Meghalt az autótervezés Paganinije

2024. március 14. – 05:15

Meghalt az autótervezés Paganinije
Fotó: Stefano Guidi / LightRocket via Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Az autós formatervezés egyik legnagyobb mestere, Marcello Gandini 85 évesen meghalt az Autocar cikke szerint. A torinói Gandini a hatvanas években dolgozott a Bertone dizájnháznak, ahol olyan legendás kocsikat tervezett, mint a Lamborghini Miura, a Lancia Stratos vagy Ferrari 308/GT4 (ami az egyetlen általa tervezett Ferrari volt).

Gandini 1965-ben váltotta a vállalkozás élén Giorgetto Giugiarót, majd egyik korai munkájaként megalkotott egy kétüléses Porsche 911-et, majd a Jaguar S-Type luxuskocsiját. A cikk szerint a legnagyobb dobása a Lamborghini Countach, amit meghatároz ék alakú, a légellenállást csökkentő kialakítása. Ez a forma a '70-es és '80-as évek kísérleti autódizájnjában is elterjedt.

Néhány ikonikus és ismert autó Gandini munkásságából: Lamborghini Miura, BMW 5-ös sorozat (első generáció), Renault 5 Turbo és Lancia Stratos – Fotó: Ralf Roletschek; nakhon100; Alf van Beem; Mr.choppers / Wikipedia Néhány ikonikus és ismert autó Gandini munkásságából: Lamborghini Miura, BMW 5-ös sorozat (első generáció), Renault 5 Turbo és Lancia Stratos – Fotó: Ralf Roletschek; nakhon100; Alf van Beem; Mr.choppers / Wikipedia
Néhány ikonikus és ismert autó Gandini munkásságából: Lamborghini Miura, BMW 5-ös sorozat (első generáció), Renault 5 Turbo és Lancia Stratos – Fotó: Ralf Roletschek; nakhon100; Alf van Beem; Mr.choppers / Wikipedia Néhány ikonikus és ismert autó Gandini munkásságából: Lamborghini Miura, BMW 5-ös sorozat (első generáció), Renault 5 Turbo és Lancia Stratos – Fotó: Ralf Roletschek; nakhon100; Alf van Beem; Mr.choppers / Wikipedia
Néhány ikonikus és ismert autó Gandini munkásságából: Lamborghini Miura, BMW 5-ös sorozat (első generáció), Renault 5 Turbo és Lancia Stratos – Fotó: Ralf Roletschek; nakhon100; Alf van Beem; Mr.choppers / Wikipedia

A formatervező keze alól nemcsak sportkocsik rajzai kerültek ki, hanem olyan populárisabb modelleket is jegyzett, mint a BMW 5-ös sorozata, az első Volkswagen Polo, a Fiat 132, a Renault 5 Turbo és a Citroën BX. A cikk említi még az Alfa Romeo 33 Carabót és Navajót, valamint a Bugatti EB110 és a Lamborghini Diablo eredeti koncepcióit. (És itt még egy kövér listát talál a tervezett autóiról.)

A kilencvenes évekre a kerek formák felé fordult, otthagyta a Bertonét, és többek közt a Nissannak és a Peroduának tervezett. Az egyik utolsó autóterve a Stola S86 Diamantéé volt, amit öt hét alatt rajzolt meg a 2005-ös genfi autószalonra. Később már csak szórványosan tervezett, 2017-ben például a Tatának.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!