Nem karácsonykor, hanem két karácsony között hízunk el
2024. december 8. – 14:58
„Tudjuk, hogy karácsonykor nagyot fogunk enni. Hiába mondja Szabó Magda és az apja, hogy a karácsony lelkiállapot, nem étkezés”
– nézett az ünnepi időszak elébe Dr. Forgács Attila gasztropszichológus Szegeden a Mentorháló rendezvényén, ahol a karácsonyi túlevés pszichológiájába vezette be a közönséget.
A viselkedésvezérlésnek van egy tudatos és egy tudattalan, impulzív, automatikus rétege, előbbire vagyunk büszkék, az evés vezérlése azonban alapvetően az utóbbi kategóriába esik. Ami pedig tudattalan, az nagyon ősi – ezen a ponton kapcsolhatjuk össze a karácsonyi viselkedést olyan történelmi tapasztalatokkal, mint például hogy ilyentájt, a téli napforduló idején éhínség van a mi féltekénken. „Amikor a karácsonyi ünnepek eljönnek, akkor fityiszt mutatunk a természetnek, mert nem kellene tudnunk enni, magyarán elesszük az ősfélelmeinket” – fogalmazott a szakember, továbbszőve a gondolatot a böjtre is, amikor pedig „spirituális értelmet adunk annak, hogy nincs mit ennünk”.
Az evésvezérlés megértését Forgács szerint érdemes a darwinizmus perspektívájából megalapozni. Ha megnézzük az ember, a gorilla és a csimpánz közös ősét, akkor azt láthatjuk, hogy a gorilla abban a szerencsés helyzetben él tizenötmillió évvel később is, hogy az életmódja nem nagyon változott. Ez a faj az ébrenlétének 80 százalékát tölti táplálékkereséssel és evéssel. Minthogy ez a tulajdonsága nem vált maladaptívvá (a változó körülményekkel összeegyeztethetetlenné, azokhoz alkalmazkodni képtelenné), a pszichológus szerint ebben a fajunk viselkedésrepertoárja is visszaköszön: az, hogy a száj ingerlése az ember számára is alapvető fontosságú.
Ennek érzékeltetésére Forgács Attila a csecsemőket említette, akik mindent a szájukba vesznek. Valójában azonban már a magzati szakaszban is megvan ez az ösztön, a modern képalkotási eljárásoknak köszönhetően felvételeken is jól látható, ahogy a gyerek már az anyja hasában is a szájába veszi az ujját. Forgács úgy fogalmazott, a szájingerlés ősemóciókat képes kezelni: egy kisgyerek a cumiját is felfokozott érzelmi állapotban kéri el, és azzal, hogy megkapja, ezeket az érzelmeket nagyítja tovább. De a felnőtteknél is kapcsolatban állnak az emóciók és a szájon keresztüli élmény. „Mikor iszunk? Ha nyer a Szeged. Vagy, ha veszít a Szeged” – példálózott a szakember.
Evolúciós evésszabályozás
„Az igazi őslelet a viselkedés. Amilyenek vagyunk, abból vissza lehet következtetni az őstörténetünkre” – fogalmazott Forgács Attila. Érzékletes szemléltetést nyújt erre a jó és rossz emésztő majmok esete: a bőgőmajom szinte bármit meg tud emészteni, ebből kifolyólag a lajháréhoz hasonló, egészen lusta életmódot folytat, hiszen nem kell törnie magát, hogy számára megfelelő táplálékhoz jusson. „Csak az emésztéssel túl tudja élni az evolúciót” – foglalta össze a pszichológus.
Ezzel szemben a pókmajom gyomra rossz, csak az érett, friss gyümölcsöt tudja befogadni – számára az ételhez jutás sokkal körülményesebb, ehhez pedig széles skálán fejlődtek ki készségei: igényes, tér- és színlátó, ügyes, szociális, kíváncsi, jó a memóriája és rendkívül tanulékony. Látható, hogy mennyi humán viselkedésbeli elem vezethető vissza egyetlen fajtörténeti pontra – arra, hogy a két majom közül az egyik jó, a másik rossz emésztő.
Hasonló szelekción ment át az ember is, kialakult egyfajta evolúciós evésszabályozás. Az igényesség itt az ízpreferenciáinkra értelmezhető: az érett gyümölcs nyomán szeretjük az édeset, ahogy a természetben korlátozottan hozzáférhető sósat is. Az ízirritációink pedig olyan dolgokhoz kapcsolódnak, amelyeket nem szerencsés fogyasztanunk: nem szeretjük például a keserű ízt, ami többek között a mérgezéssel hozható kapcsolatba, ahogy a savanyút sem, ami pedig a romlott ételek sajátossága.
Jobb ízű a falat, ha mindnyájan esznek
Bár a csimpánz az ember legközelebbi rokona, az evéssel kapcsolatban van egy komoly és alapvető különbség a két faj viselkedésében: a csimpánz nem osztozik a zsákmányon társaival. Hogy ez az eltérés miért alakult ki, arra Teleki Géza természettudós magyarázatát ismertette Forgács: a majom éppen annyi élelmet szerez, amennyit el tud fogyasztani, ha többletet gyűjtene, azt nem tudná transzportálni.
Ezzel szemben a homo erectusnak felszabadultak a kezei, emellett ügyes vadász is volt – utóbbit onnan is lehet tudni, hogy ismétlődően haltak ki nagyvadak ott, ahol megjelent. Nála kialakult a gondoskodás viselkedésformája, ennek bizonyítéka, hogy kutatások az egykori emberi táborhelyeken a zsákmány maradványait fedezték fel. A gondoskodásnak köszönhető az is, hogy ekkoriban bizonyos sérülések már nem jelentettek halálos ítéletet az emberre, mert a társa vigyázott rá. Forgács szerint ebbe a mintázatba illeszthető be a modern udvarlási forma, amely során a férfi meghívja enni a nőt.
A társaság és az étkezés ennek nyomán teljesen összefonódott az ember életében, a pszichológus ezt Homérosz szavaival illusztrálta: „legelőször végy lakománkban részt, azután mondd el, mi a célod”. Nyelvtörténetileg is megfigyelhető ez a kapcsolat olyan, mai értelmükben társas együttléthez kötődő szavakon keresztül, amelyek eredendően ételre vagy italra utaló jelentéssel bírtak – a compania szó például kenyérmegosztást, a symposium pedig közös boráldozatot jelentett.
„Minden, ami közösségi ünnep, az végül közös evésbe fordul át”
– összegezte Forgács Attila. Ráadásként olyan eredményeket is ismertetett, melyek szerint minél többet eszünk együtt, annál többet eszünk fejenként. A társaság tehát serkenti a fogyasztást, és amint Forgács rámutatott, számos irodalmi példa fejezi ki a jelenséget, többek között Arany János („Jobb ízű a falat, ha mindnyájan esznek”) és Petőfi Sándor („Bármilyen barna is az a kenyér. Itthon sokkal jobb ízü énnekem. A fekete, mint máshol a fehér”) is írt erről.
Nem karácsonykor, hanem két karácsony között hízunk el
Forgács Attila magyarázata szerint a szavannai ember akkor tudott enni, ha jól sikerült a vadászat, a természet velejárójaként megtapasztalta a koplalást, de a bőséget is – azt, hogy időnként mértéktelenül lehet hatalmasat enni. Ez a bőségideál jelent meg a művészetében, gondolhatunk itt az olyan korai alkotásokra, mint a tan-tani vagy a willendorfi vénusz, de
szinte a teljes paleontológiai művészet arról szólt, hogy mi lesz a vacsora.
A modern ember életében éppúgy megmaradt ez a motívum, a néphagyományban ott van például a terülj-terülj asztalkám, vagy a kolbászból font kerítés, a műirodalomban pedig Móricz Zsigmond Tragédia című novellája tematizálja a bőségvágyat.
„Azt tanultuk, hogy akkor együnk, amikor van, nem akkor, amikor éhesek vagyunk, mert akkor általában nincs mit” – érzékeltette Forgács. A mondást, miszerint az asztalon hagyott étel kétszer olyan gyorsan fogy el, alátámasztja az a vizsgálat, mely során irodai adminisztrátorok közelébe helyeztek ki süteményt. Amikor eléjük, a látóterükbe helyezték, csaknem kétszer annyi fogyott belőle, mint amikor mögéjük, néhány lépés távolságra tették.
Forgács szerint a hagyományos félelem az, hogy karácsonykor elhízunk, ez azonban koránt sincs így. Karácsonykor túlesszük magunkat ugyan, ám nem másnap szembesülünk azzal, hogy „honnan ez a plusz harminc kiló?”, ez egy kitartó túlevés következménye. Az élettani igényeken felül napi 100 kalória többletfogyasztás, ami nagyjából egy szaloncukornak feleltethető meg, egy év alatt 5–6 kg-os hízást eredményezhet, ráadásul ezt a bizonyos igényt egyre nagyobb mértékben haladja meg az emberi fogyasztás. „Aki egész évben szorgalmasan evett, azon a karácsony alig fog meglátszani” – összegezte a pszichológus.
Ennek leadásában pedig nem az ételmegvonás segít, hanem ezt a mínusz 100 kalóriát kellene megtalálni, például napi 2 kilométert sétálva. Koplalás esetén ugyanis végül belép az evolúciós adaptív reflex, amely az éhségre azt a megoldást követeli, hogy együk meg, amit csak lehet.
Bár nincs még egy olyan termék, eszme vagy ideál, amire annyira vágynának az emberek, mint a sovány testre, a fogyókúrás reklámok – amelyek a kereskedelmi televíziózással egy időben, a kilencvenes évek végén jelentek meg nálunk – sem akadályozták meg, hogy az elhízás azóta megduplázódjon – mondta Forgács.
A szerző a Szegeder újságírója. A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretében jelenik meg a Telexen is.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.