Amszterdam reklámkampányt indít, hogy elvegye a fiatal brit férfiak kedvét a szex- és drogturizmustól
2023. március 29. – 12:10
A 18 és 35 év közötti brit férfiakat célzó digitális „lebeszélő” kampányt indít Amszterdam önkormányzata – írja a BBC. A holland város azt szeretné elérni, hogy a szex- és drogturisták inkább kerüljék el őket.
A város régóta törekszik arra, hogy megszabaduljon az „Európa bulifővárosa” címtől. Az új reklámkampánnyal azokat a fiatalokat próbálják meg elriasztani a várostól, akik jellemzően egy éjszakára érkeznek, hogy totálisan részegre igyák magukat. A „brit turista” szitokszó nem csak Hollandiában cseng ismerősen, a budapesti bulinegyed lakói is évek óta küzdenek a problémával.
A holland főváros által készíttetett, „Stay away” azaz „Maradj távol” című videókon rendőrök fognak el, bilicselnek meg és szállítanak a fogdába szédelgő fiatalokat, miközben piros feliratok hirdetik: nagyon nem éri meg egy szétcsapott éjszakára a városba érkezni, annak ugyanis – mint bárhol máshol – Amszterdamban is következményei vannak
Az online hirdetések, amelyek a túlzott drog- és alkoholfogyasztás kockázataira hívják fel a figyelmet, akkor jelennek meg, amikor a fiatal brit férfiak olyan kifejezésekre keresnek rá, mint: legénybúcsú, olcsó hotel vagy kocsma Amszterdamban.
Nem csoda, hogy az amszterdami önkormányzat besokallt. Az Egyesült Királyságban ugyanis akkora hagyománya van a holland fővárosban csapatásnak, hogy a legtöbb brit utazási iroda kínálatai között szerepel az „amszterdami legénybúcsús hétvége”, a „hajókirándulás az amszterdami csatornákon korlátlan alkoholfogyasztással”, a „Steak and Strip” túra, és az amszterdami vörös lámpás negyedbe szervezett kocsmatúrák is.
Amszterdam a világ egyik leglátogatottabb városa. Évente mintegy 20 millió látogató – köztük egymillió brit – keresi fel a mintegy 883 ezer lakosú várost. Az amszterdamiak évek óta panaszkodnak arra, hogy a magukat vállalhatatlanra ivó részegek a csatornákba ürítik változatos béltartalmaikat, vetkőznek, verekednek, alkalmanként pedig meztelenül bunyóznak.
A város önkormányzata évek óta keresi a megoldást a helyzetre. A vörös lámpás negyedben például hatalmas táblákon hirdetik, hogy „Itt élünk”, és a negyedben működő szórakozóhelyek működési szabályzatait is szigorítják. Egy hamarosan életbe lépő szabály szerint a helyeknek korábban kell bezárniuk a kerületben, májustól pedig azt is büntetni fogják, aki az utcán marihuánát szív. Arról egyelőre még folyik a vita, hogy a külföldieket kitiltsák-e az amszterdami kannabiszkávézókból.
A reklámkampánynak akadnak kritikusai is, akik szerint diszkriminatívak és bántó sztereotípiákon alapulnak.