Zoób Kati: A divat ma eltévedt, teljesen mást üzen, mint régen

2024. július 13. – 05:26

Zoób Kati: A divat ma eltévedt, teljesen mást üzen, mint régen
Fotó: Alinda produkció

Másolás

Vágólapra másolva

Zoób Kati divattervező volt ezen a héten Veiszer Alinda beszélgetőtársa. A kilencvenes évek végén megalapított Katti Zoób brand az egyik legismertebb magyar márkának számított. Sikerét külföldön is elismerték, az alapító-tulajdonos a műsorban felidézte, hogy a párizsi Valentino is ünnepelve dicsérte kollekcióit.

A család mindig is a legfontosabb volt számára, ezért nem élt a külföldi munkalehetőségekkel. Azt sajnálja, hogy fiatalon nem ment külföldre, mert akkor könnyebben magába szívta volna a nemzetközi divatvilág minden elemét, és annak üzleti logikáját sem a saját kárán tanulta volna meg. Ez utóbbit kifejti: a kilencvenes évek végén itthon egy olyan üzleti döntést hozott, amelynek következtében később a lakásukat is elvesztette. Ebből nagyon nehéz volt felállni, de volt a környezetében néhány ismerős, akik segítségével apránként újra felépítette az életét.

A divatházak indulását feldolgozó sorozatokra utalva Veiszer Alinda azt a kérdést tette fel, hogy vannak-e még igazi divatházak, és vajon lehet-e tudni, ki a legközelebbi Dior vagy Chanel, miben működik ma másként a divat.

A divat ma eltévedt, teljesen mást üzen, más helyet foglal el az emberek tudatában, mint régen. Töméntelen mennyiségű árucikk ömlik a világra, amitől felhígult a divat

– mondta Zoób, szerinte ez ösztönözte arra a divatházakat, hogy megcsinálják önálló kiállításukat, múzeumukat, mert a fast fashion világában a saját létjogosultságukat és hitelességüket tették áruvá. Ha megjelenik a kifutón egy Dior kollekció, néhány hét múlva már kapható a bolthálózatokban.

A divattervező problémának tartja, hogy elfogyott a szaktudás, hiányoznak a szakemberek, akik mesterséget választanak, és abban jutnak a csúcsra. Ilyenek például a gombkötők vagy a pliszírozók.

Van vándorkiállítása, de egy divatmúzeumot nyitna Balatonfüreden, ahol a mesterségeknek is teret teremtene. A szakmák tanításával szeretné elősegíteni a fennmaradásukat. Úgy gondolja, hogy még meg tudná mozdítani azokat az embereket, akikkel dolgozott, akikkel szerinte létre lehet hozni a minőséget.

Első kiállításának a Közös címet fogja adni, mert autentikus, népi viseleteket kortárs darabokkal társítanak, amivel azt szeretné közölni, hogy nekünk, magyaroknak ez egy közös nyelv, ami egyedivé tesz minket. Zoób 811 millió forint támogatást kapott projektjére a Magyar Turisztikai Ügynökségtől, ezt a döntési folyamatot többen azért bírálták, mert az nem transzparens módon zajlott. Ő ezzel nem foglalkozik, mint mondta, munkájára egyfajta misszióként tekint, tenni akar a közösségért. Úgy fogalmazott:

„Hiszem, hogy feladatom van, hogy jobb legyen, és ehhez tenni kell.”

Azt vallja, hogy ő nem a politikában létezik. Magyarországon dolgozik, és itt használja a képességeit, és ezeket a képességeket jól akarja használni.

Szerinte hogyan reagál a divat a társadalmi folyamatokra? Azt mondja, a háborúra nagyon, hiszen látható, hogy a kollekciók többségében erős military trend van. Rá személy szerint mi hat? A márka idén harmincéves, és a harminc év összeszedett maradék anyagaiból és az időszak legsikeresebb vonalaiból próbálnak egy-egy elemet becsempészni a jövő évi kollekcióba.

Az interjút teljes egészében, jelképes havi díjért cserébe ezen a felületen lehet megnézni.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!