A Leideni Egyetem bizottságot állít fel, hogy eldöntsék, kancelláljanak-e egy festményt, amin férfiak szivaroznak
2022. december 27. – 10:06
Európában van egy ország, Hollandia. Abban van egy város, Leiden, abban van egy egyetem, a Leideni Egyetem, annak van egy épülete, abban van egy terem, abban van egy fal, azon van egy kép, ez:
A festményen az egyetem '70-es évekbeli vezetői szivaroznak, a képet a most 90 éves holland művész, Rein Dool festette.
A műtárgy azonban régóta heves viták tárgya az egyetemen, sok diák ugyanis úgy látja, nemcsak a dohányzást, hanem a patriarchátust, azaz a férfiak által uralt társadalmat is elfogadhatóként tünteti fel. Holott ugye a dohányzásról bebizonyosodott, hogy nem túl egészséges, a patriarchátus pedig szintén nem az, hiszen kizárja a nőket a fontos döntések meghozatalából.
Éppen ezért a kép kritikusai régóta szerették volna elérni, hogy a festményt távolítsák el az egyetemről.
De, ahogy az lenni szokott, teltek, múltak a napok, nem történt semmi, dohogtak a dohogók, a kép pedig, ahogy keletkezése óta egyfolytában, csak népszerűsítette és népszerűsítette (endorszolta) a dohányzást és a férfiuralmat.
November 10-én azonban néhányan, akik épp abban a teremben tartózkodtak, ahol a festmény endorszolt, gondoltak egyet, és csak úgy levették, majd a fal felé fordították a képet, és erről még a Twitterre is tettek ki fotókat.
„Elvégeztetett” – írta az egyetem egyik tanára. (Azaz nem ezt írta, hanem azt, hogy „done”, amit akár úgy is fordíthattam volna, hogy „kész” vagy „meg is van”, de ez az „elvégeztetett” talán jobban illik jelen irományom – melyet a kegyes olvasó ebben a pillanatban is olvasni méltóztatik – enyhén ironikus hangvételéhez.)
A kép levételével az endorszolás ugyan abbamaradt, megkezdődött viszont a kancellálás, azaz eltörlés, amit nagyon nem szeretnek azok, akik gyakran használják „az eltörlés kultúrája” (angolul cancel culture) kifejezést. Szót emelt a kancel ellen többek közt Uri Rosenthal exminiszter, az egyetem korábbi oktatója, aki szerint a kép levétele „szégyen” és példa „az úgynevezett értelmiségi egyetemi oktatók” (univerzitási professzorok) „hülyeségére” (stupiditására).
Rob de Wijk, a nemzetközi kapcsolatok (internacionális relációk) oktatója szerint a festmény eltávolítása „kísérlet a történelem újraírására”. Maga a festő, Rein Dool pedig magvasan csak annyit mondott, hogy ami történt,
„hülyeség és szomorú”.
A Guardian szerint az egyetem szóvivője először arról beszélt, „a kép már nem fontos”, és „zavarja az egyetem néhány dolgozóját”, nem sokkal később viszont Annetje Ottow, az egyetem vezetője már azt mondta, meg kell vitatni, mi legyen a festménnyel, és amíg ez a vita nem hoz megnyugtató eredményt, addig a képet visszaakasztják a falra.
Az egyetemen bizottságot állítottak fel, ez fogja meghatározni, mi legyen a következő lépés, és milyen szabályokat kellene kidolgozni tágabb értelemben is az egyetemen megjeleníthető műalkotásokra és megjelenítésük módjára nézve. Ottow szerint az egyetem továbbra is büszke a képen szereplő korábbi vezetőire, és elképzelhető, hogy csak kontextusra van szükség a festmény megértéséhez, mert „jelenleg nem mindenki érzi magát reprezentálva”. Ez érthető is, hiszen a képen valóban nincs mindenki reprezentálva, csak hat férfi, néhány papír és egy kávéscsésze.
Akárhogy is, a képkancellálásügyi bizottság 2023 első negyedévében fogalmazza majd meg első ajánlását.