A szankciók bevezetése után még legalább másfél évig vásárolt Oroszország nyugati alkatrészeket repülőihez
2024. február 24. – 15:22
Az országot sértő szankciók ellenére 2022 elejétől 2023 közepéig több mint nyolcmillió dollár értékben importáltak repülőgép-alkatrészeket Oroszországba nyugati országokból, javarészt Németországból, túlnyomórészt egy amerikai cég, a Honeywell németországi üzeméből, írja a Szabad Európa orosz nyomozócsoportjára, a Szisztemára hivatkozva, mely a rendelkezésére bocsátott vámimportadatokból derítette fel a történteket.
Az alkatrészeket javarészt a Jakovlev vállalat, a Szu–30 vadászbombázók gyártója rendelte meg, ezt a típust rendszeresen bevetik Ukrajnában is. A gyártó számítógép-vezérlőket, navigációs berendezéseket, automata rendszermodulokat vásárolt nyugatról. Ezek mindegyike felhasználható a Szu–30-asok gyártásában és karbantartásában.
Amikor a nyugati országok több körben is szankciókat rendeltek el Oroszországgal szemben, a repülőgyártás kifejezett célpontja volt ezeknek, a Szu–30-as típus gyártását külön is említették az iratokban. Az egyik fő beszállító, a Honeywell amúgy az ukrajnai háború kitörése után két héttel, 2022. március 9-én azt jelentette be, hogy kivonul az orosz piacról. A SZER megkeresésére sem ők, sem az orosz repülőgyár, a Jakovlev nem válaszolt.
A SZER birtokába került iratok szerint a nyugati cégek nyolcmillió dollár értékben exportáltak alkatrészeket Oroszországba. A már említett Honeywell mellett a radarjairól ismert francia Thales egyik avionikai leányvállalata, a Thales Avionics 783 ezer dollár értékben exportált alkatrészeket. A Jakovlevtől származó iratok alapján ezeket az orosz cég „nem katonai felhasználásra” címkével látta el. A Thales nem válaszolt a SZER ezzel kapcsolatos megkeresésére.