Legóból készült makett és egy láda föld az irodában: így zajlott a Németországot és Dániát összekötő alagút alapkőletétele

2021. január 1. – 17:46

frissítve

Legóból készült makett és egy láda föld az irodában: így zajlott a Németországot és Dániát összekötő alagút alapkőletétele
Az alkalomra készült ásók – Fotó: dán közlekedési minisztérium / trm.dk

Másolás

Vágólapra másolva

Több mint húsz év után megkezdődhetett pénteken a dániai Lolland szigetét a németországi Fehmarnnal összekötő, tenger alatti alagút építése – írja az MTI.

Az első kapavágást pénteken Lollandon ejtették meg és ezzel párhuzamosan, szintén a dán oldalon kezdetét vette egy gyár építése Rødbyban, ahol az alagút alkotóelemeit állítják majd elő. Az ünnepélyes megnyitó hétfőn lett volna, de a koronavírus-járvány miatt végül az interneten tartották meg.

Andreas Scheuer német szövetségi közlekedésügyi miniszter asztalán legoból készült maketten mutatta be, hol állt volna a megnyitón – Fotó: dán közlekedési minisztérium / trm.dk
Andreas Scheuer német szövetségi közlekedésügyi miniszter asztalán legoból készült maketten mutatta be, hol állt volna a megnyitón – Fotó: dán közlekedési minisztérium / trm.dk

„Ezennel megkezdődhet Dánia történetének egyik legnagyobb építési vállalkozása”

– mondta Benny Engelbrecht dán közlekedési miniszter az interneten tartott alapkőletételen, ahol arról beszélt, hogy 2029-ben indulhat meg a forgalom az alagútban.

Engelbrecht földet hozatott az irodájába, hogy használhassa az ásót – Fotó: dán közlekedési minisztérium / trm.dk
Engelbrecht földet hozatott az irodájába, hogy használhassa az ásót – Fotó: dán közlekedési minisztérium / trm.dk

Az alagút eredetileg hídnak készült a múlt század végén, amelyet 2018-ra kellett volna befejezni, de a 2010-es években a mérnökök arra jutottak, hogy kisebb építési kockázattal jár és nagyjából ugyanannyiba kerül, ha híd helyett tenger alatti alagút épül. A projektet éveken át támadták a tengeri élővilágért aggódó környezetvédők és a kompokat üzemeltető vállalatok is, amelyek útvonalaik ellehetetlenülésétől és munkahelyek megszűnésétől tartanak.

A 18 kilométer hosszú alagút 2015-ben kapta meg az építési engedélyt. 2016-ban az építési költségeket 7,1 milliárd euróra (mintegy 2600 milliárd forintra) becsülték. További 3,5 milliárd euróra becsülték annak költségeit, hogy a német oldalon Fehmarnt bekapcsolják a német autópályahálózatba.

Az alagút elemeit Rødbyban gyártják majd. Az egyenként 73 ezer tonnás szakaszokat egy szárazdokkból úsztatják majd ki a helyükre. A komplexumban lesz két vasúti alagút, két darab kétsávos autós alagút és egy biztonsági járat. A gyártásról és elhelyezésről ebből az angol nyelvű videóból még többet tudhat meg:

Ha elkészül, az alagút egy órával csökkenti majd a menetidőt közúton és két órával vasúton Hamburg és Koppenhága között, ami jelenleg 4-5 órás utat jelent.

>>>A Telex legfrissebb híreit itt találja<<<

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!