„A leragasztott szájat senki nem választja” – Mucsi Zoltán főszereplésével jelent meg a 30Y új klipje
2022. április 11. – 17:02
„Bármennyire is közel esik a dal megjelenése egy aktuális magyarországi társadalmi eseményhez, amit választásnak nevezünk, és bármennyire is világos az a kritikai pozíció, ahol a magunk értékeivel állunk, a dalnak nincs köze közvetlenül a mai magyar valósághoz. A valósággal való bármilyen hasonlóság a véletlen műve, ahogy ezt filmek vagy könyvek végén olvashatjuk” – mondja az éhezők jóllakottak című dalról Beck Zoltán, a 30Y frontembere.
Beck nemcsak azért távolítaná a dalt a választásoktól, mert nem akarja, hogy áldozatául essen a Magyarországon mi történt és hogyan történt múlt vasárnap narratívájának, hanem azért is, mert szerinte globális jelenség az, hogy szűkül az emberek autonómiája, és amit ennél is fájdalmasabbnak tart, az autonómiaigényük.
„Nincs szükség a szabadság elnyomására, ahol nincs is igény a szabadságra”,
és a mai társadalmakban nem látja ezt az igényt. „A gondolkodás szabadsága és annak igénye már nem áll az első helyen, míg számunkra ez a szabadság elemi, fontosabb a jóléti kényelemnél”.
A dal elbeszélője arra ismer rá, hogy hétköznapi egzisztenciális félelmei, a biztonság, a mindennapjai és önmaga féltése, „amit sokféleképpen nevezhetünk, én önzésnek hívom” benne is elnyomják azokat az értékeket, amelyeket a legfontosabbnak kellene tartani. „A dal arról szól számomra, hogy ez az elbeszélő én, aki megszólal benne, aki szerepel a klipben, a maga morális bukásával szembesült, amire sem a dal, sem a film nem ad feloldást”. Az éhezők jóllakottak nemcsak demokrácia-, hanem kapitalizmuskritika is, hiszen „számomra a kapitalizmus eleve egyfajta demokratikus deficitet jelent”.
A dalhoz Bátori „Sinco Jim” Gábor készített videóklipet – főszereplője Mucsi Zoltán, szereplői a Pesti Magyar Színiakadémia (BGSC) növendékei, operatőre Zolnai Gergely –, aki számos 30Y-dalhoz forgatott már kisfilmet. A klipben szereplő beragasztott szájú fiatalok a zenekar életigenlő, reménykedő szemléletét jelzik, „a leragasztott szájat senki nem választja, azok a szájak azért vannak leragasztva, mert nem azt mondanák, amit az autoritás hallani akar, szóval nem az elhallgattatásról, hanem a megszólalás akaratáról van itt szó”.
A dalt Beck négy-öt hónapja mutatta meg a zenekarnak, aztán „egy igazi posztmodern élethelyzet, egy szupermarket előtt ültem az autóban, amikor felhív az öcsém [Beck Zaza, a zenekar dobosa – Telex], hogy megjelent benne egy kép, egy férfi van benne, aki a víz felé megy, belegyalogol, és eltűnik”. Ebből a „látomásból” készült a két Beck gyors-scriptje, ami alapján „Jim hozta létre azt a vizuális elbeszélést”, amit belőle a dal kiváltott.
A 30Y már javában dolgozik az új dalokon, amelyekből párat a tervek szerint már idén megjelentetnek. Élőben pedig a Budapest Park nyitóhétvégéjén, április 22-én lehet őket elkapni, ahol a Felső Tízezer lesz az előzenekar.