„Igazán áttörő dolgokra már nem mi, hanem a következő generáció lesz képes”

2023. május 4. – 16:43

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Talán kissé bizarr késő huszonévesekre veteránokként hivatkozni, azonban az újvonalas hiphop (amit itthon leginkább trapnek szoktak hívni) annyira felgyorsította egy-egy előadó karrierjét, hogy ma már itthon is lehet egyik pillanatról a másikra kisebb szupersztár akár egy tinédzser rapperből is.

A kéttagú Ibbigang a mostani fiatalok elképesztő sikereihez képest tényleg szinte veteránnak számítanak, hiszen még ott voltak a magyar Soundcloud-korszak végén, amikor a műfaj hazai kedvelői abszolút undergroundnak számítottak, és ott voltak akkor is, amikor a trap hazánkban is mainstreammé vált. Saját zenei karrierjük mellett egy ideje Ibbi Academy néven utánpótlásneveléssel is foglalkoznak, ami annyira jól sikerült, hogy van már olyan előadójuk, aki lejátszásokban bőven túlszárnyalta őket is. Az Ibbigang volt az After Podcast eheti vendége, ahol meséltek a Meztelen című lemezükről, a magyar trapszíntér helyzetéről és arról is, milyen érzés, amikor a tanítvány lehagyja a mesterét.

Szalai és Valter párosa nemcsak azért lógott ki mindig a magyar trapzenei színtérről, mert kifejezetten szólóműfajról van szó. Megjelenésük, hangzásuk és a színtérben végzett munkájuk óriási hatással volt az őket követő generációra, akik valószínűleg már nem is tudják, milyen volt az az időszak, amikor ez a zene még undergroundnak számított itthon.

„Szerintem lehetett rá számítani azért. Igen. Most nem azt mondom, hogy nagy jövőbelátóak voltunk, de ha ilyen külföldi terveket megnézünk, akkor nagyjából lehetett következtetni, hogy mi lesz itthon is. Nem volt olyan nagyon váratlan, hogy jaj, ami Amerikában három éve a mainstream, az majd valamikor Magyarországon is hasonló műfaj lesz” – reagál Szalai arra, hogy amikor még ők kezdték pár éve, akkor közel sem generáltak a magyar trap előadók milliós lejátszásokat és nem voltak ott a fesztiválok headlinerei között.

Amíg kettőjük online jelenléte viszonylag visszafogott, az újabb generáció nagyon erőteljesen tolja magát a közösségi felületeken, legyen szó élőzésről az Instagramon vagy rendszeres tartalomgyártás TikTokon. „Az igazán mainstream előadóvá, vagy hát a sztárrá válásban nem is a produktumnak van fontos szerepe, nem is a zenének, hanem a személyiségnek és a karakternek. Az, hogy kinek mennyire izgalmas, érdekes a karaktere, vagy mennyire izgalmas és érdekes karaktert mutat magáról a social médián keresztül” – mondja Szalai, aki szerint ez egyáltalán nem ördögtől való dolog, sokan teljesen önazonosan csinálják, de személy szerint ő már attól sokat stresszel, ha ki kell raknia egy képet Instára. Valter ezt annyival egészíti ki, hogy egyszerűen hátrányt jelent ma már, ha egy előadó nem elég aktív online, hiszen az emberek alapvetően a telefonjukon hallgatnak zenét, ott pörgetik a TikTokot és az Instagramot, tehát hátrány, ha a más előadó jelenik meg helyetted az emberek feedjében, mert te nem gyártasz oda tartalmat.

Az Ibbi Academy felfedezettje az az Ekhoe is, aki alig pár év alatt az egyik legfelkapottabb rapperré vált itthon alig 20 évesen. A cikk írásának idején 225 ezer havi hallgatója van Spotifyon, amivel Magyarországon simán az elithez tartozik. És nemcsak a rapperek között, hanem általában minden magyar előadót ideértve. Szalai kicsit óva int Ekhoe sikereivel kapcsolatban, de azt megjegyzi, hogy

„Igazán áttörő dolgokra már nem mi, hanem a következő generáció lesz képes”

Az adás többi részében szóba kerül még:

  • Mi a háttere a Meztelen EP-nek?
  • Miért érzik úgy, hogy az új lemezük kevésbé popos, mint a korábbiak?
  • Milyen témák dominálnak az új dalokban?
  • Miért nem reflektálnak a zenéjükben közéleti dolgokra?
  • Miért nem aktívak a social felületeken?
  • Mi Ekhoe sikerének a titka?
  • Hogyan ismerkedett meg Valter és Szalai?
  • Mikor fejezik be az egyetemet?
  • Milyen hatással volt rájuk Mr Busta zenéje?
  • Milyen szerepet töltenek be az On the Low (OTL) kollektívában?
  • Hogyan találják meg az új, feltörekvő előadókat?
  • Miért érezni, hogy mostanában Kecskemét lett az új rapzenei főváros?
  • A flexelésnek mekkora százaléka rájátszás itthon?
  • Miért kötelező elem az autotune?
  • Cikinek tartják-e, hogy sok új előadó simán eljár akár napi két fellépésre is haknizni?
  • Milyen lesz az első OTL Camp, a kollektíva saját fesztiválja idén nyáron?
  • Meddig terveznek együtt maradni? Zavarják-e őket egymás szólóprojektjei?

Ennek a cikknek az elkészítéséhez az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) alkalmazást használtuk. A szöveget a cikkhez az olvashatóság érdekében megszerkesztettük.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!