Vádemelés jöhet az oroszok által okozott szmolenszki légi katasztrófa ügyében a lengyel miniszterelnök szerint

2022. április 12. – 14:34

frissítve

Vádemelés jöhet az oroszok által okozott szmolenszki légi katasztrófa ügyében a lengyel miniszterelnök szerint
A Szmolenszk mellett lezuhant Tu-154M repülőgép maradványai 2010. április 10-én – Fotó: Iliya Pitalev / Sputnik / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Hétfőn mutatták be a tizenkét évvel ezelőtti szmolenszki légi katasztrófáról szóló legfrissebb, hivatalos lengyel jelentést. A lengyel miniszterelnök, Mateusz Morawiecki szerint ezután a lengyel ügyészségnek kellene lépéseket tennie – írja az MTI.

2010. április 10-én a Lengyel Légierő 101-es oldalszámú Tu–154M utasszállító repülőgépe Oroszországban, a szmolenszki katonai repülőtér közelében zuhant le. A gépen 96 ember utazott, köztük volt a lengyel elnök, Lech Kaczyński, valamint az ország politikai és katonai vezetésének számos tagja, akik a katyńi vérengzés 70. évfordulójának alkalmából tartott megemlékezésre tartottak. A légi katasztrófát senki nem élte túl.

Az Antoni Macierewicz vezette, 2016-ban létrehozott vizsgálóbizottság korábbi, 2018-as időközi műszaki jelentése, majd a hétfőn ismertetett, friss zárójelentése is semmissé nyilvánította a 2010–2011-ben működő, Jerzy Miller akkori lengyel belügyminiszter által vezetett testület jelentését. A korábban hivatalos lengyel álláspontnak számító Miller-féle jelentés a lengyel pilótákat is felelőssé tette a katasztrófáért.

Antoni Macierewicz honvédelmi miniszter a repülőgép-katasztrófa alkalmából tartott megemlékezésen Szmolenszk közelében 2016-ban – Fotó: Mateusz Wlodarczyk / NurPhoto / AFP
Antoni Macierewicz honvédelmi miniszter a repülőgép-katasztrófa alkalmából tartott megemlékezésen Szmolenszk közelében 2016-ban – Fotó: Mateusz Wlodarczyk / NurPhoto / AFP

Macierewiczék viszont már 2018-ban arra jutottak, hogy a katasztrófához „egy sor tudatos lépés” vezetett. Ezek közé sorolták a gép oroszországi javítását, a módot, ahogyan a lengyel küldöttség útját megszervezték, a gép „tudatosan téves irányítását” az orosz légi irányítók részéről, majd a gép meghibásodásait és felrobbanását. A hétfői zárójelentés szerint a robbanószerek jelenlétét egy brit laboratóriumban végzett vizsgálat erősítette meg, a robbanóanyag pedig „a gép személyzete számára elérhetetlen helyen” volt elhelyezve.

Macierewicz szerint az összegyűjtött anyag „kétségbevonhatatlanul” bizonyítja, hogy a katasztrófát az „orosz fél jogtalan beavatkozása” okozta, ennek eredményeként a levegőben robbant fel az elnök gépe.

A jelentés ismeretében a lengyel miniszterelnök arról beszélt, hogy a történelem és a jelenlegi „brutális ukrajnai gyilkosságok” is megmutatják azt, hogy mire képes Oroszország. Morawiecki úgy fogalmazott, hogy az oroszok „olyan bűntett elkövetésére is képesek, amelyet korábban nehezen tudtunk elképzelni”, a vizsgálóbizottság viszont „elegendő mennyiségű bizonyítékot gyűjtött össze ahhoz, hogy lássuk: ez, sajnos, igaz”.

Vlagyimir Putyin a katasztrófa helyszínén a vészhelyzeti miniszterrel és Szergej Ivanov miniszterelnök-helyettessel 2010. április 10-én – Fotó: ALEXEY NIKOLSKY / RIA NOVOSTI / AFP
Vlagyimir Putyin a katasztrófa helyszínén a vészhelyzeti miniszterrel és Szergej Ivanov miniszterelnök-helyettessel 2010. április 10-én – Fotó: ALEXEY NIKOLSKY / RIA NOVOSTI / AFP

A lengyel miniszterelnök arra számít, hogy az ügyészség rendszerezi majd a bizottsági vizsgálat eredményeit, valamint a maga részéről is „átfogó verziót” fogalmaz meg, és az „ennek megfelelő vádemelésekig is eljut”. Hozzátette: Lengyelország a nemzetközi törvényszékeknél is igazságszolgáltatást kérhet ez ügyben, a jelentés szerinte megfelelő alap egy az Emberi Jogok Európai Bíróságához benyújtandó panaszhoz is.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!