A nőket csupaszon, a férfiakat szőrösen szeretjük – miért is alakult ez így?
2024. június 28. – 15:18
„A kozmetikai és szépségipar már régebben is azt sugallta, hogy egy fiatal nő bőre akkor szép, ha teljesen sima. Vagy ahogy egy reklám szövege mondta, olyan puha mint egy kisbaba bőre” – mondja K. Horváth Zsolt. A társadalomtörténész, kritikus, a 2021-ben megjelenő A bundátlan Vénusz szerzője szerint a láb és a hónalj szőrtelenítése már száz évvel ezelőtt elterjedt a tehetősebb körökben. Egy korábbi cikkünkben összeszedtük, hogyan bombázta a szépségipar az 1910-es évektől a nőket olyan reklámokkal, amik azt hirdették, hogy a haj kivételével minden látható szőrzet szépséghiba, ami csak néhány balszerencsés nőt érint.
A katalógusoknak csupasz hónaljjal pózoló modellek után a tévéreklámok következtek, majd megjelent a Facebook és társai. „A social media platformok megjelenése pedig csak felerősítette az amúgy is egyre magamutogatóbbá váló felhasználók efféle késztetéseit, amennyiben tényleg csakis a külső, a megjelenés számít. A magyar nevével ellentétben a social mediának semmi köze nincs semmiféle közösséghez, sokkal inkább az egyéni hiúság vására, az önmárkázás és az én áruba bocsátásának kereskedelmi felülete” – állítja Horváth Zsolt.
Nem új keletű jelenség tehát az, hogy a szőrtelenség egyet jelent a nőiességgel és az ápoltsággal. Ellenben a férfiaknál a szőr maszkulin jegy. Miért és hogyan alakult ez így? Hogy lehet az, hogy a nőket csupaszon, a férfiakat pedig éppen ellenkezőleg, szőrösen szeretjük?
Szőrtelenség = tisztaság
„A láb- és hónalj-szőrtelenítés alapozta meg a szőrtelenség = tisztaság mítoszt, amit a fehér alabástrom bőrrel tetéztek. Ugyanakkor ez a beállítás politikailag nem ártatlan, amennyiben a tisztaság sem semleges fogalom. A 20. században egyre inkább összekapcsolódott a fajtisztaság és a fehérség képzeteivel, melynek pusztító kártékonyságát talán nem kell hosszasan részletezni. Vagyis a »tiszta« és »fehér« mítosza összekapcsolódott a gazdasági sikerességgel. Ám addig, amíg az online média révén a pornográfia nem vált széles körben hozzáférhetővé, addig a szeméremszőrzet eltávolítása nem igazán volt gyakorlat” – mondja K. Horváth Zsolt.
A nőkkel ellentétben a férfiaknál hasonló identitást meghatározó attribútum pont a szőr lehet, például a szakáll. Tökéletes példa erre a K. Horváth Zsolt által említett Kossuth-szakáll, ami a 19. század második felében politikai jelkép volt, ahogy az 1956-os forradalom után szintúgy, és a rendszerváltó politikai elit számtalan tagja dús szakállal érkezett 1990-ben a parlamentbe.
„Globálisan szemlélve az 1960-as évek ellenkultúrája szimbolikus értelemben szintén kitüntette a szakállat, ami a kívülállás, a nonkonformizmus, a normális többséggel való szembenállás jelképévé vált. Ez olyan korokban és helyeken működőképes, ahol – politikai és kulturális szempontból – kívül állni erény. Ám a kapitalizmus napjainkban sokkal türelmetlenebb az eltérni vágyással kapcsolatban, és – a megjelenésen, a dress code-on keresztül – sokkal fegyelmezettebb munkavállalót kíván alkalmazni. Ez az »egyenruha« persze sok fiatalt irritál, akik szeretnék a személyiségüket a megjelenésükkel is kifejezni, de számtalan munkaadó ebben kérlelhetetlen” – teszi hozzá A bundátlan Vénusz szerzője.
Metroszexualitás és a normák pluralizálódása
A belénk ivódott és nevelt normák, miszerint a nő legyen csupasz, a férfi pedig szőrös, átalakulóban vannak. Itt érdemes megemlíteni a metroszexualitást, ami az 1990-es évek második felében vált népszerű életstílussá, és a férfiak irányába is támasztott egy olyan elvárást, hogy rendszeresen szőrtelenítsenek – részletezi a társadalomtörténész.
Napjainkban is találunk olyan nyomokat, amik arra utalnak, hogy a kozmetikushoz járás, a gyantázás már nemcsak a nőkre jellemző, ahogy a hónalj és az intim területek szőrtelenítése sem. Ezt ismerték fel a férfiborotvákat gyártó cégek is, amik olyan készülékeket, eszközöket dobnak piacra, amiket a test bármely pontján lehet biztonságosan használni.
A változást K. Horváth Zsolt azzal magyarázza, hogy a normák plurálissá váltak, azaz egy időben több norma is élhet egyszerre, és az érvényességüket az adott társadalmi csoport értékszerkezete jelöli ki. „Olyan fiatal nők között, akik a testre vonatkozó külső normákat és elvárásokat részben vagy egészében elutasítják éppen azért, mert látják, hogy ezek mögött milyen érdekek és ideológiák »dolgoznak«, vagyis reflektálnak a testükre, azok nyilván könnyebben megválnak a szőrtelenítés nyűgétől.” Mint például Iris, aki büszkén állt a kamera elé és mesélt a Telexnek arról, hogy részben Frida Kahlo inspirálta abban, hogy felhagyjon a szőrtelenítéssel, ami nemcsak fájdalmas, de drága is.
Ha már említettük az elismert mexikói festőművészt, K. Horváth Zsolt szerint a kortárs művészet nem egy alakja szóvá tette, hogy a késő modern női test főként a férfiak dominálta világ társadalmi konstrukciója. „Vagyis, akik érdeklődésükből, munkájukból fakadóan rendszeresen találkoznak a testet érintő kritikai szempontokkal, azok nyilvánvalóan felülbírálják, újraértékelik a kívülről kapott normák érvényét. Mivel ez a kritikai szempont egyre hangsúlyosabban jelenik meg a populáris médiában is, így feltehetően szélesebb kört is érint már.
Ám a többség feltehetően nem törődik ezzel, megfellebbezhetetlen tényként fogad el időtlennek hitt társadalmi normákat, és lehet, hogy gyűlöli a szőrtelenítést, de nem merne normaszegővé válni.
Ez utóbbi esetben a szeméremszőrzet tehát ciki, míg másoknak a teljes szőrtelenítés válik egyenlővé az igénytelenséggel.”
Már húsz éve is megütköztek a szőrtelen szeméremdombokon
A többek között gyógy- és sportmasszőrként dolgozó Gábor is azon az állásponton van, hogy mindenkinek a maga szívügye, hogy szőrtelenít vagy sem. Szerinte az mindenképp pozitív, hogy egyre kevesebb nő szabadul meg teljesen a szeméremszőrzetétől. „Japánban azt tekintik nőnek, aki szőrös, ezért is jó, hogy nem nyírják csupaszra magukat, mert nem egy kislányt látsz magad előtt. Hisz ha belegondolunk, a gyerekek azok, akik teljesen csupaszok” – nyilatkozta korábban Gábor a Telexnek.
K. Horváth Zsolt szerint a szőrtelen szeméremdombok megjelenése először a kétezres évek elején, a szőrtelenség normájának térnyerésekor okozott megütközést.
„A kutatások szerint a szőrtelenített női nemi szerv látványa sokakban a pedofília sokkját váltotta ki, ami a társadalom tagjaiban a mai napig széles körű elutasítást vált ki. A testszőrzet ugyanis a pubertással jelenik meg, és a nemi érésre utal.
Ezek a biológiai változások azonban társadalmi státuszváltással is járnak, hisz a gyermekkor végét, és a felnőttkorba való átmenet időszakát jelentik. A res publica, azaz köztársaság tagjainak azok a férfiak számítottak Odon Vallet francia vallástörténész szerint, akik elérték a férfikort, vagyis megjelent a testükön a szőr. Ebben az értelemben a szőrzet a politikai közösséghez tartozást is kifejezheti. Nem véletlen, hogy a nőkkel szemben elkövetett egyik leggyalázatosabb megszégyenítési forma a nyilvános megkopasztás volt, amelyet a spanyol fasiszták éppúgy alkalmaztak a köztársaságpárti nőkkel szemben, ahogyan a nácikkal kollaborálókat is ilyen módon alázták meg a háború befejezésekor. A nők megkopasztása tehát egyfajta átmeneti, tisztító rítus, amellyel a nőket szimbolikusan kitaszítják abból a politikai közösségből, melybe a gyermekek életkoruknál fogva nem tartoznak bele.”