Ha nem te vagy a Dzsúdló, akkor szarba se vesznek

2023. október 26. – 17:01

Ha nem te vagy a Dzsúdló, akkor szarba se vesznek
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Kókai Barnabás karrierje remekül mutatja be, milyen utat jár be egy magyar zenész, ha alulról jőve akarja meghódítani a hazai piacot. A Slaughter at the Engagement Party nevű zenekarban kezdte, ami aztán névváltoztatást követően The Southern Oracle-ként tett szert nagyobb ismertségre, emellett pedig több másik zenekarnak is volt frontembere, mostanában a Teeth Marks élén találkozhatunk vele. Ezek metalcore-t, extrém metalt játszó zenekarok, Kókai most mégis rapzenei karrierbe kezdett, del.grady néven. Szerinte ez annyira mégsem meglepő fordulat, mint elsőre hangzik, ahogy a Telex After eheti adásában vendégként is elmondta.

„Én mindigis a hiphopot éltem, csak saját projektet nem csináltam. 9 éves voltam, amikor először meghallottam a Wu-Tanget, az volt az első olyan zene, ami tökre tetszett, és magamnak találtam, nem édesapámtól jött. Utána egyből belementem a metálba, meghallottam Method Man featjét az egyik Limp Bizkit-számban, és úgy voltam vele, hogy mi van, rapet lehet így is csinálni, hogy van benne gitár? Fontos volt, hogy vannak benne hangszerek, ez mindig is érdekelt, így másztam bele a hardcore-ba” – meséli Kókai.

Szegedről indult útjára egyik első zenekara, ami végül The Southern Oracle (TSO) néven lett a hazai underground metálszíntér egyik alapköve. A TSO híre külföldre is eljutott, viszonylag korán leszerződtek egy német kiadóhoz, ami végül sajnos nem bizonyult gyümölcsöző együttműködésnek. Kókainak ezzel kapcsolatban az egész streamingrobbanásról is megvan a véleménye. „Annyira megy ez a streamingfeltöltés, annyi aggregátorcég van, hogy ott is iszonyatos hadakozás ment, nem is a pénzen, hanem, hogy

nem bánik senki emberi szinten a másikkal. Ha nem te vagy a Dzsúdló, vagy egy olyan előadó, aki nagy számokat hoz, akkor szarba se vesznek. Ez tök rossz, szerintem ugyanúgy jogosult vagyok arra, hogy normálisan bánjanak velem, hamár írtunk egy szerződést.”

Elmondása szerint volt, hogy a zenekar senkit nem érdekelt, ők mégis csinálták, mert szerették a zenélést és egymást. Kókai szerint rengeteg olyan lépést meghozhattak volna, ami előrébb vitte volna a TSO-t (aminek egyébként a grafikai anyagaiért is ő felel), de őket kizárólag az érdekelte, hogy élvezzék, amit csinálnak. A mai helyzetet úgy látja, nem csak a zenekaroknak, de az egész undergroundnak nehéz.

„A Covid óta újra lehet koncertezni, de ez mégsem azt jelenti, hogy újra lehet koncertezni. Csak az koncertezik, aki profitál.”

Kókai tapasztalata alapján az elmúlt években a vidéki underground klubbok megszűntek, Pesten is rengeteg bezárt, a fennmaradt helyek pedig értelemszerűen a profitot keresve állítják össze a műsort. Elsődleges szempont a jegy- és pultbevétel, aminek hatására a kisebb rétegzenekarok kiszorulnak ezekről a helyekről. Ahhoz, hogy a TSO (vagy egy hasonló kaliberű zenekar) el tudjon menni koncertezni valahova, a legminimálisabb becslése szerint is legalább 150 ezer forintot kellene kérniük egy-egy klubtól, ha nem akarnak ők maguk bukni a bulin.

Ennek az egésznek némileg hátat fordítva kezdett bele két éve a del.grady nevű projektjébe, amiben saját gyártású beatjeire rappel, azóta egy kis- és egy nagylemezt is megjelentetett. Első magyar nyelvű számában, a Trappedben keményen odaszól a kortárs rapszíntérnek. „Semmiről nem szól egyik sem, csak arról, hogy éppen milyen menő cipője, meg kábítója van, ezt a labdát lecsapom” – mondja. „Nincs baj azzal, hogy a hiphop egy mainstream trend lett, csak ne hívjuk így, mert ez már nem az. Nem kérem ezt számon rajtuk, ez a szám csak a véleményem, de nekem ne próbálják meg ezt előadni. Nem adnak át semmit abból a kultúrából, amiben elvileg mozognak. Az, hogy a refrénben egy-egy szót ismételgetek, ami ráadásul nem is magyarul van, annál én jobbat tudok, ezt a szintet tudom én is.”

Az adásban szóba került még:

  • Milyen volt a szegedi és csongrádi metálszíntér a '90-es, kora 2000-es években?
  • Hogyan képezte hangját az extrém metálos hörgésre?
  • Hogyan és milyen szimbólumok hatják át a The Southern Oracle zenéjét, illetve Kókai mindennapjait?
  • Mi is volt pontosan a konfliktus oka a zenekar és a német lemezkiadó között?
  • Megítélése szerint beváltották-e a hozzájuk fűzött reményeket a TSO-val?
  • Hogy is alakult a zenekar egyik botránya a néhány évvel ezelőtti Hell Vill fesztiválon?
  • Milyen volt egy leedsi koncerten rappelni?
  • Kit tart mércének a magyar hiphopban?
  • Milyen volt Krúbinak merchöt tervezni?
  • Kollaborálna-e autotune-t használó rapperrel?

Az interjúban szereplő idézeteket az olvashatóság érdekében szerkesztve közöltük. A teljes interjú meghallgatható a Telex After legújabb adásában.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!