F-16-ost is vezetett és a Malévnál is repült a droggal lekapcsolt egykori magyar vadászpilóta-legenda

2023. december 5. – 20:09

F-16-ost is vezetett és a Malévnál is repült a droggal lekapcsolt egykori magyar vadászpilóta-legenda
Az elfogott kisrepülő és a rajta szállított drog – Fotó: Írország rendőrsége

Másolás

Vágólapra másolva

A Malévnál is repült és több évtizede foglalkozik pilótaképzéssel N. Zoltán nyugalmazott vadászpilóta, akit a társával együtt 3 milliárd forintot érő heroinnal kaptak el Írországban. Az egykori vadászpilóta vezethette azt a kisgépet, amiben a drogot megtalálták. Társáról, a 49 éves A. Ignácról az ír sajtó beszámolója alapján csupán annyit lehet tudni, hogy elmondása szerint kényszerből vett részt a drogcsempészésben, a családját akarta megvédeni.

A 62 éves, kissé pocakos, deresedő bajuszú férfi igazi legendának számít repülős körökben, amit azzal érdemelt ki, hogy 1994 nyarán, a délszláv háború idején befogott és a magyar légtér elhagyására kényszerített egy szerb MIG-21-est. Tettéért soron kívül őrnaggyá léptették elő. N. Zoltánt. Az elfogásról festmény is készült, Mascher Róbert alkotása a 2018-ban megjelent A magyar légierő 100 éve című díszalbumba is bekerült, amiben megszólalt az egykori vadászpilóta is.

N. Zoltán MiG-21-esekkel és MiG-29-esekkel is repült a magyar légierőnél. Leszerelése után sem szakadt el a repüléstől, utasszállító gépek vezetésére is kiképezték, és dolgozott a teherszállításban is. Az elmúlt években pedig főként műrepüléssel és utasrepültetéssel foglalkozott. Elsősorban kisgépekkel repült, például mint amilyennel lekapcsolták az ír rendőrök.

Linkedin profilja szerint közel 1500 órát repült különböző típusú személyszállító gépekkel, aktív vadászpilótaként és oktatóként több mint 1700 órát töltött a levegőben. Több mint 50 pilóta kiképzésében vett részt a légierőnél két és fél évtized alatt. Polgári karrierje során több repülésoktatással foglalkozó cégnél is megfordult, 2019 óta a szegedi Hungaro Aviation Flight School nevű cégnél dolgozik vezető oktatóként. A munkatapasztalatnál több tucat géptípust sorolt fel, amelyekkel valaha repült és oktatott.

A Legendák a Levegőben nevű rendezvényén a Fotel Pilóta nevű YouTube-csatorna készített vele interjút tavaly. N. Zoltán arról beszélt ebben, hogy kétszer repült amerikai F-16-os vadászgépekkel, egyszer a levegőben történő utántöltést is kipróbálhatta. „Életemben először láttam olyat, hogy az üzemanyagmennyiség-mérő nem lefelé ment, hanem kicsit felfelé. Kaptunk egy tonnát, de csak azért, hogy kapjunk, nem bevetés miatt.”

A svájci légierőnél is vendégeskedett pár hétig, több vadászgéptípust is kipróbálhatott a látogatás alatt. Azt is felidézte, milyen trükköket mutatott be a Taszárra látogató amerikai vadászpilótáknak a MiG-29-esével. Az interjú végén elhangzó narráció szerint N. Zoltán egy végtelenül kedves, jó humorú ember.

Megivott volna egy sört az elfogott szerb gép pilótájával

Az 1994-es legendás manővert a Blikk idézte fel tavaly. A cikkben N. Zoltán részletesen elmesélte, hogyan történt a szerb vadászgép elfogása. Akkoriban rendszeresen kaptak riasztásokat pár másodperces légtérsértések miatt, legtöbbször nem is kellett felszállniuk a vadászgépeknek. Július 9-én hajnalban azonban nem így történt, két szerb gép is behatolt a magyar légtérbe. Az egyik magától visszafordult, a másikat viszont üldözőbe vette. A magyar pilóta már beérte a szerb MiG-21-est és mögé került, amikor megkapta a parancsot, hogy forduljon vissza. Olyan közel repült el a másik géphez, hogy tisztán látta a műszerekre meredő pilótát. Nem érzett semmilyen indulatot vagy gyűlölet a szerb gép pilótájával szemben, egyszerűen harci feladatként fogta fel az egészet, még ha tudta is, hogy könnyen veszélyessé válhat a szituáció.

„Hogy mi lett volna, ha nem hagyja el békében a szerb repülő a magyar légteret? Nehéz erre utólag választ találni. Az biztos, hogy lelkiekben felkészültem arra is, hogy használnom kell a fegyverzetem. A rakéták be voltak melegítve, a gépágyút még nem biztosítottam ki, az egy mozdulat lett volna.”

A bulvárlapnak azt is elárulta, hogy évekkel később megpróbálta megtudni, ki vezette a szerb vadászgépet. Elvileg meg is szerezte a pilóta e-mailcímét, írt is neki, de sosem jött válasz a levelére. „Angolul csak ennyit írtam: Mikor legutóbb találkoztunk, nem volt időnk beszélgetni. De ha gondolod, megihatunk együtt egy sört. Soha nem kaptam rá választ. De most sem haragszom. Ha egyszer összefutnánk az életben, biztos, hogy kezet ráznánk.”

A nyugalmazott vadászpilóta Pamkutya egyik 2020-as videójában is feltűnt. Ebben egy repülős szimulátort próbáltak ki Pamkutyáék, amihez N. Zoltán adott tanácsokat nekik. Itt említette meg, hogy két nyári szezonon keresztül repült a Malévnél, ami hatalmas élménynek nevezett. Beszélt a repülésoktatásról is, elmondta például, hogy általában 15 óra kell ahhoz, hogy valaki megtanuljon repülni egy kisebb géppel, de a rekordja az volt, amikor egyik tanítványát másfél óra alatt megtanította a leszállásra.

N. Zoltánt nemcsak a repülés, hanem a repüléstörténet is érdekli. Májusban a Puma becenévre hallgató 101. Honi Légvédelmi Vadászrepülő ezredről tartott előadást a nagykanizsai könyvtárban. Még aktív pilótaként ismerte meg az ezred történetét, és ennek hatására pilótatársaival elkezdték használni a Puma nevet. „Nagyon-nagyon sok öreg vadászpilótával sikerült találkoznom, akik a II. világháborúban Messerschmittet és egyéb repülőgépeket repültek. Hihetetlen élmények és egyéb találkozók voltak” – mondta prezentációjában.

Ismerősei nem tudják elképzelni róla, hogy köze lehetett a drogügylethez

A Hvg.hu kereste telefonon az egykori vadászpilótát, de ki volt kapcsolva. Elérték viszont a feleségét, aki nem akart nyilatkozni az ügyben. Nem akarta sem megerősíteni, sem megcáfolni, hogy férje egyike az őrizetbe vett két magyarnak. A Hvg.hu körbekérdezett N. Zoltán ismerősei között is, ők azt mondták, meg lennének döbbenve, ha kiderülne, hogy tényleg köze van a drogügyhöz.

Nyilatkozott viszont egy férfi, aki szakmai kapcsolatban állt N. Zoltánnal, és ő azt állította, hogy tudomása szerint valóban az egykori vadászpilótát vették őrizetbe. A férfi egyébként úgy gondolja, hogy N. Zoltán csak a gépet vezette, magához a drogbizniszhez nem volt köze.

Sajtótudósítások szerint N. Zoltán a bíróságon azt mondta, ő úgy tudta, hogy nem drogot, hanem mikrocsipeket szállítottak a repülőgépen. „Soha sem használtam kábítószert, utálom a drogot.” Az írországi drogfogás Európa egyik legismertebb bűnözőjéhez, Christy Kinahanhez és az általa vezetett bűnszervezethez köthető.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!