Úttörőként indult, de a végén a számláit is alig tudta fizetni a Café del Mar-válogatások atyja

2020. október 20. – 15:58

frissítve

Úttörőként indult, de a végén a számláit is alig tudta fizetni a Café del Mar-válogatások atyja
Fotó: José Padilla / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

64 évesen vastagbélrák miatt meghalt José Padilla spanyol DJ. Padilla Magyarországon is kifejezetten népszerű volt, és komoly szerepe volt az úgynevezett baleári hangzás meghonosításában az elektronikus zenében, illetve az egyik úttörője volt az ibizai klubkultúrának. Ahhoz képest, hogy a kilencvenes években még itthon is adták-vették a Café del Mar-válogatásokat, Padilla a DJ-kultúra ezredforduló utáni csúcskorszakában már nem tudott igazi szupersztárrá válni, és karrierje végén már a számláit is alig tudta fizetni.

Aki a kilencvenes évek Magyarországán kapcsolatban került az elektronikus zenével, az garantáltan találkozott valamilyen módon egy-egy Café del Mar-válogatással. Ebben az évtizedben kezdett az elektronikus zenei műfaj ezerféle irányt venni, zsánerekre bontódott a techno és a house, elkezdődött a tört ütemek forradalma (drum and bass, UK garage big beat, 2-step), és persze ott volt a eurodance is, ami egészen magasra jutott a mainstreamben. A vad bulizásra alkalmas klubzenei kultúra virágzott, azonban megjelent egy ezzel a trenddel szinte teljesen szembemenő hullám is, ami leginkább a Café del Mar-válogatásokon keresztül jutott el az emberekhez, köztük a magyarokhoz is. A Café del Mar-válogatások radikálisan eltérek a korszak agresszívebb, zárt térbe szánt klubzenéitől.

Ugyan ezeket a zenéket is az elektronikus műfajhoz sorolták, de itt nem a bulizáson volt a hangsúly, a számokat inkább a lágy hangzás, a gazdag hangszerelés, a rengeteg élőzenei hangminta vagy hangszer jellemezte.

Egy Z generációs ma erre azt mondaná, hogy háttérzene, valami olyasmi, mint a lo-fi hiphop, amire kamaszok százezrei tanulnak otthon. Egy csomó magyarhoz ezeken a válogatásokon keresztül jutott el először Moby, az Underworld, a Lamb, Kruder & Dorfmeister vagy akár a Massive Attack zenéi, és lett itthon annyira népszerű műfaj a triphop vagy a chillout, hogy az máig hatást gyakorol a hazai producerekre. Az első válogatás nyitószáma a kedden meghalt José Padilláé volt még 1994-ben.

Padilla 20 évesen költözött Barcelonából Ibizára, ahol a helyi Café del Mar klub rezidens DJ-je lett, ő volt az, aki összeválogatta a zenéket a klub első lemezére is. Padillának utoljára az 1999-es válogatáshoz volt köze, pedig tavaly jelent meg a 25. évfordulót ünneplő kiadvány is. A DJ a Café del Mar után még évekig turnézott és járta a világot, 2001-ben Latin Grammyre is jelölték a legjobb instrumentális album kategóriájában.

Zeneszerzőként Padilla védjegye az úgynevezett baleári hangzás volt (ami a Mallorcát és Ibizát is magában foglaló Baleár-szigetekről kapta a nevét), ami már a nyolcvanas évek közepétől ismert volt az ibizaiak, majd az oda nyaralni járó britek körében, hogy aztán Paul Oakenfold vezetésével megvesse a lábát Nagy-Britanniában is. A baleári hangzást viszonylag nehéz körülírni, mert nyilván rengeteget merít a spanyol ajkú zenei kultúrából, ahogy a funkból, a soulból, az afrikai zenéből és a dubból, mindezt italo vagy deep house-ból is ismert dobokra, és sokszor a tempó is lassabb, mint azt a klubzenéknél megszokták.

Padilla a német Groove elektronikus zenei újságnak adott interjút még 2015-ben (ez magyarul a Primate-en olvasható), ahol szépen rávilágított arra, hogy mi különböztette meg őt más producerektől:

„Nálam általában fordítva működik a zenekészítés folyamata, mint a többségnél. Soha nem a basszussal és a ritmusképletekkel kezdek, hanem a dallamokkal. Általában délben kezdtünk és napnyugtáig dolgoztunk. Éjjel a lemezgyűjteményemet böngésztem át, melyik sample-t tudnám felhasználni”

– nyilatkozta arról, hogyan írja a saját zenéit.

Ugyanebben az interjúban Padilla elárul több fontos részletet az életéről és arról, mi volt a sikere titka. Már évek óta hatalmas trend itthon is „nappal rave-eket” szervezni, vagyis olyan bulikat, amik reggel 10-kor kezdődnek, és naplementekor van végük. Ezeken az eseményeken lágyabb, finomabb zene szól, amire lehet táncolni, vagy csak heverészni és élvezni a zenét. Padilla éppen azzal várt híressé, hogy naplementekor zenélt, miközben a klubzenei világban este tíz előtt a legtöbb helyen még üresen álltak a klubok. Erős túlzás azt állítani, hogy ez Padillának köszönhető, de az biztos, hogy évekkel megelőzte a korát azzal, hogy szokásostól eltérően más napszakban, másféle érzelmekre ható zenéket játszott.

Kattintson ide a legfrissebb hírekért!

Padilla a Café del Mar rezidenseként lett igazán ismert, de a történetnek szomorú vége lett. Eleinte még egyszerre DJ-zett és szolgált fel kávét a vendégeknek, aztán fontos szerepe lett abban, hogy a Café del Mar egy kávézóból kultikus klubbá vált, majd válogatásokat adtak ki, és alapítottak egy kiadót is. A Groove interjújában azonban Padilla elmondja, hogy csúnyán átverték, a Café del Mar rajta keresztül igyekezett meggazdagodni, és miközben tízezreket adtak el a válogatáslemezeiből, a pénz a Universal kiadóhoz és a klubhoz ment, nem hozzá. A DJ bíróságig ment az ügyével, de végül anyagilag belerokkant a pereskedésbe, és rengeteg pénzt veszített.

Fotó: José Padilla / Facebook

„Rengeteget kellett dolgoznom azért, hogy ki tudjam fizetni az ügyvédeimet. Öten voltak. Az első tárgyalást elveszítettem, a másodikat megnyertem. Fellebbezés után a legfelsőbb bíróságon folytatódott az ügy. Elveszítettem a pert, és sikerült történelmet írnom: először vettek el védjegyet olyasvalakitől, aki korábban már használhatta azt. Az összes pénzem elment az ügyvédekre, egy garas nélkül maradtam” – mesélte a Groove-nak, ahol azt is elmondta, hogy miközben Ibiza ma már az éjszakai klubélet egyik fővárosa, neki még a számlái kifizetése is nehézséget okozott.

Padilla és a mai modern elektronikus zenei ipar kapcsolatát tökéletesen leírja az az eset, amit az egyik ibizai fellépésével kapcsolatban mesélt a lapnak, és keretbe foglalja a DJ úttörő, mégis szomorú végkicsengésű karrierjét:

„Két éve zenéltem a Blue Martin nevű strandon. Elég pózer hely, nem tudtam, hogy 3-4000 euróért akár a DJ-pultot és a színpadot is bérbe lehet venni. Lezenéltem annak rendje és módja szerint, elfoglaltam a helyem hátul, és rendeltem magamnak valamit enni. Majd egyszer csak odalépett hozzám a klub egyik alkalmazottja, és felszólított arra, hogy hagyjam el a színpadot. Orosz VIP-vendégek érkeztek, akik az én helyemre pályáztak. Kidobnak a saját fellépésed után. Ez ma Ibiza.”

A Facebook-oldala szerint még idén szeptemberre is volt lekötve bulija José Padillának, de a 2017-es, Balin adott Boiler Room-szettje tökéletesen illusztrálja a nemrég meghalt DJ munkásságát:

Már egy éve van Telex! 🎉

Ez azt is jelenti, hogy sok támogatónk regisztrációja lejárt. Ha e-mail-címed megadásával kéred, megnézzük, hogy tartozik-e regisztráció az e-mail-címedhez, és ha igen, milyen támogatási adatokkal.

A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!
A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!