Kötelező araszolással próbálják meg biztonságosabbá tenni az utakat Spanyolországban
2021. május 11. – 18:00
A spanyol városi utak mintegy 70 százalékán óránkénti 30 kilométeres sebességkorlátozás lépett hatályba kedden – írja az MTI.
Az új egységes központi szabályozás szerint minden olyan városi autóúton, ahol haladási irányonként egy sáv van, nem lehet 30 km/h-nál gyorsabban hajtani. Ott, ahol a járda és az úttest egy szintben van, a korlátozás 20 kilométeróra. Az önkormányzatoknak joguk van egyéni döntéssel adott útszakaszokon fenntartani az óránkénti 50 kilométeres sebességhatárt.
A spanyol központi kormány novemberben döntött a változtatásokról a önkormányzatok kérésére, amelyek a különböző városi rendelkezések helyett országos szabályozást szorgalmaztak. A városi sebességhatárok mérséklésétől a halálos, illetve súlyos sérülésekkel járó közúti balesetek csökkenését remélik.
A spanyol közlekedési hatóság (DGT) adatai szerint 30-as sebességnél egy gázolásos balesetben 10 százalék a halálozás esélye, míg 50-es sebességnél már 90 százalék.
Emellett a környezetszennyezés és a zajártalom mérséklődésére is számítanak.
Pere Navarro, a DGT főigazgatója felhívta a figyelmet a városi közlekedés összetételének változására is, az autók és motorok mellett egyre nagyobb számban vannak jelen a kerékpárosok és a rollerrel közlekedők. A különböző közlekedési formák összeegyeztetése szintén indokolja az óránkénti 30 kilométeres sebességhatárt az utak többségén.
Az elmúlt években egyre több spanyol városban növekedett meg a 30-as korlátozással ellátott útszakaszok száma. Például Barcelonában 2019 augusztusában az utak 52 százalékát érintette ilyen rendelkezés. A most bevezetett változással arányuk 75 százalékra emelkedik a katalán fővárosban.