Egy szerb mérnök szerint ő már korábban jelezte, hogy nagy bajok vannak a most leszakadt újvidéki tetőszerkezettel
2024. november 2. – 10:59
Komoly vita kezd kialakulni a szerb sajtóban és közösségi médiában az újvidéki vasútállomás összeomlott, 14 ember halálát okozó tetőszerkezetével kapcsolatban. Bár a vasúttársaság és a szerb közműfejlesztési miniszter a baleset után azt közölte, hogy a kérdéses tetőszerkezeten nem végeztek felújításokat, a közösségi felületeken többen posztoltak képeket, amelyek szerint a vasúttársaság korábban azt írta, felújították ezeket a részeket. Egy, a pályaudvar felújításán tanácsadóként dolgozó mérnök is azt állítja, hogy felújították a kérdéses részeket, de kontármunkát végeztek, amire ő próbálta korábban felhívni a hatóságok figyelmét, de válaszra sem méltatták.
A vasúttársaság a szörnyű baleset után azt közölte, hogy az előtető a vasútállomás régi épületén szakadt le, nem azon, amelyet a Belgrád–Budapest-vasútvonal kiépítése miatt felújítottak, ezen a részen csak belső felújítást végeztek, illetve a homlokzatot újították fel. Ez összhangban van Goran Vesić szerb közműfejlesztési miniszter kijelentéseivel, aki szintén azt mondta, hogy ezt a szerkezetet nem újították fel.
Ezeket a kijelentéseket viszont megkérdőjelezik azok a képernyőképek, amelyeket az X-re posztolt több felhasználó. Ezek szerint az építési beruházásokkal és építészettel foglalkozó Gradnja.rs pályaudvar-felújításról szóló cikkében a baleset után több képaláírást megváltoztattak. Az egyik kép alatt korábban például „új acélmennyezetről” írtak, amik az eredeti építészeti elképzelések alapján készültek, később a kép alatt viszont csak annyi szerepel, hogy „felújított vasútállomás”. Egy másik kép alatt korábban ez volt a szöveg: „a jó építészet sosem hal meg: így néz ki az újvidéki vasútállomás a felújítás után”, később az első tagmondat eltűnt. Miután a változtatásról szóló posztok megjelentek a közösségi médiában, visszaállították az eredeti képaláírásokat.
Időközben pedig a szerb médiának nyilatkozott egy mérnök, aki azt mondta, Goran Vesić miniszter hazudik, igenis voltak felújítási munkálatok a kérdéses szerkezeten, ráadásul elég rosszak.
Zoran Đajić a szerb N1 tévécsatornának nyilatkozott, azt mondta, tanácsadóként 2023 márciusáig dolgozott az újvidéki állomás felújításán. Mint mondta, a kérdéses tetőszerkezeten két fázisban is végeztek munkálatokat, ő pedig már akkor felhívta a figyelmet arra, hogy problémák lehetnek a szerkezettel. A tetőn túlnyúló szerkezetet nem oszlopok, hanem a tetőre erősített kábelek tartották, amelyek viszont Đajić szerint nem bírták azokat a márványelemeket, amelyeket a tetőre helyeztek. Azt mondta, erről már 2023 tavaszán jelentést küldött a kivitelezőknek és a minisztériumnak is, kérve, hogy a márványelemeket vegyék le, de nem kapott választ.
A mérnök arra is több utalást tett az N1-nek adott interjújában, hogy a felújítást nem megfelelő módon végezték, állítása szerint volt olyan rész, amit az elemek cseréjével megbízott alvállalkozó inkább csak lefestett, és egyes helyeken úgy spóroltak a betonnal, hogy cementeszsákokat gyűrtek a kérdéses márványelemek mögé. Đajić szerint ez azokból a fotókból is látszik, amelyeket másfél éve elküldött a jelentésével együtt. Ezért azt mondta, hogy Goran Vesićnek le kellene mondania.