távozás mögött nem a nézeteltérés, hanem egy családi tragédia állt – legalábbis az első verziók szerint – , a váratlan helyzetben pedig a Warner a Marvelnél az első Bosszúállókkal már bizonyító Joss Whedonra bízta, hogy fejezze be a projektet arra építve, amit Snyder már addig összerakott. A remények szerint Whedon a szuperhősös tapasztalata mellett a lazább, viccesebb hangulatot is hozta volna magával – cserébe Snyder megtarthatta a rendezői titulust, Whedon pedig csak társ-forgatókönyvíróként kapott helyet a stábban.
Csakhogy még el sem jutottak a bemutatóig, amikor elkezdett kiszivárogni, hogy a családi tragédia előtt lényegében már ki is rúgták Snydert, miután a Warner egyáltalán nem volt megelégedve a fejesek számára bemutatott első verzióval. Olyannyira, hogy állítólag több, egymástól független forrás is nézhetetlennek minősítette a látottakat.
A kármentésre behívott Whedon persze teljesen másra fókuszált, mint Snyder – előbbi csak egy film összefércelésére kapott megbízást, így azt nézte, hogy hogyan lehet abból valami kerek egész, miközben a kapott alapanyag valójában egy öt filmen át tartó ív egyik része lett volna. Nem csoda, hogy a végeredmény nem lett valami jó.
Igaz, a Rotten Tomatoeson kapott 40%-os kritikai és 71%-os nézői értékelés még mindig jobb, mint amit Snyder előző DC-filmje, a Batman Superman ellen kapott (28% és 63%), de továbbra is elég volt a lemaradás a Marvellel szemben, ahol az első Bosszúállók egészen remek, 91%/91%-os eredményt mutat.
Közös ló, túros hát
Whedon és a Warner stúdió is elég jól beleállt abba a narratívába, hogy Whedon csak átírt ezt-azt, összefűzte, amit Snyder már leforgatott, de tényleg csak hangyányi szerepe volt az egészben. Éppen ezért soha nem mondták meg, hány jelenetet vagy percet forgattak hozzá a Snyder-változathoz.
Egyes információk szerint viszont komolyabb plusz forgatás volt – nagyjából 25 millió dollárnyi –, amit el sem kellett ismerni, a filmet látva világossá vált. Egyrészt, Robin Wright és Willem Dafoe karakterét kivágták a filmből, másrészt Ben Affleck is egészen másképp néz ki adott jelenetek között, hogy akkor Henry Cavill (Superman) digitálisan eltüntetett, közröhej tárgyává váló bajszáról már ne is beszéljünk.
Az ominózus bajusz lett egyébként a hírmondója annak, legalábbis Cavill szereplése alapján, hogy mit rendezett még Snyder, és mit forgatott hozzá már Whedon – ebből pedig látszik, hogy Whedon azért sokkal jobban belenyúlt a filmbe. Főleg úgy, hogy az végül ugye Snyder neve alatt jött ki.
Az internetes nyomozónak felcsapó rajongók egyre inkább sejtették, hogy az Igazság Ligája nem egészen az, mint amit a Warner állít róla, Snyder pedig szépen adagolta az olajat a tűzre az olyan bejegyzéseivel, mint amivel az eredetileg forgatott képsorokat tartalmazó dobozokat mutatta meg. Hozzátéve, hogy az ő verziója 214 perces, szemben Whedon 121 perces, jóval rövidebb filmjével.
Világos volt tehát, hogy Whedon amellett, hogy sokat belerakott, még többet ki is hagyott a filmből, emiatt pedig meglehetősen tudathasadásos lett a film, a két rendező vízióját ugyanis egyáltalán nem sikerült összehangolni. Jól hangzik persze, hogy a film több mint 650 millió dollárt termelt a mozikban, de fontos hozzátenni, hogy ezzel a legkisebb összbevételt hozó DC-film lett.
Ha pedig már Batman, Superman, a Villám és Wonder Woman együtt is csak kudarcra képes, akkor látszik, hogy nagy a baj.
Az internet haragjától ments meg, Uram, minket!
A „Petíciót indított... Több ezren követelik... Online tüntetést szerveznek... Petícióval tiltakozik... Már majdnem százezren írták alá...Aláírásgyűjtést indítottak” kezdetű hírekből persze számtalan verzióval találkozhatunk. Az eredményüket pedig a legtöbb esetben már olvasáskor sejthetjük: soha nem hallunk újból arról, hogy mit sikerült elérni az ilyen petíciókkal. Éppen ezért akkora dolog, hogy egy 300 millió dollárból (92 milliárd forint – ennyibe kerül például egy új Duna-híd Paks és Kalocsa között) leforgatott filmet évekkel később a rajongók felháborodása miatt további 70 millió dollárral – egy 21 milliárd forintos győri vízi élménypark árával – megtoldják, csak hogy mindenki megkapja, amit akar.
A #ReleaseTheSnyderCut-mozgalom villámgyorsan szerzett 180 ezer aláírót, volt időszak, amikor 10 percenként 9 ezer twitter-üzenet született ezzel a hashtaggel, máig pedig több millió üzenet született.
Eleinte persze csak a szokott ügymenetnek gondolta mindenki ezt, egy hangos kisebbség zúgolódik az interneten, nincs itt semmi látnivaló, mindenki menjen haza a dolgára. 2018-ban a Warner vezetői is egy apró pöccintéssel intézték el a dolgot, amikor közölték, hogy semmiféle terv nincs a Snyder által leforgatott és megálmodott változat kiadására.
A mozgalom viszont valahogy nem akart elhalni, hosszú hónapok alatt sem, részben persze azért, mert Snyder is nagy erőkkel fújta a parazsat, hátha egyszer tűz lesz belőle, és a közösségi médiában (főleg egy Vero nevű platformon) sorra szórta ki a Whedon által kitörölt jelenetekhez készült látványterveket.
A Synder-szivárogtatás okozta őrületet jól jelzi, hogy amikor 2018 hálaadásakor a rendező kitett egy képet az éppen 120 Fahrenheit fokos pulykasültjéről, a rajongók szentül hitték, hogy Snyder az Igazság Ligája 120 perces hossza miatt trollkodik a Warnerrel.
2019 áprilisában már közösségi finanszírozással gyűjtöttek Snyder filmjének befejezésére, az év júliusában egy repülő mögött húzott felirattal nyomasztották a Warnert a világ talán legnagyobb geekeseményén, a San Diego Comic Conon. Később nem kisebb helyen, mint a Times Square-en vett reklámhelyekkel ment tovább a nyomasztás a New York Comic Con alatt.
Önmagában ez valószínűleg nem sokat ért volna, ám amikor 2019 novemberében az Igazság Ligája stábba is beszállt a kampányba, a Warner stúdió nagyon nehéz helyzetbe került. Elsőként a Wonder Womant alakító Gal Gadot szállt fel a vonatra, és mint kiderült, utas helyett egyből masiniszta lett. Gadot tweetjére még aznap reagált maga Snyder, illetve a Batmant alakító Ben Affleck is, majd a Cyborgot játszó Ray Fisher, és a Whedon-verzióból teljesen kihagyott Joe Manganiello is társult melléjük, aki Halálcsapást (Deathstroke) alakítja.
Gadot üzenete szimbolikus időben történt természetesen, nem véletlenül választotta a november 17-i dátumot, hiszen két évvel korábban aznap mutatták be a Snyder–Whedon-verziót az amerikai mozikban.
Innentől persze felgyorsultak a dolgok, köszönhetően az olyan nyilatkozatoknak, mint amikor Ben Affleck úgy beszélt a 2017-es filmről, mint ami olyan, mintha „tehénfeje, de lóteste lenne”.
A Snyder-verzió ügyét erősítette az is, amikor Ray Fisher elkezdett kitálalni Whedon mérgező viselkedéséről. „Fisher korábban arról is beszélt, hogy amikor Snyder kiesése miatt Whedon vette át az Igazság ligáját, és több pótforgatásra volt szükség, a rendező sértő, megalázó, gusztustalan és amatőr módon bánt vele, és többször voltak nyíltan rasszista megnyilvánulásai. Az ügyet megpróbálta házon belül kivizsgálni a DC, de Fisher szerint az egészben ludas Walter Hamada, a DC feje is, aki a saját kollégáit igyekezett fedezni azzal, hogy a belső vizsgálat során folyamatosan hitelteleníteni próbálta Fisher állításait. Ez a belső vizsgálat semmilyen negatív eredményre nem jutott, sem a Warner, sem a DC nem perelte be Fishert az állításai miatt – ami a színész szerint egyáltalán nem véletlen” – elevenítettük fel, amikor 2021 elején a Buffy szereplőinek nyilatkozatával még tovább erősödtek a Whedon elleni vádak.
A megváltás
Ekkora már világos volt, hogy Snyder verziója valamilyen formában létezik, hiszen megőrizték, a legnagyobb nyitott kérdés inkább az volt, hogy mennyibe kerülne azt bemutatásra alkalmas állapotra kalapálni. Tudván persze, hogy a számítógépes grafikák és az utómunka jelentős része el sem indult, legalábbis nem Snyder elképzelése alapján, amire Whedon 2016-ban betársult.
A Warner még 2019. novemberben is tagadta, hogy bármiféle terv lenne a Snyder-változat bemutatására. Az Aquamant játszó Jason Momoa viszont már korábban szembement ezzel, amikor a szuperhősfilmet promózva közölte, hogy nemcsak hogy van Snyder-változat, de ő látta is, ami már kész van abból. Momoa után 2020 elején a DC képregénykiadó fejesei is megnézhették Snyder változatát, és a jelek szerint őket is sikerült megnyerni, ugyanis
2020 májusában Az Acélember online, rendezői kommentárral ellátott vetítése után Snyder kibökte a vetítésen résztvevő szerencséseknek, hogy 2021-ben jön az ő rendezői változata az HBO Maxre.
Fontos hozzátenni, hogy 2020 májusában már javában tombolt a koronavírus-járvány, amikorra Hollywood lényegében teljesen leállt, bezártak a mozik, és semmit nem lehetett tudni arról (igazából még most sem nagyon lehet), hogy a hasonló léptékű filmek mikor térhetnek vissza rendesen a stúdiókba és a mozikba. A Warnernek így igazából kapóra is jött, hogy valami olyanon ül, amit a járvány alatt is be lehet fejezni (pár utóforgatás, javarészt egy csomó speciális effekt), hatalmas és rendkívül éhes rajongótábora van, tehát biztosan eladható lesz.
Ezután sokáig bizonytalan volt, hogy négy részben, heti adagokban, vagy egy gigantikus, négyórás filmben mutatják be, de végül kiderült, hogy az utóbbi lesz a nyerő – ezt láthatjuk itthon is március 18-án. (A négy óra soknak tűnhet, de ne feledjük, eredetileg két filmre bontotta volna ezt Snyder és a Warner.) A szuperhősfilmeket nézve is rendkívül hosszú négyórás filmet Snyder tematikailag hat fejezetre osztotta: Don’t Count on it Batman / The Age of Heroes, Beloved Mother, Beloved Son / Change Machine / All the King's Horses / Something Darker. Eközben pedig lelkesen avatta be a rajongókat abba, hogy mit és hogyan csinált másképp, mint a már látott verzió.
Mi lesz Synder álmának valódi ára?
Az világos, hogy a történet legnagyobb győztese az a Zack Snyder, aki a forgatás után öt évvel – picit más formában – megkapja, amit megálmodott Batmannel, Supermannel és a többiekkel. A végtermék közel lesz ahhoz, mint amibe 2016-ban belefogott, hiszen még a Danny Elfmanre cserélt zeneszerzőt, Junkie XL-t is visszakapta – a Warner egyedül Superman és Lois Lane szerelmi szálát vétózta meg.
Március 18. szintén győzelmi ünnep lesz a Snyder mellett évek óta kiálló rajongóknak, de nagyon érdekes lesz látni, hogy a nagy könyörgés után milyen lesz a film kritikai fogadtatása. Az ugyanis lesújtó lehet a jövőre nézve, ha a 2017-es film után a 2021-es Snyder-változat is elhasalna.
Persze nem ez a legelső, de mindenképpen a legdrágább eset, hogy Hollywood hallgatott a rajongókra: korábban sikerült elérni, hogy lecseréljék a rémálom-sündisznót a Sonic utómunkái során, éles fordulatot vett a Star Wars-saga a 8. és 9. rész között, és ha picit más terepen is, de azt is sikerült elérni, hogy a Disney felvásárlás nélkül is megkapja Pókembert a Sonytól (ebben az esetben tényleg mindenki nagy örömére).
Akár kritikai siker, akár újabb szájhúzás lesz a vége, a Snyder-cut örökre elválaszthatatlan marad a fenti „győzelmeket” felmutató internetes mozgalomtól. Bárhogy is alakul, távolabbról nézve a Snyder-cut egy újabb remek emlékeztető lesz arra, hogy hol is a tart a Marvel és a DC harca a mozikban. Mindkét képregényóriás 2008-ban kezdte építeni a saját univerzumát, a Marvel a Vasemberrel, a DC A sötét lovaggal. Előbbi eddig 22,58 milliárd dollárt termelt 23 filmmel, a DC 9 filmmel viszont csak 5,645 milliárdig jutott, nagyjából a duplájáig annak, mint amit a Marvel egyedül a Bosszúállók: Végjátékkal termelt. Eközben a DC nagy, a szuperhősöket összerakó filmje 2017-ben elég nagyot bukott (a kritikusoknál mindenképp), és most, három és fél évvel később megint ugyanazt a filmet próbálják épkézláb verzióban tálalni.
Azt meg majd mindenki eldönti, hogy a 2017-ben vágyott karácsonyi ajándék hogy fest a 2021-es húsvéti nyúltól.