Európa több országában is tanár a Telekom karácsonyi reklámjának főszereplője, Magyarországon buszsofőr
2022. december 13. – 15:52
Van néhány olyan foglalkozás, amelynek hasznosságáról erős a nemzetközi közmegegyezés. Ilyen például a mentősöké, az aknakeresőké vagy a tanároké. Utóbbi karakter a Telekom nemzetközi karácsonyi kampányának főszereplője, a reklámfilm üzenete pedig az, hogy törődjünk egymással karácsonykor is.
Ez a tanáros reklám látható Németországban, Horvátországban, Montenegróban, Észak-Macedóniában, Ausztriában, Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában és Romániában is. Magyarországon viszont nem – szúrta ki a legérdekesebb karácsonyi reklámokról posztoló Wanamaker blog.
A magyar verziót külön leforgatták, és a szimpatikus tanár helyébe egy távolsági buszt vezető, szimpatikus sofőrnőt tettek:
A nemzetközi reklámot az adam&eve Berlin nevű reklámcég jegyzi, míg a magyar verziót a DDB Budapest készítette. Érdekes egyébként, mennyivel több komment érkezett a magyar, mint a nemzetközi reklámfilm alá.
Az utóbbi idők közéleti történései miatt joggal merül fel az egyszeri nézőben a gyanú, hogy – mivel a két történet mondandója ugyanaz – a tanár figurája lehetett problémás a Magyar Telekomnak. Az ősz eleje óta tartó tanár-diák tiltakozások kényelmetlenül érintik az érintettek követeléseire meglehetős közönnyel reagáló kormányt, de annyi elég valószínű, hogy a tanár figurája jelenleg kevésbé tartozik a kormány és szavazótábora hőskarakterei közé.
Megkerestük a Magyar Telekomot azzal a kérdéssel, hogy miért készítettek a hazai piacra külön karácsonyi reklámfilmet a nemzetközi helyett, és hogy összefüggésben van-e a cég döntése a jelenleg is zajló tanár-diák tiltakozássorozattal. Az is érdekelt minket, hogy a magyarországi verzió kizárólag Magyarországon látható-e, vagy más országokban is bemutatták.
Ezekre a kérdésekre a cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. A Magyar Telekom Vállalati Kommunikációs Igazgatósága annyit írt, hogy a Deutsche Telekom leányvállalatai – így a Magyar Telekom is – saját hatáskörben dönthetnek arról, hogy hazai kommunikációjukban milyen reklámokat terveznek. „Előfordult már, hogy közös nemzetközi reklámfilm készült, de arra is volt példa, hogy a Magyar Telekom hazai és nemzetközi szinten is elismert márka- és reklámkommunikációs szakmai műhelye által fejlesztett reklámkampányt vett át másik ország.” Mint írják, ezúttal a nemzetközi kommunikációs csapattal közösen döntöttek a közös fejlesztésű „Hogy vagy?” koncepció magyarországi életre keltéséről. Megkérdeztük a magyar viszonyokra szabott reklámfilm okairól az anyavállalatot, a Deutsche Telekomot is, ha érkezik tőlük válasz, frissítjük cikkünket.
A reklámfilm rendezője Kis Hajni, aki a Külön falka című játékfilmet jegyzi, főszereplője Egyed Brigitta színésznő. Mint a cég írta, karácsonyi kampányuk elsődleges célja, hogy „az odafigyelés üzenetét átadjuk és a történetmesélés segítségével a hétköznapi működés részévé váljon”.
Amennyiben valóban a tanárfigurával mint példamutató pozitív karakterrel volt gondja a vállalatnak, az cseppet sem meglepő annak fényében, hogy a Magyar Telekom évek óta szoros kapcsolatot ápol a magyar kormánnyal, és korábban is tett már felé gesztusokat.
2014-ben például az Origo széthullásában, majd kormányzati szócsővé, a jelenre pedig uszító médiává válásában volt nagy szerepe a Telekomnak (az Origót az Origo Zrt. adta ki, amelynek a Magyar Telekom volt a tulajdonosa, az pedig a német távközlési óriás, a Deutsche Telekom leányvállalata). Erről részletesen itt, további érdekességeket pedig itt lehet olvasni. Szintén 2014-től indult a Magyar Telekom és a Fradi szoros együttműködése, az FTC felnőtt férfi futballcsapatának és labdarúgó utánpótlás-nevelésének a cég azóta is kiemelt támogatója. Ez azért értelmezhető gesztusként, mert a Fradi elnöke Kubatov Gábor, aki egyúttal a Fidesz alelnöke is.
Ahogy más nagyvállalatok, úgy a Telekom működése sem fekete-fehér (hanem magenta), előfordult a cég közelmúltjában olyan – bár a fentieknél sokkal kisebb horderejű – gesztus is, ami semmiképp sem tekinthető kedveskedésnek a jobboldali szavazók felé: a vállalat 2015-ben szerződést bontott Kovács Ákossal, miután Ákos egy tévéműsorban arról értekezett, hogy szerinte a nőknek nem dolguk annyit keresni, mint a férfiaknak, és a női egyenjogúság nem egyezik a normalitással. A cég a döntését akkor azzal indokolta, hogy nem tartja összeegyeztethetőnek az előadóművész interjújában elhangzottak szellemiségét csoportjuk hitvallásával és értékrendjével.