Ausztriában is elmarasztalták a Wizz Airt az utasfelvételi díjak miatt
2025. február 17. – 20:24
A Wizz Air légitársaságnak át kell dolgoznia üzleti feltételeit és meg kell térítenie a fogyasztóknak a szabálytalanul felszámított díjakat – közölte hétfőn az osztrák munkavállalói kamara (AK).
Az érdekképviselet egyebek között a 40 euró (körülbelül 16 000 forint) reptéri utasfelvételi díjat említette ennek kapcsán. A tájékoztatás szerint az utasszállítási feltételek AK által kifogásolt összesen 88 cikkelyéből 81 esetében adott igazat az érdekképviseletnek az osztrák legfelsőbb bíróság (OGH).
Az utasszállítási feltételeken kívül szabálytalannak minősítettek a Wizz Account ügyfélszámlával és a Wizz Ajándékutalvánnyal kapcsolatos 30 cikkelyt, valamint a jegyek Wizz Credits-en keresztül – utasok írásbeli hozzájárulása nélkül – történő visszatérítésének gyakorlatát.
Az OGH szintén szabálytalannak minősítette, hogy az ajándékutalványok érvényességi ideje mindössze 12 hónap. Az AK tájékoztatása szerint a Wizz Air ausztriai lakóhellyel rendelkező ügyfelei igényeiket 2019-ig visszamenően érvényesíthetik a légitársaság honlapján.
„Az osztrák munkavállalói kamarával folytatott megbeszéléseket követően a Wizz Air egyezséget kötött a bírósági eljárásban felvetett kérdések tisztázására. A légitársaság elismeri a bécsi kereskedelmi törvényszék legfrissebb döntését, elfogadja ezeket és ennek megfelelően fog cselekedni” – ismertette a légitársaság hétfő esti állásfoglalásában. Hozzátette, hogy visszatérítési mechanizmust dolgoztak ki azon utasok számára, akiknek 2019 eleje óta reptéri utasfelvételi díjat számítottak fel. Mindemellett visszaállítják a lejárt Wizz krediteket és a lejárt ajándékutalványok helyet – öt évig beváltható – újakat állítanak ki.
Magyarországon január végén közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), hogy megtévesztette utasait a Wizz Air, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt a cégnek visszatérítést kell fizetnie.
Az egy éve kezdődött versenyfelügyeleti eljárás szerint a légitársaság többletköltséget okozott az utasoknak azzal, hogy lényeges információt hallgatott el előlük a 2022. december és 2023. május közötti időszakban. A retúrjeggyel rendelkezők a visszaútnál az ingyenes online utasfelvételt telefonos böngészőből nem tudták elvégezni, ezért 40 euró (körülbelül 16 000 forint) reptéri utasfelvételi díjat kellett fizetniük.
A Wizz Air elismerte a műszaki hibát, és vállalta, hogy kredit formájában több ezer fogyasztónak írja jóvá az utasfelvételi díj 120 százalékát, amelynek 100 százaléka egy éven belül pénzben is lehívható. A kompenzáció már az eljárást megelőzően elkezdődött, a több ezer utasnak járó visszatérítés összege meghaladja a 80 millió forintot. A GVH tájékoztatása szerint az együttműködési intézkedések költségeivel együtt ez több, mint ami a jogsértés következményeként kiszabható büntetés lenne.
Bírságolni a versenyhivatal akkor fog, ha a kompenzáció nem teljesül, ennek a végrehajtását utóvizsgálattal ellenőrzik. Előírták továbbá, hogy a légitársaság emailben és a mobilalkalmazásán keresztül is értesítse az érintetteket, és általános tájékoztatást tegyen közzé. A GVH felhívta a légitársaságok figyelmét arra, hogy a jegyeladással kapcsolatos információikat mindig átláthatóan, könnyen érthető formában tegyék közzé.