El a kezekkel a sajtótól! Támogatás!

A vidéken újrakezdő

2025. március 20. – 09:42

A vidéken újrakezdő
Clément Faveau, a film főszereplője – Forrás: Mozinet

Másolás

Vágólapra másolva

Veszélyes az, ha egy film központi metaforája ehető: a Boldogok a sajtkészítők című francia filmben például a főszereplő minden búja és bánata egy guriga comté sajt, amit kínkeserves munkával szeretne elkészíteni, a lehető legpuritánabb körülmények között, hogy megbirkózzon alkoholista édesapja váratlan halálával, és azzal, hogy minden felelősség a családban most az ő vállán van, a megélhetéstől kezdve az általános iskolás húga életéig. Maximálisan tudok együttérezni, viszont van valami a filmben, amitől bekapcsol a reflex, és hirtelen mindennél jobban érdekel, hogy a manóba lehet egyáltalán egy guriga comté sajtot otthon elkészíteni, hogy kell beoltani, leszedni az aludttejet róla, formába rakni, kalapálgatni, aztán megkóstolni. A Boldogok a sajtkészítők-ről úgy jöttem ki, hogy nagyon szeretnék sajtot enni, azonnal.

Pedig szigorúan nem arról szól, hogyan adjunk magunknak eredetvédett laktóztúladagolást. A főszereplője egy fiatal srác, a Totone néven futó Anthony, aki még pont annyira fiatalnak néz ki, hogy elkérhessék bárhol a személyijét, de már annyi mindenen túl van, hogy a film első perceiben már merevedési problémái is vannak egy lány ágyában. Totone nem sok mindent csinál, azon kívül, hogy az apródfizurás haverjaival iszik, besegít apja gazdálkodásába, és balhézik a falunapokon. Az a típusú gyerek, aki azt hiszi, hogy a gyerekkor már végzett vele, de bárki láthatja a mozgásán, hogy ez még nincs teljesen így, hiába pattan motorra. De apja tragikus halála után muszáj összerántania nemcsak a végtagjait, hanem a tényleg sehova nem tartó életét.

A Boldogok a sajtkészítők magyar címét feltehetőleg a Brian életéből szedte, de Louise Courvoisier filmje nem paródia, nem vígjáték, bár nevetni azért lehet rajta. Az eredeti címe Vingt dieux, azaz olyasmi, amit az angol fordításában a Holy Cow jelent: Szent Kleofás, körülbelül. Sokat elmond, hogy ezt a film elején ki is mondja valaki, amikor Totone egy falusi mulatságon a haverjai biztatására meztelenre vetkőzik a sörpulton. És mi is mondhatjuk, hogy Szent Kleofás, amikor meglátjuk, hogy hol is játszódik Courvoisier filmje: a francia–svájci határon, Jura megyében, olyan tájakon, ahol én is szívesen kelnék 3:30-kor, hogy teherautóra üljek hajnalban, és nézzem a fátyolos ködpaplanban úszó, mesés tájat.

Mert a filmnek két erőssége van: az, amilyen közegről szól, és az, akikkel. Courvoisier számára erősen személyes, szinte családi vállalkozás, a kanadai és német felmenőkkel is rendelkező, első filmjét készítő filmrendezőt a saját gyerekkora inspirálta a történetre. Maga is egy gazdaságban nőtt fel a szüleivel, édesanyja és bátyja szerezte a filmzenét, a nővére foglalkozott a díszletekkel, egy másik testvére építette meg azokat. Ezért van egy nagyon erős együttérzés azok felé a családok felé, akik a mezőgazdaságból élnek. „Hajnali ötkor kelek, este tízig dolgozom, nincs szabadnap, nincs ünnepnap” – mondja a tejtermelő Marie-Lise a főszereplőnek, aki szerint könnyű dolog vinni a gazdaságot, ha az embernek sikerül száz hektárt örökölnie.

Forrás: Mozinet
Forrás: Mozinet

Persze, a kelet-francia agrárkultúra az teljesen más, mint mondjuk a magyar vidéké, de a Boldogok a sajtkészítők szándékosan kerüli azokat a közhelyeket, amiket feltételezhetünk tanulatlan csőcselékekről és egyszerű emberekről. Totone egy klasszikus hülyegyerek, de nem ostoba, csak tapasztalatlan: tudja, hogy vigyáznia kell a húgára, de nem tudja pontosan, hogyan. A barátok, falubeliek, akik körülveszik, jót akarnak neki, de a jótetteknek is van határa. Természetesen az a nyomorult guriga comté mindennek a metaforája: valami, amivel meg kell küzdeni, ami miatt forró tejbe kell mártani az ember karját, amiért évekig kell melózni, és talán egyszer lesz valami eredménye.

Courvoisier filmje ifjúsági díjat nyert a tavalyi cannes-i filmfesztiválon, és komoly érv lehetett a díj mellett az, hogy kikkel is készült el a Boldogok a sajtkészítők. Minden egyes szerepet a régióból összeválogatott amatőrök játszanak, amit én csak bőven a film után tudtam meg – közben meg voltam győződve arról, hogy valamiben már láttam a Marie-Lise-t alakító Maïwene Barthelemyt valamiben, annyira karakteres arca és jó kisugárzása van a vásznon, de őt is Burgundia-Franche-Comté régióban találták. De nem csak nekem tűnt fel, mennyire jó jelenség, a tavalyi francia César-díjátadón a legjobb újonc kategóriában ő nyert. A főszerepet játszó Clément Faveau-ban is van valami, ami miatt könnyű nézni, annak ellenére, hogy a szerepe szerint szinte sorban hoz rettenetes döntéseket.

Ez a fajta autentikusság nagyon sokat tesz azért, hogy olyan könnyen csússzon a Boldogok a sajtkészítők – imádtam azt a részletet, hogy amikor leveszik a ruháikat, a szereplők pont úgy vannak lebarnulva, ahogy kell azoknak, akik nem napozni járnak a szabadba, hanem dolgozni. De ez a fajta odafigyelés néha ütközik a sztori folyásával, aminek a helyzetei inkább forgatókönyvírói fortélyok, a szerencsés vagy szerencsétlen véletlenek sokaságától kezdve. Azt viszont értékelem, hogy sikerült belecsempészni egy olyan szerelmi jelenetet, hogy a színészek konkrétan a szénában hemperegnek. Az első dolog, amire azt gondolnám, hogy á, ilyen úgysem lesz benne.

„Vidéken a sorsokat sokkal korábban meghatározzák” – nyilatkozta Courvoisier a Le Monde-nak, és ez az egyik fő gondolat a Boldogok a sajtkészítők mögött. Totone még ki sem kászálódott a pattanásos tinédzserkorból, de már teljes erővel lesújt a felelősség. Tudja, hogy mehetne az apja útján tovább, iszonyatosan berúghatna minden egyes este, hogy aztán másnaposan keljen hajnalban, és egy értelmetlen balesetben meghaljon. Courvoisier filmje mutat alternatívát: figyeljünk oda a barátainkra, tűzzünk ki magunknak célt, és ha csibészkedünk, akkor lehetőleg ne azzal csináljuk, akivel éppen a szénában hempergünk üres perceinkben. Ezeket a tanácsokat nem csak a jurai legelőkön lehet megfogadni.

A Boldogok a sajtkészítők április 3-án kerül a mozikba, de addig is el lehet csípni itt-ott premier előtti vetítéseken.

Voltál már Telex Filmklubon? Szeretnél jönni? Vagy még sosem voltál, de érdekelnek a filmek? Iratkozz fel a Telex filmes témájú levelezőlistájára, hogy elsőként értesülj arról, mit és hol érdemes nézni – ez a Telex Diszpó, ahol egy helyen összegyűjtjük neked, hogy mire érdemes jegyet venni, vagy melyik filmklubra kell belopózni akár Budapesten, akár az ország bármelyik mozijában. Itt tudsz erre feliratkozni.

Vágólapra másolva
Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!