Valami nagyon nem stimmel az 533 kilométer per órás sebességrekorddal

2020. november 04. – 05:05

Valami nagyon nem stimmel az 533 kilométer per órás sebességrekorddal
Az SSC Tuatara a nevadai rekorddöntési kísérlet közben – Fotó: SSC North America

Másolás

Vágólapra másolva

Szinte meg sem született az SSC amerikai autógyártó 533 km/h-s utcai sebességi rekordja, internetezők máris szétszedték az arról kiadott videókat, és ezek alapján valószínű, hogy több dolog sem stimmel a fantasztikus rekorddal. Az SSC szerint csak véletlenül rosszul vágták meg a videókat, de a rekord hitelesítése helyett inkább újra rámennek a csúcsra.

Október 19-én derült ki, hogy az amerikai SSC (korábban Shelby Super Cars) Tuatara típusú hipersportautója október 10-én, egy lezárt nevadai úton megdöntötte az utcai sebességi rekordot, méghozzá nem is kicsivel. Az SSC Tuatara csúcssebessége 533 km/h-ra kúszott fel, a két irányban, egyenként nagyjából 10 km-es futás alapján számolt átlag pedig majdnem 509 km/h-ra jött ki. Ezzel odavert a Koenigsegg Agera RS eddigi 457,94 km/h-s csúcsának és 447,19 km/h-s átlagának, főleg, hogy a hasonló rekordok azért nem közel 80 km/h-s ugrásokkal szoktak megdőlni.

A csoda nem tartott sokáig: az internetezők már a rekord kihirdetése után pár nappal elkezdték megkérdőjelezni a hivatalosan be sem jegyzett csúcs legitimitását, mondván, a közölt adatok és videók alapján nem jöhetnek ki a számok.

De mik a problémák?

Kezdjük ott, hogy a rekordról szóló első cikkben az szerepelt, hogy a Tuatara az egyik irányba enyhén lejtő szakaszok közül az emelkedőn volt mintegy 50 km/h-val gyorsabb. Hogy ez bajos, az az előző rekordot tartó svéd Koenigsegg rajongói Facebook-csoportjában merült fel, legalábbis azokban, akik élőben látták a 2017-es rekordot a nevadai sivatagban. Minderről elsők között írt a Jalopnik, majd annyian kezdtek foglalkozni a csalás lehetőségével, hogy végül az SSC is kénytelen volt reagálni a dologra, és nem is sikerült eloszlatniuk a kételyeket.

Az SSC sietve reagált, hogy igen, kapkodtak, véletlenül elírták, és valójában az történt, hogy a korábbi rekorder Koenigsegghez hasonlóan a 160-as főút Las Vegas felé tartó, délkeleti irányán volt meg az 533 km/h-s csúcssebesség, és északnyugatra volt a lassabb, 484 km/h-s csúcs, és csak a csúcsról beszámoló első cikkben volt tévesen hivatkozva a két irány.

Ez még bele is férhet, hiszen valójában három futást végeztek a Tuatarával, de egyet elvetettek, és később leegyszerűsítve hivatkoztak csak elsőként és másodikként a valójában második és harmadik próbálkozásra, van ilyen. Csakhogy így sem jön ki a matek az SSC által közölt számokkal. Egy 533 km/h-s sebességre képes versenyautó rekordja valójában elég komplex dolog, elég sok tényező viszont elég egyszerű ebből, mondhatni sima iskolai matematikai tananyag.

A sebesség ugyanis (mint az 533 km/h-t leírva is látjuk), nem más, mint a távolság és az idő hányada. Ha ismerjük az adott távolságot, és tudjuk, hogy azt egy test mennyi idő alatt tette meg, akkor kiszámolható ezen a távon az átlagsebessége. Ez az SSC rekordja esetében sincs másképp, még akkor sem, ha az csúcssebességről szól.

Az SSC által kiadott felvételeket több videóban is kielemezték, mindben ugyanazokat a tényezőket figyelembe véve. Az SSC és a Top Gear közös videóján jól azonosítható egy 2,3 km-es szakasz ( picivel több mint 1,4 mérföld) 1:13 után. Ez azért lényeges, mert ezen a szakaszon mérték be a 331 mérföld/órás, vagyis 533 km/h-s csúcsot, ami után már el is kezd lassítani az autót vezető Oliver Webb.

A leglényegesebb adatok:

  • a mért táv hossza 2,3 km,
  • a táv megtételéhez szükséges idő 24 másodperc volt,
  • az autó kezdeti sebessége a közölt adatok szerint a mért szakasz elején 494,5 km/h,
  • az autó sebessége a közölt adatok szerint a mért szakasz végén 395,9 km/h,
  • a közben elért csúcs pedig a rekordként közölt 533 km/h.

A fenti adatokat, illetve a felvételen az autó műszerfalán látható adatokat felhasználva állította Misha Charoudin youtuber, hogy a GPS-adatok alapján 465 km/h-s átlagnak kellett volna kijönnie ezen a távon, de ezzel a sebességgel nem 24, hanem 17 másodperc alatt vágatott volna végig itt az SSC Tautara. A videón látható 24 másodperc viszont jóval alacsonyabb, persze még mindig rettentő gyors 347,6 km/h-s átlagot ad ki. (A műszerfalon látható adatok megint mást mondanak, azok szerint 421 km/h jön ki, de ezt most hagyjuk is.)

A fenti számítás persze csak az átlagsebességre, nem az 533 km/h-s csúcsra vonatkozik. Az átlagsebesség természetéből adódik, hogy extrém esetben a Tuatara akár el is érhette volna az 533 km/h-s csúcsot egy pillanatra, ha közben meredeken nő és csökken előtte és utána a sebessége. Az megint zárójeles kitétel, hogy Charoudinék számítása szerint a Tuatara végsebessége messze elmaradt az 533 km/h-tól – a fő probléma inkább az, hogy a videón végig olvasható sebességadat alapján egészen más átlagsebességnek kellene kijönnie, vagyis mind matematikailag, mind fizikailag képtelenség, hogy az adott videóhoz tartozzanak a közölt adatok.

Ezt támasztja alá az autó váltóspecifikációja alapján számolt sebességkalkuláció is. Ezek alapján valószínűleg mind a GPS-mérő, mind az autó belső sebességmérője jelentős, 17-20 százalékos tévedésben volt, ami egy hasonló rekorddöntésnél nem megengedhető.

Hasonló konklúzióra jutott egy másik youtuber, Shmee is, aki egy picit hosszabb szakaszt vizsgálva kapta azt, hogy az SSC Tautara lassabban ment, mint amit feltüntettek a videón. Ő még egy cáfoló tényezőt felhozott egyébként, az út közepén levő elválasztóelemek segítségével pontosan megfigyelhető szakaszokat vizsgálva.

Az első és a második, a második és a harmadik, illetve az első és a harmadik átterelést biztosító rész közötti távot vizsgálva is arra jutott, hogy az egyes távolságok alatti átlagsebesség szignifikánsan kisebb, mint a szakasz elején vagy végén mért legalacsonyabb tempó. Erre ugyanazzal az iskolás képlettel jutott, mint Charoudinék, miszerint a sebesség a távolság és az idő hányada.

Csakhogy fizikai képtelenség, hogy az átlagsebesség alacsonyabb legyen, mint a videón látható legalacsonyabb mért sebesség, főleg, hogy közben van egy 530 km/h fölötti csúcs is.

Fotó: SSC North America

Két logikus magyarázat van erre:

  • vagy szándékosan lelassították a kiadott videót legalább 25-30 százalékkal – aminek, lássuk be, nem sok értelme van;
  • vagy nem jó adatok szerepelnek a rekordot alátámasztani igyekvő videón.

Ezt erősíti a Koenigsegg által készített videó is, amin a saját, elvben most megdöntött rekordjukat vágták össze az SSC videójával. Ezen azt látjuk, hogy a papíron szignifikánsan lassabb Koenigsegg valójában gyorsabban teljesíti a kérdéses távot, mint a rekorder SSC, amire nincs értelmes magyarázat. (A videó két fele ellenőrizhető az eredetileg közöltekkel, egyik sincs manipulálva, gyorsítva vagy lassítva.)

Problémás az is, hogy a képeket elemezve látszik, hogy az amúgy egyébként elhomályosított sebességmérő 301 mérföld/órát mutat a csúcssebesség pillanatában, holott annak 331 mérföld/órának kellene lennie. Sem Amerikában, sem Európában nem mutathat törvényileg kevesebbet az autó sebességmérője, mint amennyivel megy, ez tehát újabb kérdéseket vet fel.

Nincs itt semmi látnivaló, de inkább újra nekifutunk

Az egyre több helyen témává váló rekorddöntés után a cég alapítója, Jerod Shelby közleményben tudatta, hogy a rekorddöntésről született videót készítő cég kutyult össze valamit, az SSC pedig elfelejtett ránézni ellenőrzés céljából a végső vágatra, ez okoz minden félreértést. Shelby viszont nem közölte, hogy miben is hibázott a videós cég, csak azt hangoztatta, hogy minden stimmel a rekorddal és az adatokkal, nem kell aggódni a csúcs miatt, minden rendben lesz.

Sőt, október 26-án azzal nyugtatott mindenkit, hogy a GPS-adatokat felügyelő DEWETRON cég mindent hitelesített, és mind az 532,93 km/h-s csúcssebesség, mint a két etap átlagából született 508,73 km/h-s átlagrekord hiteles.

Válaszul az ügybe belerángatott DEWETRON is megszólalt, és siettek tisztázni, hogy ők bizony az égvilágon semmit nem hitelesítettek, egyetlen emberük sem volt ott a rekorddöntési kísérletnél, de még az előkészületeknél sem, sőt, utólag sem kaptak meg semmiféle adatot. Ez pedig problémás, mert az ilyen érzékeny rendszerek nem megfelelően beállítva hajlamosak rossz adatokat közölni. A közlemény végén dőlt betűkkel ki is emelték, hogy se nem hagytak jóvá, se nem hitelesítettek semmilyen adatot vagy rekordot az ügyben.

Jerod Shelby a szerinte sebességi rekordot döntő autóban
Fotó: SSC North America

Miután elég nagy botrány lett az 509 km/h-s csúcs(kísérlet) körül, Jerod Shelby újabb, részletes közleménnyel rukkolt elő, amiben már pontosan elárulta, hogy több belsőkamerás felvétel is készült október 10-én, utólag pedig egy rossz verzióra, ráadásul rossz időzítéssel tették rá a sebességet mutató adatokat. De dolgoznak a szálak kibogozásán, és amint kész a végleges, rendes, minden problémától mentes verzió, azonnal nyilvánosságra hozzák azt.

Shelby aztán meggondolta magát, belátva, hogy a felmerült kételyek miatt mindegy, hogy milyen videót hoznak nyilvánosságra, már örökre ott maradna a kétség az emberekben, ezért tiszta lappal vágnak neki a dolgoknak, és újra nekifutnak a közúti sebességrekordnak.

Vagyis viszlát 533 km/h-s végsebesség, viszlát 509 km/h-s átlagsebességi csúcs, az SSC Tuatara újra megpróbálja.

Források: Jalopnik | Gizmodo