Nincs terv a másnap reggelre

Lehet azt ép ésszel bírni, hogy egyik nap a Drogkutató Intézet vezetője mellé ültetnek be a marihuána legalizálásáról jópofizni a Brain Baron, a másik nap meg a szövegeid miatt tesz közellenséggé egy fideszes politikus? Kellett egy kis idő, amíg hozzászoktam a Pogány Indulóról, azaz Szirmai Marcellről szóló sorozatban a fentihez hasonló, néha egymással teljesen szembemenő események közötti cikázással. Aztán a harmadik részre értelmet nyert ez a kapkodó, állandó hajszára emlékeztető tempó. Talán ez volt az egyetlen mód, amivel a készítők közel hozhatták azt, hogy milyen lehetett belülről megélni a magyar könnyűzene talán leggyorsabb felemelkedéstörténetét, azt a három évet, ami alatt Pogány Induló az egyik legnépszerűbb zenei előadó lett Magyarországon.
Nagyon nehéz vele intim, értelmes beszélgetést folytatni, mert állandóan van körülötte valami zsizsegés – mondja a sorozat egyik pontján Szirmai Marcellről az apja, és ez a hiányérzet a sorozatban is végig ott mocoroghat a néző fejében. Ebben az állandó zsizsegésben nehéz fókuszt találni, azonban a sorozat a legjobb pillanataiban egyedi módon ad kontextust a Pogány-számokban felbukkanó témáknak, a családi dinamikáknak, a pesti éjszakai élet feslett romlottságának vagy a hírnévvel járó áldozatoknak.
A sorozat alcíme (Vajon mit mondana anya?) például elég árulkodó, mert a családi háttér feltárásában mentek a legmélyebbre a készítők, a szülőkkel forgatott részeknél érződik, hogy a stábot bizalmába fogadta az előadó családja. És ezt nem csak azért írom, mert beengedték őket egy kerti partira, a családi ebédekre, hanem mert Szirmai szülei mondják el a sorozat legfontosabb mondatait. Ők azok, akik mintha a kamera előtt fogalmaznának meg eddig nem kimondott, vagy nem így kimondott dolgokat a fiukról, ami segít a nézőnek is értelmezni a folyamatos hullámvasutazást Pogány Induló életében a nagyon fent és nagyon lent között. Azt a nyughatatlan természetet, amiben vagy csak a 200 százalék vagy a nulla létezik, nincs köztes állapot.
Szirmai Marcellről, azaz Pogány Indulóról sokszor leírtuk már mi is, hogy több lépcsőfokot is átugrott a karrierjében. A sorozat elején például még a Népligetbe érkezik, ott veszik fel autóval, hogy aztán később a MVM Dome-ból fellépőként nézzen ki arra a helyre, ahol korábban letette a távolsági busz. A készítők a Film.hu-nak beszéltek arról, hogy szerintük Szirmai a producerével és menedzserével, Zomblaze-zel folyamatosan előre menekült, egyre nagyobb projektekbe hajszolták magukat, így a stáb is néha csak loholt az események után. Az eleinte két fős forgatócsapat (Tóth Olivér Márk rendező és Szombath Máté operatőr) a Zártosztállyal épp befutó előadóval kezdett még el forgatni, és onnantól nem volt szünet Pogány Induló karrierjében az arénakoncertekig, ahol már érezhetően nagyobb stáb követte a főszereplőt és környezetét, ezeknél a karrierpontoknál már jobban beleláthatunk az előkészületekbe, a konfliktusokba is.

A sorozat első két részén viszont még érezhető, hogy a bizalmi kapcsolat eleinte nem volt olyan szoros az alkotók és Pogány Induló között. Néhány jelenet ezért még nem lép túl a mostanában elég divatos életrajzi filmekből ismerős narratívánál, ahogy egy előadó mindent kitesz és szinte meghal a színpadon, hogy aztán a hétköznapokban a maga mögött hagyott romok között próbáljon valahogy elevickélni.
Persze a Pogány-sztori megértéséhez fontos részek a koncertek vagy a klipforgatások euforikus pillanatai és az azokat követő összeomlások és kiüresedések, de a sorozat akkor talál igazán magára, amikor ezeket a kirívó részleteket egyre sűrűbben felváltják a csendesebb, a szegedi Tisza-parton, Szirmai és Ótvar Pestis közös budapesti albérletében vagy Zomblaze stúdiójában forgatott részletek. Ezek olyan ritka és értékes pillanatok, ahol végre van idő picit megállni, szusszanni nézőként is, és ezeken a jeleneteken már az is látszik, hogy Szirmai és közvetlen környezete a forgatás előrehaladtával egyre jobban felfogta, hogy segíthet a történtek értelmezésében, ha egy stáb követi őket. Azt például csak így lehetett bemutatni, hogy Pogány karrierjének csúcsa, az MVM Dome-os koncert épp egybeesett egy komolyabb magánéleti mélyponttal.
Ez a reflektívebb hangnem különösen a harmadik és negyedik részre érik be igazán, ezek az epizódok Pogány Induló megreccsenésével, az egészségére veszélyes önpusztításával is többet foglalkozik. Itt már abba is beleláthatunk, amikor az addigi elképesztő tempó benyújtja a számlát az előadó életében. Ezekben az epizódokban van több olyan részlet, amin meglepődtem, hogy egyáltalán benne maradhatott a filmben, de jó, hogy így alakult, mert a mélypontok nélkül nem lenne érthető, miféle, a fejében létező örvényről beszél Szirmai.
Az is jót tesz a sorozatnak, hogy a harmadik és negyedik epizódban már több a konfliktus, a feszültség, nyilván ahogy egyre nagyobb a tét, úgy válik egyre világosabbá Szirmai szüleinek a hozzáállása is, hogy inkább támogatják a fiukat még a legdurvább szitukban is, hogy ne máshol keresse a szerető közeget.

A dokusorozat megpiszkálja Pogány Induló bulvársajtóba bekerülő balhéját is, és azt is, amikor politikusok kezdtek el foglalkozni a szövegeivel, de ezek a sztorik már annyira a nyilvánosság előtt zajlottak, hogy a dokusorozatban sem igazán hangzik el olyan reakció ezekre, ami meglepné a nézőt.
Sokkal izgalmasabb azt figyelni, ahogy többen próbálnak segíteni Szirmainak, hogy túléljen még egy nyarat, amit szerinte muszáj megnyomnia, mert nincs más választása. Beton.Hofi például egy díjkiosztó után magyaráz arról neki, hogy mindig kell lennie tervnek másnap reggelre, csak úgy lehet túlélni a hajtást, és nem lenullázódni a fesztiválszezon végére. A sorozat végéhez közeledve azonban az látszik, hogy a zenélést és koncertezést élet-halál kérdésként felfogó Szirmai számára az ilyen típusú, fegyelmezett életvitel jelenleg kivitelezhetetlen. Nem lőném le a poént, de a sorozat végére az is szépen kirajzolódik, hogy a Pogány Induló-történetnek, ennek az előadói énnek bármikor véget vethet Szirmai, ha ebben a műfajban nem talál további kihívást. Jelenleg még nem fenyeget ez a veszély, de abban biztosak lehetünk, hogy bármi másban próbálja ki magát Szirmai, abban is a falig elmegy.
A Pogány Induló – Vajon mit mondana anya? az HBO Maxon nézhető, az utolsó rész december 19-én kerül fel a sorozatból.