A Sum 41 a végén még megmutatta, hogy kell szépen elhajózni a naplementébe

2024. november 13. – 07:39

A Sum 41 a végén még megmutatta, hogy kell szépen elhajózni a naplementébe
Deryck Whibley a Sum 41 koncertjén a franciaországi Sermamagny-ban 2024. július 6-án – Fotó: Jean-Christophe Verheagen / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

481

Deryck Whibley, a Sum 41 frontembere 2014-ben láthatóan egyre súlyosabb alkoholproblémákkal küzdött, teljesen le volt gyengülve, szörnyen nézett ki, súlyos máj- és veseproblémái miatt egy hónapra kórházba is került, és azt mondta, ha megivott volna még egy pohárral, akkor meghalt volna. A Sum 41 széthullóban volt, a tagok ki nem állhatták egymást, a turnéikra nem fogytak a jegyek, a rádiók nem játszották a számaikat. Whibley akkor a kórházi ágyon fekve megesküdött, hogy ha túléli a saját hülyeségét, vissza fognak kapaszkodni a csúcsra.

Tíz évvel, és tíz évnyi józansággal később nyilvánvaló, hogy ez sikerült neki – Whibley simán letagadhatná ezt a tíz évet, a Sum 41 pedig az idei lemezével rekordokat döntött, és egy világ körüli turnéra is elindult. Méghozzá utoljára, mert tavaly májusban igazából nem a turné és az album bejelentése volt a lényeg, hanem az, hogy a Sum 41 feloszlik. Ennek a turnénak az európai felében a kanadai zenekar a két évvel ezelőtti arénás koncertje után megint visszatért Budapestre a Sportarénába, és a keddi, maratoni hosszúságú koncertjük után teljesen egyértelmű, hogy

az idén 28 éves Sum 41 néhány vargabetű után ha nem is a csúcson, de ahhoz nagyon közel hagyja abba, és nemcsak azért, mert olyan jól tudják megidézni a 2000-es, meg a 2010-es éveket.

A Sum 41 a másik számos zenekar, a Blink-182 mellett a kilencvenes évek végén felfutó pop-punk hullám egyik legnagyobb üdvöskéje, de nem véletlenül kérték ki maguknak már 2004-ben is, hogy ők igazából egy rockzenekar. A zenekar az első két albuma után a Does This Look Infected?-del, és főleg a Chuckkal elhúzott rockos, sőt, metálos irányba, hogy aztán a 2006-ban lelépő Dave Baksh nélkül kiadott Underclass Herón, ami kicsit American Idiot utáni Green Day, kicsit Fall Out Boy, kicsit meg My Chemical Romance is volt, visszatérjen a pop-punkhoz.

Baksh később visszalépett, a Sum 41-ből meg szép lassan metálzenekar lett, hogy aztán az idei Heaven :x: Hellnek egy elegáns húzással a fele inkább pop-punk, a másik fele meg inkább metál legyen. Ha úgy vesszük, hogy a nagy pop-punk titánok közül a Blink-182 a rendes punkhoz, akkor a Sum 41 meg a metálhoz volt kapudrog. Legalábbis nálam a Linkin Park mellett az olyan számok, mint a No Brain, a Still Waiting, a The Bitter End, az Open Your Eyes és az I'm Not The One biztosan nagy szerepet játszottak abban, hogy a gimis éveimben rácsavarodtam a metalcore-ra.

További bizonyíték: az előzenekar, a walesi Neck Deep énekese amellett, hogy elmondta, a Sum 41 egy legendás zenekar, azt is hozzátette, hogy nélkülük ők sem léteznének, az önironikus pólójuk szerint generikus pop-punkban utazó Neck Deep pedig szintén nem mentes a metáltól, szóval sakk-matt. A Neck Deep amúgy tényleg generikus pop-punkot nyomott, amitől hanyatt nem estem, de azért lehetett élvezni. A hangosítópulttól elég gyatrán szóló koncertbe belefért egy „fuck Donald Trump”, meg egy hosszú monológ is arról, hogy a zene egyesíti az embereket.

Whibley és a Sum 41 nem mentek bele ilyen fejtegetésekbe, a politikusokat és a milliárdosokat sem küldték el a picsába, a bő kétórás, az összes fontosabb slágerüket felvonultató all-star szettben leginkább a hálálkodásnak és a közönség hergelésének és/vagy énekeltetésének maradt hely. És ez nem is volt baj, mert a Sum 41 mégiscsak elbúcsúzni jött ide, és talán mindent elmond a munkásságukról, hogy a huszonsok tételes setlist ellenére simán tudnék mondani még minimum öt-hat számot, amit azért szívesen hallottam volna még így utoljára.

Az AC/DC intróként szolgáló T.N.T.-je után tényleg minden volt itt, hiába jött ki a Sum 41-nak idén lemeze, ha jól számoltam, a Chuckról ugyanannyi számot hoztak, mint arról. Oké, a 2011 óta megjelent három lemezt eléggé lecsavarták, de erősen kétlem, hogy ez bárkit zavart volna, pláne úgy, hogy a régebbi lemezekről még olyan számokat is előszedtek, mint a Noots, amit eddig a turnéig sosem játszottak, de Whibley szerint annyiszor kérték tőlük az elmúlt évtizedekben, hogy most már muszáj volt. És most is voltak feldolgozások, a két évvel ezelőtti We Will Rock You helyett

a Raining Blood egy részlete, meg a Master of Puppets szólója – amúgy mondtam már, hogy a Sum 41 igazából metálos kapudrog?

A Sum 41 tökéletes érzékkel pakolta össze ezt a setlistet, sosem kellett sokat várni a következő slágerre, és a buli sem ült le, mondjuk a sima álló szektorban akkora buli jó darabig nem volt, a koncert legelején mozgás helyett mindenki videózni kezdett, amit kicsit kiábrándító volt látni. De ez nem a zenekar hibája, ők tényleg mindent kitettek a színpadra. Amikor a koncert fele tájékán Whibley elmesélte, hogy élete első gitárja van a kezében, ami a Fat Lip klipjében is benne volt, aztán 2003-ban ellopták, és pár hete került vissza hozzá, aztán ezzel nyomta el a Walking Disastert, akkor kicsit megint tizenhatnak éreztem magam.

A vége felé a nagy, bemutató csontváz is előbújt a színpadon a Rise Upra, hogy aztán az abszolút legendás Pieces/Fat Lip/Still Waiting trió zárja le a koncertet. Vagyis nem, mert természetesen volt ráadás, a '97-es Summerrel, amit még gimisként írtak, a Waiting on a Twist of Fate-tel, meg egy újabb gigaslágerrel, az In Too Deeppel. Ez volt az a pont, ahol én is simán elindultam volna haza, ha nem nézem meg előre a prágai koncert setlistjét, de megnéztem, szóval az emberek felével ellentétben nem kellett visszarohannom, hogy lássam a So Long Goodbye-t.

Ez eredetileg a 2007-es Underclass Herót zárta le, itt meg a koncertet, és egy teljes pályafutást is, mintha a kanadai zenekarban már tizenhét éve erre a pillanatra készültek volna. Eddig majdnem mindenhol játszottak még utána valamit, az utóbbi pár koncerten konkrétan a Welcome to Hellt, nálunk viszont nem, de őszintén annyira tökéletes búcsú volt a So Long Goodbye, hogy nekem nem is hiányzott. És más sem: a Sum 41 nem egy utolsó utáni kellemetlen hakni után hajózott el a naplementébe, hanem egy remek visszatérés és egy nagyon profi búcsúkoncert után, amit úgy is marhára élveztem, hogy rendszeresen utoljára több mint tíz éve hallgattam őket. Kell ennél több?

Vágólapra másolva
Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!