Győzike visszatérése újabb szög a kereskedelmi tévézés koporsójába

2024. december 10. – 08:06

Másolás

Vágólapra másolva

A TV2 idei egyik nagy húzása volt, hogy megszerezték Gáspár Győző Győzikét, a Romantic egykori énekesét, akiből még az RTL csinált itthon igazi sztárt a Győzike Show nevű formátum által. Ráadásul a koncepció is hasonló, vagyis az emberek majd megint azt nézhetik, hogy Győzike és családja, illetve a tágabb baráti kör hogyan veszi az élet kisebb-nagyobb akadályait. Most annyi a pláne több mint egy évtizeddel az RTL-es műsor után, hogy Gáspár Győző és felesége Nógrád megyéből Budapestre költöznek.

Az első rész nagyjából erről is szól: pár ember egy utánfutónyi cuccal felutazik Budapestre, majd beköltöznek egy helyre, miközben nagyon próbálnak úgy csinálni, mintha ez az egész nem lenne megrendezett. A Gáspárék egy jó emlékeztető arra, hogy ez a fajta tévézés már a múlté.

Mindezek ellenére szinte biztos vagyok benne, hogy az utóbbi években eléggé megcombosodó TV2-n jó nézettséget hoz majd a műsor, de ennek ellenére is ki merem jelenteni, hogy ez a fajta trash reality egyszerűen idejétmúlt abban a korban, amikor random emberek élőben láncfűrésszel vágnak a mellkasukba, hányásig isznak, pszilocibin gombával adagolják túl magukat, vagy csak pénzt szórnak emberek közé az utcán.

A szégyentelen magamutogatás rég nem a kereskedelmi tévék sajátja, a social media totális dominanciája gyakorlatilag elvárja minden ambiciózus tartalomgyártótól, hogy legyen annyira suttyó, sértő, bántó vagy meghökkentő, amennyire csak lehet, mert azt szereti a TikTok, a YouTube vagy a Meta adott algoritmusa, és úgy tud majd minél több embert elérni. Amikor egy minden tekintetben problémás, mégis milliárdos influenszer pár millió dollárért hobbiból megverheti egy Netflix-exkluzív eseményen a már nyugdíjas Mike Tysont, akkor tényleg nem kell eltartott kisujjal finnyáskodni azon, hogy Győzikéék is visszatértek a tévébe.

Ennél már réges-régen sokkal lejjebb van az a bizonyos léc.

Éppen ezért a maga idejében minden porcikám ellenkezett, hogy szellemi nyomorpornót nézzek, és azon viháncoljak, hogy ezeknek a nógrádi arcoknak mennyire nincs ízlésük, mert zebramintás még a függöny is otthon. Most csak kínosan forgatom a szemem, hogy Győzike annyira próbál nem úgy tűnni, mint akinek előre megmondják, mi fog történni, és neki mit kell csinálnia, hogy az nekem kellemetlen. És nem a vicces fajtájú kellemetlen.

A történet ott kezdődik, hogy Győző és Bea (akit talán már nem asszonyoznak egy ideje?) elhatározzák, hogy jó húsz év késéssel Budapestre költöznek. Hogy pontosan ki és miért határozott így, az nem derül ki az első rész végén, azt persze mégsem mondhatták a kamerák előtt, hogy ebben állapodtak meg a TV2-vel, ezért most ezt kell csinálni. Bár kétség sem fér hozzá, hogy egy ilyen környezetváltás tényleg jó reality alapanyag tud lenni azoknak, akik éjszaka simán kieszik a hűtőből a hideg pizzavégeket is, ha épp olyanjuk van.

Az első rész viszont nem egészen olyan volt, mint amire számítottam. Az első 15-20 perc szó szerint Gáspárék házának udvarán telt el, ahol ő és barátai vagy rokonai intézik a költözést. Hiába költöznek egyik gazdag helyről egy másik gazdag helyre, pont véletlenül egy szakadt Fiat Puntóval és egy utánfutóval tudták megoldani az egészet. A készítők később bevágtak egy jelenetet, ahol Gáspárék otthagyják a költözésre használt dobozok egyharmadát a kocsi mellett.

Ez a meglehetősen jelentéktelen jelenet jól rámutat a Gáspárék üvöltő problémájára az első rész alapján. Nemcsak maga Győzike, hanem az ő szűkebb szociális köre is már jóval tévé- és kameraedzettebb, így nincs már bennük az a nyers és naiv őszinteség, ami minden jó reality alapja, és amiért annak idején akkora siker volt a műsor. Helyette megpróbálják elhitetni, hogy tök véletlenül elszökött egy kígyó a kertbe (vajon miért), Győzike meg jajgat és fogja az arcát, de valahogy úgy, mint Sergio Busquets, amikor színészkedni próbál.

Nyilván kell valahogy terelgetnie a szerkesztőknek az események folyását, de semmi szükség 2024-ben arra, hogy a színészkedni nem tudó szereplők úgy tegyenek, mintha mindez nem lenne megrendezve.

Ráadásul tettek ilyen klasszikus, kamerába nézve lelkizős szegmenst is a műsorba, amelyben Bea néha úgy beszél, mintha olvasná a szöveget, Győzike meg magához képest egy teljesen higgadt, normális, kedves ember benyomását kelti. Nem azt az őrjöngő idiótát, amit hoznia kell a kamerák előtt.

A Gáspárék valahogy nem az igazi. Ha a készítők nem akarnák Győzikénél is nagyobb hülyének nézni a nézőket, akkor eszükbe sem jutott volna az a kamurendőrös jelenet, mint amivel az első epizód zárult. Igazából a kamuval sincs úgy annyira nagy baj, ha közben tudunk valamin nevetni, de kevés ilyen alkalom volt, nekem például egyszer sikerült, amikor a három szerencsétlen megpróbált beköltözni az új lakásba.

A tényleg őszinte balfaszkodások adnak némi reményt, hogy itt újra egészen emberi pillanatokat is láthatunk majd, de a műsor ettől egyelőre nagyon messze jár. Lényegében csak megállás nélkül beszélnek, miközben jelentéktelen apróságokon hergelik magukat.

Persze ebben a formátumban benne van, hogy kell neki idő, jönnek majd biztos váratlan új szereplők és helyzetek, és talán Bea és Győző is feloldódnak annyira, hogy már kevésbé fognak figyelni a kamerák jelenlétére. Lehet még neki esélyt adni, de igazából sokkal valószínűbb, hogy ebben a koncepcióban ennyi van, a kényszeres bohóckodást pedig már mindenki megtalálja a telefonján valami random vertikális videóban.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!