Mit vegyek az utolsó pillanatban? Színházjegyet!

Mit vegyek az utolsó pillanatban? Színházjegyet!
Vulkánpormanó – Fotó: Apertúra

Pár nap múlva itt a karácsony, de még mindig hiányzik pár dolog a fa alól? Nincs ideje már elmenni a századik játék-/könyv-/borboltba? Most jutott eszébe, hogy az unokatestvére vőlegényének még nem vett semmit? Egy színházjegy mindig, mindenki számára jó választás lehet! Ennek jegyében a színházak nézősorai rekordgyorsasággal szoktak megtelni az ünnepi szezonban, minél tovább halogatjuk a jegyvásárlást, annál nehezebb elcsípni az utolsókat. Ez a színházajánló azoknak szól, akik későn eszméltek. Olyan budapesti előadásokat gyűjtöttünk össze, amelyeket jó szívvel ajánlunk és – bónuszként – még (legalábbis a cikk megírásának pillanatában) jegyet is lehet rájuk kapni a december végi vagy januári előadásokra!

Mit vegyek a gyerekemnek?

A legjobb ajándék az élmény! Közhely, de tényleg így van, egy színházi előadás pedig maradandó élmény lehet nemcsak egy óvodásnak vagy kisiskolásnak, de akár egy babának is. Az ünnepekhez közeledve érdemes böngészni a Budapesti Bábszínház és a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház kínálatát is, az utolsó pillanatban viszont már egyre kevesebb az esély arra, hogy ezekben találunk helyet december végi/januári előadásokra. Mi ezeket a lehetőségeket ajánljuk:

Az Apertúra Vulkánpormanó című előadása bájos mese egy viking királylányról, aki a világ legbátrabb harcosa akar lenni. Amíg rá nem jön, hogy a szigetének nem is rettenthetetlen katonákra van a legnagyobb szüksége! Az Apertúra előadása nemcsak vikingekről, manókról és válogatott mitikus szörnyekről szól, hanem arról is, hogy a bolygó minden lakójával meg kell tanulnunk együtt élni. A díszlet néhány kartondoboz és takarófólia, a királylány fegyverhordozója mintha festőhengerre emlékeztetne… a Vulkánpormanó gyerekek és felnőttek fantáziáját is garantáltan megmozgatja! Ritkán játsszák, de még a januári és a februári előadásra is kapható jegy.

Éppen húsz éve van műsoron A sötétben látó tündér az Örkény Színházban. Nem véletlenül, a Bagossy László által rendezett előadás igazi klasszikus, ami több generáció számára lehetett az egyik első, igazi, meghatározó színházélmény. A sötétben látó tündér igazi mese, a szó legősibb értelmében. Rejtelmes, varázslatos, tanulságos, kicsit félelmetes, mégis szívmelengető. A nem mindennapi tündér szerepében a nem mindennapi Pogány Judittal, akit tényleg minden gyereknek legalább egyszer látnia (és hallania!) kell a színpadon. Az előadást az ünnepi időszakban többször is műsorra tűzte az Örkény, még el lehet rá csípni jegyeket.

Nem lehet mellényúlni a Stúdió K gyerekelőadásaival sem. A kíváncsi kiselefánt az óvodások számára lehet jó választás, a rövid előadás a dzsungelbe repíti a gyerekeket, akik utána foglalkozáson is feldolgozhatják az élményeiket. A Rettentő görög vitéz már a nagyobbaknak szól. Kamaszokról kamaszoknak – a legnagyobb görög hős, Thészeusz mindössze 16 éves volt, amikor kalandozni indult! Vándorlástörténet hős lelkű kisiskolásoknak, egy szeretni való, bátor, de kicsit szeleburdi és gyermekien bizonytalan harcossal és rengeteg legyőzhetetlennek tűnő, de – spoiler – nagyon is legyőzhető ellenféllel. Igaz, ehhez egy kis segítség sem árt…

Elsőre talán furcsának tűnhet, de egy babát is meg lehet lepni színházjeggyel karácsonyra. Budapesten nemcsak a színházak, de a közösségi házak, rendezvényhelyszínek kínálatát is érdemes figyelni, egyre több helyen kínálnak programot a legkisebbeknek is. A Fitos Dezső Társulat Tündérhinta című előadása februárban lesz látható a Nemzeti Táncszínházban, a Budaörsi Latinovits Színházban december végén és januárban is játsszák a Vacok című darabot, a Marczibányi Téri Művelődési Központban január közepén a Góbi Rita Társulat Ül, Áll, Fekszik című mesés-táncos babaszínházi előadására ülhetünk be. Arról, hogy miért érdemes babával színházba menni, itt írtunk bővebben.

Mit vegyek egy tininek?

Nincsenek igazán széles körű hagyományai Magyarországon az intézményes színházi nevelésnek, az pedig, hogy az iskolák elcipelik a gyerekeket az aktuális kötelező olvasmány színpadi adaptációjára, nem feltétlenül farag színházba járó felnőtteket a gyerekekből. Szerencsére a budapesti színházak kínálatában számtalan olyan előadás van, amely bátran ajánlható kamaszoknak – a kötelező olvasmányok horizontján túl is!

A 16 éven felülieknek ajánlott Az ember, aki elvesztette az időt kitűnő választás a kötelező orosz irodalom gondolatától is borsódzó hátú kamaszok számára. Norvég regényadaptációba bújtatott csehovi tragikomédia egy rakás nevetve szenvedő emberrel, fent a messzi, fagyos északon, ahol fokozatosan bontakozik ki az igazi Bodó Viktor-féle színpadi téboly. Az előadást december végén, januárban és februárban is egy alkalommal játsszák, jegyek korlátozott számban, de mindegyikre vannak még.

Egyre kevésbé hiszünk a csodákban, a fiatalok pláne nem veszik már be, hogy valaha mégiscsak lehettek (hiszen a Mikulásról is kiderült, hogy…). A MU Színház Ilja próféta című koncertszínházi előadása a csodákról szól. Pontosabban egy prófétáról, aki beállít egy faluba, és azt mondja: ő majd csodákat csinál. De hogy tényleg csinál-e, vagy csak a falubeliek hite játszik a képzeletükkel? Azt csak az tudhatja meg, aki megnézi az előadást.

Jelenet a Ha már lúd… című előadásból – Fotó: Jurányi Ház
Jelenet a Ha már lúd… című előadásból – Fotó: Jurányi Ház

Kicsit kilóg a sorból, mert a Jurányiban játszott Ha már lúd… című előadást 6 éves kortól ajánlják az alkotók. Meg felnőtteknek is. És a kettő között mindenkinek. A főhős egy lúd, akinek semmi kedve az élethez. Üldözi az undok depresszió. Meneküljünk! A Ha már lúd… keserédes mese a mindenkit bekapni akaró depresszióról, a sötét gondolatokról, amik nemcsak a felnőttek, de a gyerekek fejében is ott bujkálnak, és arról, hogyan szabaduljunk meg tőlük. Olyan előadás, ami fontos beszélgetéseket indíthat el kicsikkel és nagyokkal is.

Mit vegyek a páromnak?

Egy jó vacsora, egy bögre forralt bor és pár óra a színházban – kell ennél jobb randi? A válasz természetesen az, hogy nem, mutatunk is pár tippet, mit érdemes megnézni a párunkkal a hideg téli hónapokban.

A tánc elemi része az életünknek, ami nemcsak akkor szabadít fel utánozhatatlan érzéseket bennünk, amikor magunk is mozgunk, akár egyedül, akár a párunkkal, akár egy ismeretlennel, hanem akkor is, amikor mások mozgását figyeljük. A Trafóban látható Quit Ordinary Dancing nem gyönyörködtetni akar, olyan érzéki élményt kínál, aminek az eléréséért nem csak a táncosnak, a nézőnek is meg kell dolgoznia.

Egy előadás a bevállalós pároknak: A Dollár Papa Gyermekei Casanova Tonight Show című előadása egy hotelszobában játszódik. Mármint tényleg, egy hotelszobában. Kényelmetlenül intim, provokatív, hiperrealista, érzéki, szigorúan 18+-os. Januárban több alkalommal is játsszák.

Akik nem fizikai értelemben szeretnének kimozdulni a komfortzónájukból, azoknak az Örkény Színházban látható Boldogtalanok című előadást ajánljuk. Füst Milán drámáját Bodó Viktor állította színpadra. Értéssel, érzéssel, Bodó Viktor-osan, de nem a rá jellemző groteszk káosszal, a főszerepekben Tenki Rékával, Józsa Bettinával és Nagy Zsolttal. Nem egy felhőtlen kapcsolati vígjáték, de hát nem is mindig csak azért kell színházba (vagy randira) járni, hogy nevessünk.

Mit vegyek a szüleimnek?

Bizonyára mindenkinek sok mindenért bocsánatot kell(ene) kérnie a szüleitől. Ha másért nem is, azért biztosan, mert 10 és 18 éves korunk között kiállhatatlanul viselkedtünk. Annyi mindenért kérhet(né)nek bocsánatot tőlünk a szüleink! Semmi nem mondja szebben azt, hogy „bocsánat”, és „semmi baj” mint egy pár színházjegy! Főleg, ha olyan előadásra adjuk, ami a szüleinkről, a szüleinknek szól. Van ilyen? Persze!

A Radnóti Színház Gyerekek című előadása három hatvan év körüli emberről és egy váratlan találkozásról szól. Ami felborít mindent, a biztosnak hitt nyugalmat, a szépen betakargatott titkokat, a mélyre elásott traumákat. Lucy Kirkwood 2016-os színdarabja a szülők és a nagyszülők generációjáról beszél, de a gyerekekért emel szót. A Gyerekeket a Guardian a 21. század 3 legjobb darabja közé választotta, a Radnótiban már csak Kováts Adél, Tóth Ildikó és László Zsolt játéka miatt is érdemes megnézni. Erre januárban több lehetőség is lesz!

Kizárólag öniróniára hajlamos szülőket érdemes meglepni a Katona József Színház Egy komcsi nyanya vagyok! című előadására. Már csak azért is, mert a címet elkerülhetetlenül látni fogják a karácsonyfa alatt kibontott jegyen. Dan Lungu román író, szociológus, politológus regénye a kilencvenes években játszódik, egy nyugdíjas fémipari szakmunkásnő, Emilia Apostoaie meséli el életét. Egy életet, amit az előző rendszerben élt le, amikor „minden jobb volt”. Amikor minden jobb volt?! A szakmunkásnő, akarom mondani, a komcsi nyanya a Katona Sufnijában Csoma Judit, aki sok humorral, öniróniával, otthonkában, fürdőköpenyben meséli el ezt az életet. Az előadás több mint tíz éve van műsoron, de ma is ugyanolyan aktuális, mint 2013-ban, amikor bemutatták, vagy éppen 2008-ban, amikor a regény magyar adaptációja megjelent. Jövőre is az lesz, akkor január végén és február elején is meg lehet majd nézni.

Jelenet az Egy komcsi nyanya vagyok! című darabból – Fotó: Dömölky Dániel / Katona József Színház
Jelenet az Egy komcsi nyanya vagyok! című darabból – Fotó: Dömölky Dániel / Katona József Színház

Ha az ember szeret valakit, akkor semmi szükség arra a szóra: „sajnálom” – ezt tanítja meg a fia Manuelának a Mindent anyámról-ban. Pedro Almodóvar kultikus filmjét Zsótér Sándor rendezte a Budaörsi Latinovits Színházban. Tabudöntögető, provokatív melodráma egy gyermek elvesztéséről, egy gyermek megtalálásáról, transzneműségről, homoszexualitásról, prostitúcióról, gyászról és egy anya, egy nő határtalan, önfeláldozó szeretetéről.

Mit vegyek a random rokonomnak?

A legnehezebb feladat olyan számára ajándékot választani, akit nem ismerünk annyira, hogy pontosan tudjuk, minek fog örülni. A cikk végén összegyűjtöttünk néhány olyan előadást, amelyek a fenti kategóriákba is befértek volna, de olyanoknak is bátran ajánlanánk, akikről az égvilágon semmit nem tudunk.

Minden a görög mitológiával kezdődött (legalábbis Európában), ebből következik, hogy akinek valaha, bármilyen történet bejött, annak egy görög mitológiai is be fog jönni. Aiszkhülosz Leláncolt Prométheusza az európai kultúrkör egyik alapműve, amivel legalább egyszer, valamilyen formában találkozni kell. Remek lehetőséget ad erre a Szkéné előadása!

Szintén a Szkénében látható a Nézőművészeti Kft. előadása, A fajok eredete, egy igazi, a szó legjobb értelmében vett szórakoztató előadás három életművészről és egy filmről, amiért rajonganak a csirkék. A szereposztás: Mucsi Zoltán, Thuróczy Szabolcs és Scherer Péter/Katona László. A fajok eredetébe beszivárog ugyan a sötét valóság, a három hajléktalan férfi szerencsére nem azért produkálja magát a színpadon, hogy sajnálkozzunk rajtuk. Nem véletlenül játsszák több mint 15 éve, aki semmi mást nem szeretne ajándékozni, csak másfél órányi önfeledt röhögcsélést, jó helyen keresgél.

Jon Fosse Reggel és este című kisregénye a pillanatról szól, a reggelről és az estéről, a születésről és a halálról. Olyan dolgokról, amiket – előbb vagy utóbb – valamennyien átélünk. Bérczes László adaptációja a Jurányiban látható, a hetvenpercnyi pillanatban garantáltan talál bárki magára vonatkozót.

Több szempontból kilóg a kategóriából, mégis idesoroljuk a Budaörsi Latinovits Színházban látható A répakirályt. Egyrészt, mert rohamosan fogynak rá a jegyek, már csak a februári előadásokra lehet rá jó helyeket elcsípni. Másrészt korántsem betonbiztos választás bárki számára, mert politikai szatíra lévén bővelkedik az aktuálpolitikai kiszólásokban. De hát mikor provokáljuk a rokonságunkat, ha nem a 2026-os országgyűlési választás évében? Jacques Offenbach és Victorien Sardou 1872-ben bemutatott operettjét Kovalik Balázs, Ari-Nagy Barbara, Závada Péter és Furák Péter dolgozta át, ez a darab első magyar nyelvű – átírt, húzott, aktualizált – adaptációja. Ki gondolta volna, de 150 évvel ezelőtt is mindenki őrült volt. Az uralkodók is.

Kövess minket Facebookon is!