Közel 300 lejátszás kell ahhoz, hogy egy zenész kicsivel több, mint 400 forintot keressen Spotifyon
Közeleg az év vége, amikor a Spotify és más streamingszolgáltatók kiadják a felhasználók éves összesítéseit. Ilyenkor rengetegen osztják meg a neten, hogy milyen érdekességek szerepelnek a Spotifynál Wrappednek nevezett összesítésben, azonban a walesi Los Campesinos zenekar ezt a momentumot egészen másra használja: megosztották, hogy 2025-ben mennyit fizetnek ezek a szolgáltatók a zenészeknek, rámutatva arra az egészen döbbenetes valóságra.
A zenekar kizárólag a saját adatait összesítette, ebből kiderül többek között, hogy:
- egy év alatt közel 7 millió Spotify-lejátszásért kevesebb, mint 9 millió forintnak megfelelő font jár, miközben a legnépszerűbbnek számító Spotify fizeti a legkevesebbet a piacon a lejátszások után;
- a Spotify dominanciája olyan nagy, hogy az összes többi streamingszolgáltatón összesen se játszották le három milliószor az együttes zenéit;
- a legjobban a Tidal fizet a cégek közül, és ha a Spotify helyett ott hallgatnák az embereket a zenéjüket, akkor 14 millió forinttal többet kerestek volna;
- átlagosan 1,48 forintot fizetnek a szolgáltatók egy darab lejátszásért, vagyis 294 lejátszás kell ahhoz, hogy valaki egy fontot, átváltva 435 forintot keressen a zenéjével.
Ezek az adatok nem titkosak, mégis nagyon feltűnő, hogy az elvileg a torrentezés és a kalózkodás elleni legális megoldásként létrejött Spotify az elmúlt években mindent megtesz annak érdekében, hogy nyomorba döntse a zenészeket és teljesen kicsinálja a zeneipar azon részét, amely nem tartozik a felső tízezerbe. A céghez befolyó bevételekből többek között dezinformációs tartalmakat fizetnek, idegengyűlölő állami reklámkampányoknak adnak helyet, finanszírozták Donald Trump beiktatását és egy ideje már hadászati technológiákba fektetik a zenészektől származó bevételt.
A Spotify egyre etikátlanabb magatartásának a következménye, hogy egyre többen fordulnak fizikai adathordozók felé, miközben rengeteg zenekar jelentette be, hogy letörli a felületről az összes zenéjét. Nemcsak azért, mert a Spotify hadászatra költi a zenészekből származó bevételét, hanem azért is, mert egyre látványosabban nyomja a felhasználók elé a mesterséges intelligenciával készült zenéket, amelyek után nem kell jogdíjat fizetni. Ráadásul nemrég az is kiderült, hogy a népszerű Wrapped funkciót is mesterséges intelligencia tréningezéséhez és a hirdetők kiszolgálásához használják.