A 2025-ös kibocsátási célokat is fellazítaná az EU az autóipari lobbi kérésének megfelelően
Lekerült a teher az európai autógyártók válláról, hogy az olcsó elektromos modelljeiket még idén piacra dobják. Azok a gyártók nem örülnek, amik a szabályozást figyelembe véve fejlesztettek.
Hároméves haladékot ad az európai autógyártóknak az Európai Bizottság a szén-dioxid-kibocsátási célok teljesítésére – mondta Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke hétfői sajtótájékoztatóján.
Felülnézet: a változtatásra még rá kell bólintania az Európai Parlamentnek és az Európai Tanácsnak is, de ha fellazítják a szabályozást, az azt jelentené, hogy 2025-ben a gyártóknak elég lenne az eredetileg szükségesnél kevesebb elektromos autót eladniuk, 2026-ban és 2027-ben viszont fel kellene pörgetniük a forgalmukat ebben a szegmensben.
- Az autógyártóknak az uniós szabályozás alapján flottaszinten kell megfelelniük a néhány évente szigorodó szén-dioxid-kibocsátási normáknak. Idén 93,6 grammra csökkent a kilométerenként kibocsátható szén-dioxid mennyisége a személyautók körében, és a szabályozásnak gyakorlatilag csak úgy tudnak megfelelni a gyártók, ha jelentősen növelik az eladott villanyautóik arányát.
Az elektromosautó-piac visszaesése miatt a nagyobb autógyártók arra számíthattak, hogy ha ebben az évben is alulteljesítenek, akkor büntetést kell fizetniük az Európai Bizottságnak. Például, a Volkswagennek a saját becslései szerint 1,5 milliárd eurót (600 milliárd forintot) kellett volna befizetnie a 2025-re tervezett eladásai alapján. Más becslések szerint a gyártók akár büntetés nélkül is megúszhatták volna az idei évet.
- Von der Leyen sajtótájékoztatója után megugrottak az európai autógyártók részvényeinek értékei. A Volkswagen délelőttről délutánra több mint 6 százalékot emelkedett, a Mercedes több mint 5 százalékot, a BMW 4,8 százalékos emelkedésnél tart, és a Renault részvényei is közel 6 százalékkal érnek többet, mint délelőtt.
az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) vezetője, Ola Källenius januárban nyílt levélben jelezte az Európai Bizottságnak, hogy szeretné, ha rugalmasabb lenne az unió zöld átmenetre vonatkozó szabályzata. Szerinte az uniós szabályozás és a piac nincs szinkronban egymással, az elektromos autókra pedig egyelőre nincs igény abban a mértékben, ahogy azt a Bizottság előírta.
Igen, de: a kínai tulajdonú Volvo ügyvezetője, Jim Rowan szerint a friss változtatás nem jön jól azoknak a gyártóknak, akik már nagy összeget fektettek az elektromos autók fejlesztésébe – ilyen például a Volvo is.
- A Volvo óriási hasznot húzott volna abból, ha a többi gyártónak büntetést kell fizetnie, hiszen ha a túlteljesítő konkurensektől vásárolt volna krediteket egy gyártó, akkor elkerülheti a büntetést.
- A környezetvédelmi szervezetek szerint a zöld átállásra felkészült kínai autógyártók versenyképesebbek lehetnek az európai szereplőkkel szemben a következő években, akikre a halasztás vonatkozik.
Reakciók:
„Az uniós szabályok lazítása a lemaradókat jutalmazza, és az európai autóiparnak nem sokat segít, viszont növeli az elmaradást Kínátóhoz képest az elektromos járművek terén” – írta William Todts, a Transport & Environment nevű, európai civil szervezetek által létrehozott lobbicsoport vezérigazgazgatója.
- Az intézkedés miatt kisebb lenne a nyomás a gyártókon, hogy piacra dobják az olyan, alacsonyabb árú elektromos autókat, mint például az idén piacra került Renault E5 – érvel a szervezet a hétfőn megjelent közleményében.
Tágabb kontextus:
ha az elektromos autók gyártása idén sem fut fel, az nagy érvágás lehet az akkumulátor-gyártásnak, ami egyre nagyobb szerepet kap a magyar gazdaságban. Ahhoz, hogy az akkumulátorgyártás igazán jövedelmező legyen, fel kellene pörögnie az európai elektromosautó-piacnak.
Mi következik? Az Európai Bizottság szerdán mutatja be az autóipar fellendítésére szolgáló hosszú távú terveit. Bár Von der Leyen erről egyelőre nem beszélt, de úgy látszik, a robbanómotoros autók értékesítésének 2035-ös határidején nem változtatnak (bár megjelentek olyan sajtóértesülések, amelyek szerint a plug-in hibrid autók eladását 2035 után is engedélyezné az Európai Bizottság).