Az azeri légitársaság szerint „külső beavatkozás” miatt zuhant le az utasszállító Kazahsztánban

2024. december 27. – 15:31

Az azeri légitársaság szerint „külső beavatkozás” miatt zuhant le az utasszállító Kazahsztánban
Fotó: Meiramgul Kussainova / Anadolu / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Az Azerbaijan Airlines szerint „külső beavatkozás” miatt zuhant le Kazahsztánban az oroszországi Groznijba tartó utasszállító december 25-én, írja a CNN. Az azeri légitársaság a vizsgálatok miatt egyelőre felfüggesztette azokat a járatokat, amik a fővárosból, Bakuból Oroszországba repültek volna.

Korábban a Reuters azeri kormányzati forrásokra hivatkozva azt írta, hogy a gépet egy orosz Pancir-SZ típusú légvédelmi rendszer találta el: amikor a gép megközelítette a Csecsenföldön található Groznijt, az orosz légvédelem megbénította a repülő kommunikációját. A forrás elmondása szerint az azeri vezetés azt várja, hogy Oroszország ismerje el az utasszállító lelövését.

Emellett az Euronews arról számolt be, hogy a sérült gépet egyik orosz reptéren sem engedték leszállni, hiába kértek erre engedélyt, helyette arra utasították, hogy a Kaszpi-tengeren át a kazahsztáni Aktau felé repüljön. Az Euronews orosz forrásokat is idéz, amik szerint az azerbajdzsáni utasszállító abban az időben repült át Csecsenföld felett, amikor az orosz légvédelem ukrán drónokat próbált lelőni.

Az orosz állami média korábban arról számolt be, hogy a gépet azért irányították át, mert túl nagy volt a köd Groznijban. Később az orosz Szövetségi Légi Szállítási Ügynökség azt mondta, a gép azért zuhant le, mert madarakkal ütközött.

A kazah hatóságok megerősítették, hogy a gépen utazó 67 ember közül legalább 38-an meghaltak, köztük két pilóta és egy légiutas-kísérő. A kazah közlekedési minisztérium adatai szerint a fedélzeten azerbajdzsáni, orosz, kazah és kirgiz állampolgárok voltak. A légitársaság bejelentette, hogy 20 ezer manat (azaz 11 800 dollár) kártérítést fizet a balesetben megsérült utasoknak, és 40 ezer manátot (kb. 23 500 dollárt) a katasztrófában elhunytak családjainak.

Az ügyben megszólalt Rácz András is, az Oroszország-szakértő Facebook-oldalán azt írta, hogy a szerencsétlenségnek az egyik tanulsága az, hogy az orosz légvédelem nem tud megkülönböztetni egy ukrán drónt egy utasszállítótól. „Eleve érthetetlen, hogy ha egyszer éppen ukrán dróntámadás zajlott, akkor hogy hogy nem volt lezárva a teljes csecsen légtér” – írja a szakértő, aki szerint ez csak megerősíti azt a már ismert feltételezést, miszerint az az orosz légvédelem nem képes elég korán érzékelni, illetve követni az ukrán drónokat, ha azok egyszer átrepülték a front zónáját „Ergo, csak akkor érzékelték az ukrán drónok közeledtét, amikor az azeri járat már megkezdte a leszállást Groznijban” – részletezi Rácz.

A lezuhant utasszállító repülési adatai – Forrás: Flightradar24 / Rácz András Facebook
A lezuhant utasszállító repülési adatai – Forrás: Flightradar24 / Rácz András Facebook

A szakértő szerint a Flightradar24 által megosztott repülési adatokból jól látszik, hogy a repülőgép a találat után lassan zuhanni kezdett, de a sebességét képes volt tartani. „Ergo, a hajtóművei működtek. Az, hogy az utolsó percekben mennyire radikálisan változott mind a magasság, mind a sebesség, azt mutatja, hogy a repülőgép akkor már egyre nehezebben volt irányítható” – teszi hozzá a szakértő.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!